Fiskedagbog 2000
10-12-2000
Igen i dag gik turen til Mariager fjord (Ørnedal). Jeg gik et godt stykke ud i den østlige del af bugten, og startede kl. 0845. Efter en halv times fiskeri var der hug på en pink Glimmertangloppe. I løbet af formiddagen affiskede jeg det yderste af bugten ud til Skovsgård Hage, og prøvede et par andre fluer (en brun Glimmertangloppe og en brun Woolhead Muddler), men det blev ved det ene hug. Over middag skiftede jeg til Stines palmer, og efter 5 minutter var der hug, fisken viste sig i overfladen, men krogen havde ikke fat. Kl. 1345 kørte jeg hjem.
Vejret: Overskyet, 6-7ºC, 6-7m/s S.
09-12-2000
En hel måned siden sidste fisketur... det er for længe! Turen i dag har været planlagt i en hel uge. Flueæsken er blevet beriget med et par nye mønstre, og line og forfang er blevet efterset. Det er jo oplagt at tage til Mariager fjord på denne årstid, så det gør jeg. Jeg vil prøve formiddagsfiskeriet og starter derfor kl. 0900. Fluen er en af de "nye" - en pink Glimmertangloppe - og da den har været i vandet bare 5 minutter er der bud efter den. En pæn ørred vælter et par gange rundt i overfladen, hvorefter krogen slipper sit tag. Den var vel på i bare 5 sekunder, men det er nok til at få pulsen op. Jeg tjekker lige krogen - den fejler intet - og jeg kaster straks igen. Trods ihærdighed mærker jeg ikke andet hele formiddagen. Jeg stopper fiskeriet kl. 1130.
Vejret: Overskyet, ca. 7ºC, 7m/s S.
05-11-2000
Jeg havde for nogen dage siden bestemt, at uanset vejr eller pligter, skulle jeg bare af sted et par timer søndag.
Heldigvis har vejrguderne valgt, at vise sig fra deres bedste side, så det er bare skønt igen at stå ved fjorden med fluestangen i hånden. Kl. 1045 er jeg på plads ved Ørnedal (Mariager fjord). Efter blot 5 minutter, ser jeg den første ørred der springer lige ud for hvor jeg står. Godt nok lidt længere ude end jeg kan kaste, men det er jo en dejlig følelse, når man ved der er fisk. I den næste halve time er der utroligt med aktivitet. Jeg ser adskillelige ørreder der viser sig i overfladen. Men desværre har ørrederne ikke mad på hjernen. Selvom jeg prøver forskellige fluer (Stines palmer, Båring fluen, en lille Red tag palmer og Grå Frede), kan jeg simpelthen ikke komme i kontakt med fiskene. Kl. 1230 har jeg ikke set fisk i ca. 1 time, og jeg vælger at køre hjem.
Vejret: Skyfrit til let skyet, 6-8ºC, 3-6m/s SV.
14-10-2000
Per R. og jeg tog i dag en tur til Mariager fjord ("Hullet"). Vi begyndte fiskeriet kl. 0930. Jeg fiskede hele dagen med fluestangen; Per startede med fluestangen, men skiftede til spinnestang, bobleflåd og flue over middag, for at komme lidt længere ud. Selvom vi prøvede alle mulige fluer havde vi ikke kontakt med en eneste fisk. Det virkede utroligt dødt, og det eneste vi så var 2 ørreder der viste sig i overfladen. Vi stoppede fiskeriet kl. 1540.
Vejret: Let skyet, 12-14ºC, 3-4m/s SV.
08-10-2000
Strækningen øst for bilfragmenteringen skulle prøves igen. Jeg startede kl. 1330 og fiskede til kl. 1525. Prøvede lidt forskellige fluer; Stines palmer, Lys dub-reje, Rød lim-reje og Hundestejlen. Jeg hverken så eller mærkede til fisk.
Vejret: Halvskyet, ca. 11ºC, 6 m/s SØ.
01-10-2000
Igen i dag går turen til Mariager fjord. Strækningen øst for Bilfragmenteringen skal prøves. Jeg har ikke tidligere fisket på denne strækning, så det er med stor forventning, jeg ruller ned over grusvejen, der ender helt nede ved fjorden. Kl. 1345 er der rigget til, og det første kast lagt ud. I tredje kast er der kraftigt hug, desværre er det i bagkastet; busken bag mig er tættere end jeg troede. Fluen reddes og jeg går et par skridt længere ud end før, inden jeg kaster. To kast senere er hugget på den rigtige side af mig. Ørreden springer et par gange, men fluen Stines palmer, sidder sikkert i mundvigen. Fisken er stærk, så der går lidt tid inden den er klar til landing. Målebåndet viser 49cm, vægten 1,2kg, det er en virkelig fed havørred. Da den er let farvet, får den selvfølgelig friheden igen.
