Fiskedagbog 2001
26.   28-10-2001 Mariager fjord - Ørnedal
Fiskede fra kl. 0730 til kl. 0915. Benyttede fluerne Stines palmer (grøn) og Glimmertangloppe (pink). Hverken så eller mærkede noget.
Vejret: Overskyet, ca. 10ºC, 8m/s SV - 9m/s V.
25.   07-10-2001 Mariager fjord - "Hullet"
Fiskede fra kl 15.30 til kl. 1745. Det vrimlede med kutlinger på det helt lave vand. Jeg fiskede med fluerne lysegrøn Stines palmer og pink Glimmertangloppe. Efter en halv times fiskeri viste en ørred sig et par gange i overfladen ca. 50 meter ude. Så langt kan jeg selvfølgelig ikke kaste, så den fik jeg ikke noget sjov ud af. Jeg hverken så eller mærkede andet.
Vejret: Overskyet - skyfrit, ca. 15ºC, 3-4m/s S og SV.
24.   30-09-2001 Mariager fjord - "Salten"
For 14 dage siden meddelte Vibeke, at søndag d. 30. fra kl. 10, skulle hun holde mødregruppe. Meddelelsen modtog jeg med jubel for så kunne jeg jo komme på fisketur. I løbet af den sidste uge gik jeg og tænkte på søndag, og hvor jeg skulle tage hen. Der var lige slået grøde i Lindenborg å, så Mariager fjord var oplagt. Jeg havde ikke tidligere fisket ved "Salten", så det ville jeg prøve.
Kl. 1130 ankom jeg til fjorden. På det