I de næste timer ser jeg yderligere 3 ørreder der springer. Ingen vil dog hugge, selvom fluerne Stines, Mysis palmer og Båring fluen prøves.
Kl. 1740 opgiver jeg fiskeriet, men på baggrund af de seneste tures dårlige fangststatistik, er jeg egentlig godt tilfreds.
Vejret: Overskyet, ca. 13ºC og ca. 5m/s Ø.
24-09-2000
Ligesom i går tog jeg ned til "Hullet" og startede fiskeriet kl. 1530. Jeg fiskede med en lille Red Tag Palmer, men hverken så eller mærkede noget. Stoppede kl. 1730.
Vejret: Skyfrit, ca. 14ºC og ca. 7m/s SØ.
23-09-2000
Kl. 1530 står jeg i Mariager fjord til midt på lårene. Stedet er "Hullet". Fluen Stines sidder for enden af forfanget, og det milde efterårsvejr med solskin, avler en vis pessimisme mht. fangstmulighederne sådan en dag.
Efter 20 minutters fiskeri ser jeg den første ørred, der viser rygfinnen ca. 40 meter til venstre for mig. Jeg er ikke i tvivl; det er en stor ørred. Jeg vader forsigtigt derhen ad, og indenfor kastehold, affisker jeg området grundigt. Fisken vil dog ingenting, og jeg står nærmest og bliver i tvivl om, hvorvidt det overhovedet var en fisk, eller blot bølgerne på vandet jeg så. Tvivlen bliver med ét manet til jorden, da en flot ørred laver et ½ meters spring, kun 3-4 meter længere ude end der, hvor fluen lige er landet. Jeg vurdere fisken til ca. 60cm. Nu kommer der virkelig gang i dobbelttrækket, men det er fisken åbenbart ligeglad med, for hugge, det vil den ikke.
I perioden frem til ca. 1730, ser jeg adskillige fisk der springer, men mærker intet. Efter 1730 og frem til jeg stopper kl. 2010, er det som om, der ikke er den samme aktivitet i vandet. Alligevel mærker jeg en solidt hug ved 19-tiden, på Stines palmer str. 10, men kroger ikke fisken. Båring fluen blev også prøvet, men den gav heller ikke noget resultat.
Vejret: Skyfrit, ca. 15ºC, 4-6m/s SØ.
31-08-2000
Jeg mødtes med Benny og Summe ved Sejlflod kl. 1745. Det var længe siden, vi tre havde været på fisketur sammen, så der var en del at snakke om. Summe fiskede med spinner, Benny med orm og jeg med flue. Vi havde håbet på, at der var havørreder på strækningen, men vi så eller mærkede ingen. Derimod var der en del mindre ørreder der ringede, men dem havde vi heller ikke held med. Alligevel blev der landet fisk. På et tidspunkt stod Summe og jeg og snakkede et stykke fra Benny, da han råbte: Jeg har fisk på. Summe og jeg løb hen til ham med store forventninger til hans fangst. Man kan roligt sige, at forventningerne ikke rigtigt blev indfriet, og vi så måbende til, da Benny landede en fladfisk på max. 10 cm.
Det var alt der blev fanget denne aften. Og som ofte tidligere var aftenens højdepunkt den medbragte øl, og det "bløde" brød. Vi kørte hjem kl. 2120.
Vejret: Overskyet, 12-14ºC, 3-5 m/s NV.
28-08-2000
Jeg kørte ned til Mariager fjord ("Hullet"), og startede med at fiske kl. 1930. Efter bare 5 minutters fiskeri, springer en ørred 2 gange lige efter hinanden, ca. 20 m til højre for mig. Jeg kaster straks i retningen, men mærker intet. Efter knap en times tid, ser jeg endnu en ørred springe ud for hvor jeg står, men den er noget længere ude, end jeg kan kaste. I løbet af den næste halve time, ser jeg yderligere 5 ørreder der springer (måske gengangere), men jeg får ingen hug. Jeg stopper fiskeriet kl. 2050, da et tordenvejr nærmer sig, og det begynder at regne. Hele aftenen var det en Grå Frede str. 6, der sad på forfanget.
Vejret: Overskyet, ca. 16ºC, 0-3m/s SØ.
26-08-2000
På grund af forkølelse, har jeg holdt snuden indendørs de sidste par dage. Så efterhånden trænger jeg virkeligt til noget frisk luft. Og hvad kan give det bedre, end en gåtur langs åen med tørfluestangen.
Kl. 1000 har jeg rigget til. Jeg er ude ved Villestrup å, og håber på, at der er gang i døgnflueklækningerne. Nede over åen er der en sværm af små lyse insekter, så jeg sætter en lys myggeimitation str. 16 på forfanget. Der er bare ikke nogen fisk der ringer. Efter et kvarters tid, er der en enkelt fisk der ringer lidt opstrøms, hvor jeg står. Jeg venter for at se om den ringer igen, og jeg kan så evt. se hvad den tager. Desværre viser den sig ikke igen, og jeg prøver et par kast hen over stedet hvor den ringede; intet resultat. Kl. ca. 1050 ser jeg et stykke opstrøms en ørred der viser sig i overfladen. Denne ørred, er i forhold til den forrige meget sulten, for den viser sig regelmæssigt (ca. én gang i minuttet). Det første kast til denne fisk er for kort, og det næste synes jeg også er for kort. Alligevel tager fisken myggeimitationen, jeg giver tilslag, og den sidder der. Efter en kort fight - fisken er stærk - får jeg den landet, og en flot bækørred på 33cm ligger på græsset.
En halv times tid senere, og et godt stykke længere opstrøms, er der igen en fisk der viser sig regelmæssigt. Modsat den første, kan jeg hele tiden se denne ørred midt i åen, hvorfra den tager, hvad der kommer af spiseligt indenfor ca. én meter på hver side. Myggeimitationen sidder stadig på forfanget, og jeg kaster den op mod fisken. Igen er det første kast for kort, og fisken reagerer da heller ikke. I det næste kast derimod, lander fluen ca. en halv meter opstrøms og lidt til højre for fisken. Da fluen er ud for fisken går den op, men i sidste øjeblik fortryder den, og efterlader kun en vandsprøjt, og et forgæves modhug fra min side. Ørreden er dog gået tilbage til sin plads, og efter et par minutter kaster jeg til den igen. Denne gang lander fluen perfekt - en halv meter opstrøms for ørreden, men ørreden reagerer ikke, selvom fluen driver lige hen over hovedet på den. Da jeg har set et par døgnflueklækninger tidligere på morgenen, skifter jeg myggeimitationen ud med en grå dun-imitation str. 14. I første kast lander fluen perfekt ca. en halv meter opstrøms for ørreden, og da den er lige over fisken, rejser fisken, hugger og tilslaget sætter krogen solidt i mundvigen. Da ørreden ligger på græsset viser målebåndet 37cm.
Jeg ser ikke flere fisk der ringer regelmæssigt. Men spotter et par fisk under gåturen langs åen. Begge fisk får jeg skræmt ved at tørfluen streamer over hovedet på dem.
Kl. 1230 pakker jeg sammen og kører hjem. En dejlig morgen ved åen, masser af frisk luft, forkølelsen er næsten væk og begge ørreder fik selvfølgelig friheden igen.
Vejret: Skyfrit, 15-20ºC, 3-6m/s fra SØ.
04-08-2000
Benny og jeg mødtes kl. 2000 ved Håls bro ved Lindenborg å. Vi fiskede til kl. 2230. Ingen af os mærkede noget, men en mindre havørred var ved at skræmme livet af Benny, da den sprang ca. 5 meter fra ham.
Vejret: Overskyet, 14-15ºC og 6m/s fra Vest.
03-08-2000
Fiskede kl. 2000 - 2230 på "det flade" (Lindenborg å) uden at mærke eller se noget.
Vejret: Halvskyet, ca. 18ºC og vindstille.
28-07-2000
Aftentur til Villestrup å. Jeg startede kl 1930 gik en tur langs åen for at spotte ringende fisk. Der var en del fisk der ringede, men ofte var der langt imellem at den enkelte fisk viste sig i overfladen. Kastede til flere fisk uden resultat. Brugte en sort polywing spinner str. 16, og en grå dun-imitation str. 14. Kørte hjem kl. 2115.
Vejret: Overskyet, ca. 17ºC og 2m/s fra nord.
24-07-2000
Aftentur til Villestrup å. Jeg startede kl 2015 gik en tur langs åen for at spotte ringende fisk. Der var ikke megen aktivitet, og jeg så totalt ialt 4 fisk i overfladen frem til kl. 2145. Kastede til dem alle, men jeg skræmte vist de 3 første. Den sidste huggede på en grå dun-imitation str. 14, men den hoppede af lige inden jeg kunne lande den. Det var en målsfisk.
Vejret: Overskyet, 16-17ºC og 2m/s fra nordøst.
23-07-2000
Natalie, Benny og jeg tog ud til Søttrup Fiskesø v/Aars. Vi fiskede fra kl. 1400-1800. Benny havde to ørreder på, og jeg havde én på. Vi fik ingen af dem op. Så mange store (6-7kg) ørreder springe, men de var umulige at få i tale.
Vejret: Skyfrit, 20-22ºC, ca. 5m/s Fra Nord el. Nordvest.
19-07-2000
Tog en tur til Vive ved MAriager fjord. Det var egentligt blot for at få lidt frisk luft. Fiskede med blink (Toby og sølvpilen) fra kl. 1900 - 2000. Mærkede intet!
Vejret: Overskyet, 14ºC og en vind på 7m/s fra Vest.
08-07-2000
Besøget i Studstrup hos Katja og Gunnar i dag, skal afsluttes med en fisketur ved Studstrup. Gunnar og jeg vil se om der er havørreder i området. Vi begynder kl. 2200, og fisker strækket af nedenfor Studstrup. Det eneste det bliver til, er en torsk til hver, begge på ca. 40cm. Gunnar fanger sin på en hvis Boss 16 gr., og jeg fanger min på en blank Toby 10 gr. Vi stopper kl. 2400.
Vejret: Vindstille, halvskyet og ca. 15ºC.
04-07-2000
Benny og jeg har aftalt at havørredfiskeriet i Lindenborg å skal prøves her til aften. Turen skal gå til Håls bro. Da jeg kommer til åen, bemærker jeg en ret høj vandstand. Landmanden, hvor vi køber fiskekort, bebuder da også, med en antydning af irritation i stemmen, at vandstanden er 65cm over normalen. Den høje vandstand skyldes amtets tilbageholdenhed med grødeslåningen. Det betyder nok ikke noget for fiskeriet, tværtimod, men for landmanden betyder det ekstremt våde enge.
Vi får rigget vores stænger til, og begynder kl. 2015. Det kan kun blive til en aftentur, selvom natten nok er den bedste fiskeperiode på denne årstid. Benny skal på arbejde i morgen, og jeg skal male stue igen i morgen, som de sidste par dage.
Jeg fisker med flue (Freemans fancy variant) på en sinktip line pga. den høje vandstand. Benny fisker med spinner, men ingen af os mærker eller ser nogen havørreder. Aftenens højdepunkt bliver de medbragte øl og kaffen, som nydes i åkanten, mens et par gøge kurtisere i træerne overfor, og de mange små ørreder nyder overflodet af insekter i vandoverfladen. Kl. 2320 stopper vi fiskeriet, og på tilbagevejen til bilerne, bliver enige om, at det først er på dette tidspunkt det gode fiskeri starter; hvem der ingen pligter havde!
Vejret: Skyfrit, 19-15ºC og 3m/s fra øst.
05-06-2000
Her til aften tog jeg igen ud til Villestrup å. Jeg var klar ved åen kl. 1945. Jeg gik opstrøms, og erkendte hurtigt at der ikke var meget liv på overfladen. Som i går satte jeg en grå dubbing nymfe på, og fiskede et stræk nedover. Jeg pakkede sammen kl. 2100 og havde kun fanget 2 små bækørreder langt under målet.
Vejret: Overskyet, ca. 12ºC og 3m/s fra øst.
04-06-2000
Efter en dag med maling, trængte jeg til at gå en tur langs åen. Jeg tog ud til Villestrup å (første gang jeg fisker der), og var klar ved åen kl. 1545. Jeg startede med en tørflue på forfanget, og gik opstrøms for at spotte ringende fisk. Da det regnede, var der ikke så meget liv i fiskene, og jeg så et par enkelte fisk der "ringede". Efter at have gået opstrøms ca. 3 kvarter, hvor jeg så en del fisk der stod og fouragerede, uden at tage føde fra overfladen, skiftede jeg til vådflue. En lille streamer blev sat på, og jeg bevægede mig nedstrøm igen og affiskede grundigt et par sving. Dette gav ikke noget resultat og streameren blev skiftet ud med en grå dubbing nymfe (bundet på en Mustad shrimp/caddis krog str. 8). Allerede efter et par kast i et sving, var der hug, men fisken sad ikke på. Efter endnu et par kast sad den der, og en lille undermåler blev genudsat. Jeg fortsatte nedstrøms til stedet hvor jeg startede, affiskede svingene og de dybe huller, og det gav endnu et par hug og en enkelt undermåler mere blev landet. Kl. 1800 meldte den tomme mave sig og jeg kørte hjem.
Vejret: det regnede en lille smule, med svag vind fra syd-vest og temperaturen lå på ca. 15ºC.
02-06-2000
Det er godt en uges tid siden, at Thorbjørn og jeg planlagde, at fisketuren i dag skulle gå til Glenstrup sø. Vi har været en del spændte, for ingen af os har før fisket i søen, og vi har jo hørt at der er en del gedder dernede.
Da jeg vågner kl. 0800 viser det sig selvfølgeligt, at det regner kraftigt og vinden rusker i træerne. Men hvad gør det, vi skal jo på fisketur. Vi mødes i Rold kl. 0915, og kører til Hobro, hvor vi køber fiskekort og lejer en robåd ved Intersport. Da vi kommer ned til søen, er det stoppet med at regner, så vi starter med et par rundstykker i det fri. Det blæser dog stadigt, men vi får da pakket båden, og ligger fra land. Ved den første sivbræmme er der hurtigt gevinst. Efter bare 5-8 kast med fluestangen mærker jeg modstanden i stangen. En fed gedde på 66cm og 1,9kg landes efter en kort fight. Den tog en juletræsflue i farverne rød/sølv. Kort tid efter hugger en gedde igen, men den er kun på i ca. 5 sekunder. En time senere tilsmiler heldet mig igen. På samme flue som før fanger jeg en gedde på 58cm og 1,2kg. De næste par timer går med frokost og affiskning af et par sivbræmmer. Dagens sidste fisk fanger jeg på et atom blink, men den er kun ca. 40cm.
Kl. 1715 stopper vi fiskeriet og pakker sammen. Det blev "kun" til de 3 gedder i dag, men det var alligevel over forventningerne. Selvom det var overskyet, vinden var jævn til frisk og temperaturen kun 13-14ºC, var det en dejlig dag på søen, og vi slap da for regnbyger.
23-05-2000
Benny og jeg mødtes ved den store sø kl. 1920. Vi startede med medestangen og orm på sydsiden af søen. Efter 10 minutter havde jeg fanget 2 meget små aborrer, og vi valgte at skifte plads. På den nye plads var der intet liv, og vi besluttede derfor at prøve spinnestangen, og bevæge os om mod vestsiden af søen. Kl. 2100 fangede jeg igen en lille aborre denne gang på en lille Myra spinner - det var alt hvad det blev til denne aften. Kl. 2130 sad vi i bilen, nød vores kaffes og lyttede til regnen der trommede på taget. Bortset fra regn fra kl. 2100 var vejret udmærket: Overskyet med regnbyger, ca. 14ºC og 4-6m/s fra SV.
19-05-2000
En aftentur med tørfluen var hvad jeg havde lyst til. Jeg ville prøve en strækning ved Lindenborg å, hvor jeg ikke tidligere har fisket. Strækningen ligger ved Skørpingholme. Kl. 1715 havde jeg fået fluevesten på, og så begyndte det at regne. Jeg satte mig ind i bilen, da det så ud til at være en mindre byge. Men så åbnede himlen sig - og med ét trommede det på biltaget med store hagl. Efter 10 minutter var byen trukket forbi, og jeg gik ned mod åen. Det viste sig hurtigt at være næsten umuligt at fiske der. I kanten af åen var der siv 1-2 meter ud, og ned mod sivene var det utroligt sumpet. Jeg gik nedstrøms, og enten kunne jeg ikke komme ned til åen pga. krat, eller også var det for sumpet. Fisketuren blev nærmest til en gåtur med fluestangen, og søgen ly for regnbygerne. Jeg fik kastet lidt med tørfluen, men kunne ikke få fiskene til at hugge. En enkelt lille ørred gik efter fluen, men jeg var for langsom. Kl. 1930 pakkede jeg sammen og kørte hjem.
07-05-2000
Benny ringende ved middagstid: "Har du tid til en fisketur...?", og det havde jeg selvfølgelig. Vi aftalte kl. 1900 ved Håls Bro (Lindenborg å). Jeg var der 1845, og satte mig i åkanten og gjorde forfanget klar til en tørflue. Benny kom 5 minutter senere. Vejret var lige til tørfluen. Svag vind fra øst, 13-14ºC og skyfrit. Der var mange små insekter der sværmede rundt over åen. Der gik heller ikke længe før den første lille fisk viste sig i overfladen. Jeg prøvede at kaste til den, men den ville ikke gå efter tørfluen. Jeg prøvede at gå lidt nedstrøms til en anden "ringende" fisk. Efter at have fisket i 10-12 minutter med forskellige tørfluer opgav jeg. Tørfluen blev skiftet ud med en lille streamer, og vi affiskede et godt stræk af åen. Benny havde hug fra en pæn fisk, og fangede en lille bækørred på ca. 15cm. Jeg mærkede intet. Kl. 2100 kørte vi hjem.
05-05-2000
Ved Vive (Mariager fjord) er der en lille havn i bunden af bugten. Øst for havnen går bugten ud til en pynt, og på den anden side af pynten ligger bilfragmenteringen. Jeg startede kl. 1920 på vestsiden af pynten. Allerede efter 15 minutter mærkede jeg et svagt hug, men fisken bed ikke på. Fluen jeg brugte var "Grå Frede". 2 kast senere var der igen et svagt hug kun 4-5 meter fra mig, men igen ville fisken ikke sidde fast. Det var det eneste jeg mærkede denne aften. Selvom det ikke gav fisk, var det en utrolig smuk aften ved fjorden. Det var skyfrit, 13-15ºC og nærmest vindstille. Kl. 2045 pakkede jeg sammen og kørte hjem.
03-05-2000
Til trods for at det ikke gav noget sidste gang jeg var ude ved "Hullet" (Mariager fjord), skulle stedet alligevel prøves igen. Jeg havde bestemt at pynten nedenfor parkeringspladsen skulle fiskes grundigt igennem denne aften. Jeg startede med fluestangen kl. 1915 på østsiden af pynten. kl. 2055 var jeg kommet om på vestsiden af pynten, og havde ikke mærket noget som helst. Inden hjemturen skulle fluen lige dyppes i vigen øst for pynten. Da jeg havde kastet et par kast, viste en fisk sig i overfladen til ventre for mig, og indenfor rækkevidde. Hurtigt kastede jeg fluen ud i den retning og tog den hjem i små hurtige ryk; det gav ikke hug. I andet kast i samme retning tog jeg fluen hjem i lange langsomme ryk; stadig ingen hug. Fisken viste sig igen 4-5 meter fra det første sted, stadig indenfor rækkevidde. 2 kast i den nye retning gav heller ikke hug. Kl. 2110 pakkede jeg sammen.
Vejret var fint denne aften: Overskyet (med enkelte solstrejf), ca. 11ºC og en meget svag vind fra nord-øst. Der var utroligt meget "salat" på bunden rundt om pynten.
21-04-2000
Kl. 1030 - 1515, Halvskyet - 12ºC - jævn fra SØ, Overskyet - 16ºC - jævn fra S. Fiskede ved "Hullet"
08-04-2000
Den årlige tilbagevendende begivenhed, fiske-week-enden med min far Peter, min lillebror Per, Ib og Sten, er i denne week-end. Desværre er Per forhindret, da han skal spille skuespil. Vi plejer at bo i Ib's sommerhus i Søndervig. Så kører vi til Thorsminde og fisker efter fladfisk. I år går turen til Hostrup Strand. Mine forældre købte sommerhus der sidste forår. ca. 10ºC Svag-frisk vind. Fiskede fra kl. 1130 - 1200 og fra kl. 1430 - 1900.
23-03-2000
Der har ikke været så meget tid til at fiske på det sidste, men i aften skal fluestangen lige svinges. Vejret er også fint til fluefiskeri: Halvskyet, frisk vind fra syd-vest og ca. 5ºC. Kl. 1715 står jeg ved den "lille å" ved Aalborg, hvor jeg et par gange indenfor de sidste 2 måneder har været nede for at se om der var liv. Det har der ikke været, men sidste efterår fangede jeg en del regnbueørreder og bækørreder på tørflue her. Til min store overraskelse er der utroligt meget liv nu. Der er flere fisk der laver trykbølger i overfladen. Jeg sætter en matuka-hundestejle (brun vinge, str. 10 vådfluekrog) på forfanget, der er hurtigt synkende. Allerede i 5. kast er der fisk. En lille regnbueørred på 28cm. Da jeg har fisket en halv time uden at mærke yderligere (andet end bundhug), til trods for at flere fisk viser sig, skifter jeg forfanget ud med et Climax Trout 3X forfang. Fluen vil så gå 10-20 cm under vandoverfladen. Kort tid efter tager en lille bækørred på 25cm fluen. Det bliver ikke til mere; kl. 1815 tager jeg hjem.
12-03-2000
Kl. 0945 er fluestangen rigget til, jeg står på parkeringspladsen ved hovedvejen ved den sidste bro over åen, inden den løber ud i fjorden. I dag skal det yderste stykke af åen prøves. Jeg har kun fisket her et par gange før – uden resultat. Da jeg kommer ned til åen møder jeg en ældre herre, og ved siden af ham ligger en flot "grønlænder" på et par og fyrre. Forhåbningerne stiger hermed til det højeste. Vejret er fint: overskyet, 4-5ºC og svag vind fra syd-vest. Jeg går ned til lidt nedstrøms "Stenhullet", da den ældre herre havde tænkt sig at fiske derned til. Fluen på forfanget er en vægtbelastet Hagebro flue (laksekrog str. 6). Åen er ret dyb her på det yderste stræk; op til et par meter i de dybeste render. Jeg fisker et stræk på 100 meter grundigt igennem, uden at mærke noget. Den ældre herre er nået ned til "Stenhullet", og jeg går op for at høre om han har mærket mere. Det har han heller ikke. Jeg vil lige prøve stykket opstrøms for broen. Jeg fisker strækket igennem ved "Åkandehullet" men mærker heller ikke noget her. Det er begyndt at småregne, og kl. 1150, pakker jeg sammen og tager hjem, uden at have mærket det mindste.
05-03-2000
I går var det så det kombinerede bryllup/barnedåb, der skulle overståes. Festen var virkelig god (mærkes tydeligt i kroppen), en masse snak, dans og alkohol - jo... der manglede ikke noget. I dag kalder pligten så....
Kl. 1230 står jeg igen klar ved Lindenborg å ved Toftkærgård. Selvom det er ved at være sidst på "grønlænder"-sæsonene, skulle der stadig være en chance. Vejret er fint: Skyfrit, jævn vind fra nord-vest og 2-3ºC. På grund af solskinnet - det lyse vejr - skal Hagebro fluen, letdressed variant (laksekrog str. 6) prøves. Efter et par timers fiskeri må jeg konstatere: "Der er intet liv i åen i dag". Og dog... kl. 1450 er der lidt ryk i linen; en lille bækørred er åbenbart sulten. Den falder dog af, da den er lige neden for, hvor jeg står. Kl. 1515 slutter fisketuren.
27-02-2000
Da jeg gik i seng i går aftes, satte jeg vækkeuret til kl. 0600 i den tro, at jeg kunne komme tidligt afsted her til morgen... men nej. Da vækkeuret ringede blev den hurtigt sat frem til kl. 0700, og mig tilbage til drømmeland. Kl. 0700 gentog jeg handlingen og den blev sat til kl. 0800. Da vækkeuret ringede for tredje gang var der lidt mere liv i mig. Jeg kom op, fik lidt vand i hovedet, og indtog lidt morgenmad. I dag ville jeg prøve et nyt sted. Fisketuren skulle gå til Lindenborg å – broen ved Toftkærgård (Sejlflod). Dette sted har jeg faktisk ikke rigtigt prøvet før. Sidste efterår var jeg herude én gang, men da var der så meget grøde i åen, at det kun blev til få kast. I dag ville jeg fiske strækningen grundigere igennem, og selvfølgelig var det Hagebro fluen (laksekrog str. 6) der startede for enden af forfanget kl. 0915. Vejret var nok ikke det bedste til udendørsaktivitet, men OK til fiskeri: Kuling fra syd, 3-4ºC og overskyet. Allerede efter et kvarter var der fisk. Da fluen var midt i åen var der små rusk i stangen, en lille "grønlænder" på 34cm havde taget fluen. Jeg fiskede videre i en halv time uden at mærke noget. Jeg ville prøve en flue jeg ikke tidligere har prøvet. Der var jo fisk, så det er vel oplagt at eksperimentere lidt. En vægtbelastet Butterfly variant (laksekrog lowwater str. 10) blev sat på. En times fiskeri med denne flue gav intet, så Hagebro fluen skulle på igen. Efter 15 minutter tog jeg fluen op for at fjerne noget græs fra den. Ribben var knækket og hang i to strimler. Disse blev klippet af, og jeg kunne lige så godt fortsætte med denne variant af Hagebro fluen. Fiskene ved åbenbart ikke hvordan en hagebro flue skal se ud, for efter bare 5 minutter var der modstand i linen inden ved min egen bred. En "grønlænder" på 37cm havde taget varianten. Da jeg havde den inden på kort line, foldede jeg nettet ud, og lagde den brinken. Uheldigvis rutchede den ud over brinken og ned i vandet, så kun håndtaget var i vandoverfladen. Liggende på maven kunne jeg akkurat lige nå den, samtidig med at jeg kæmpede for at holde stram line til fisken. Kl. 1130 knurrede maven for tredje gang; jeg kørte hjem til den ventende frokost.
20-02-2000
Jeg mærker at gårsdagens polte-abend har sat i sine dybe spor i mit legeme, da jeg vågner alt for langt op ad formiddagen. En god ven skal giftes om 14 dage, og han blev selvfølgelig forberedt efter alle kunstens regler. Solens stråler fra en skyfri himmel gennem vinduet og posen med friske rundstykker, som Vibeke har lagt på køkkenbordet, da hun kom hjem fra nattevagt (hun er sygeplejerske), er det eneste positive jeg fornemmer mens jeg vakler ud til toilettet. Hvad skal man egentlig lave sådan en dag. Jeg skal ihvertfald ikke sidde i lejligheden hele dagen, nu vejret endeligt er blevet så godt. En fisketur kan vel gøre mig til et helt menneske igen. På grund af min beskedne hjerneaktivitet, har jeg kun fantasi til at tage ud til "det flade" igen i dag. Fiskegrejet er jo klar, det ligger stadig hvor det blev smidt i går, så jeg kan hurtigt komme ud af døren efter at rundstykkerne har givet mig en smule livskraft tilbage. Vel udrustet med fluestang og en termokande stærk kaffe står jeg kl. 1300 igen på stykket, hvor det i går blev bevist at der var fisk. Vejret er helt forårsagtigt: Høj solskin, let vind fra nord, 2-3ºC; simpelthen skønt. Hagebro fluen ligger ud. Efter en times tid, har jeg ikke mærket noget, så jeg kan lige så godt prøve noget andet. Orange Blossom Speciel får nu chancen. Den kan heller ikke. Så prøves Freemans Fancy variant, derefter Gary Dog Polar så Mickey Finn og igen Hagebro Fluen. Intet virker åbenbart i dag. Jo kastet fungerer faktisk fint, fluen lander (de fleste gange) tæt ved modsatte brink, hvor jeg lader den synke i et frit drev 1-2 meter, inden jeg lader den trække over åen. At det ikke giver fisk forstår jeg imidlertid ikke. Kl. 1630 tager jeg hjem, lidt mere levende end da jeg kom.
19-02-2000
Jeg har desværre ikke fået fisket så meget som jeg gerne ville; det er jo en månedstid siden sidste tur. Jeg har i ugens løb tænkt en del over, hvor turen skulle gå hen i dag, og det der trækker mest for tiden er nok åen.
Kl. 0900 står jeg hvor jeg stod i sidste måned, ved Lindenborg å – "det flade". Det er overskyet med en let til jævn vind fra nord. Temperaturen ligger på 1-2ºC – lidt højere temperatur end det har været den sidste uges tid. Jeg havde jo hug på Hagebro fluen (Laksekrog str. 6) på sidste tur, så den skal prøves igen. Kl. 0950 mærkes det lette rusk i stangen der fortæller, at en mindre "grønlænder" har taget fluen. Jeg løfter stangen, og fisken viser sig i overfladen. Den er ikke stor, men det er alligevel rart at se årets første fisk. Det tager kun et par minutter at få så lille en fisk i nettet, selvom den er ret livlig. Fisken – som i øvrigt måler 33cm – sætter jeg selvfølgelig hurtigt ud igen. Jeg har bestemt, at fisketuren skal afsluttes med den medbragte frokost kl. 1130. Hagebro fluen har ikke givet andet end den ene fisk, så jeg vil prøve en anden flue, den sidste halve time inden frokost. Det er vel passende, at prøve et mønster der afviger en del fra Hagebro fluen; det bliver Freemans Fancy Variant (Laksekrog str. 4 dobbelt). Denne flue har jeg kun brugt en enkelt gang sidste efterår, men dengang gav den ikke noget. Men det skal åbenbart heller ikke være i dag. Jeg er nu godt tilfreds med den ene fisk, selvom den godt måtte være lidt størrer.
23-01-2000
Endelig! Så kom dagen jeg har ventet på i den sidste månedstid - året første fisketur. Å premieren var i sidste weekend, men da kunne jeg desværre ikke komme af sted, så i dag er det min å premiere. Vejret er lovende, halvskyet, -2ºC og en svag vind fra nord. Turen går til Lindenborg å, på strækningen der kaldes "Det flade". Kl. 1230 er jeg klar med fluestangen, hvor Hagebro fluen sidder for enden af forfanget. Den havde jeg virkeligt godt held af sidste år. Jeg går og tænker på overspringeren på 54cm (1,6kg) jeg fik 1. februar sidste år, gad vide om den succes kan gentage sig. Intet tyder dog på det. Det er vist for længe siden jeg har haft fluestangen i hånden, for jeg synes ikke rigtigt jeg kan placere fluen tæt ved den modsatte bred, som jeg gerne vil. Samtidig gør frosten, at jeg skal rense fluestangens øjer for is for hver 5. til 10. kast. Alligevel er det en nydelse at være ude i naturen igen. kl. 1340 er der liv i stangen. I ca. 5 sekunder rusker en mindre fisk i stangen - det er nok en lille "grønlænder" - men den beslutter sig for ikke at blive siddene. Jeg fisker lidt videre, men beslutter at skifte Hagebro fluen ud med en Orange Blossom Speciel som jeg bandt en aften i december måned. Efter 20 minutter minder mine tær mig om, at jeg endnu ikke har fået købt nogen termostøvler. Kl. 1410 ruller jeg linen på hjulet, det må vist være nok for i dag.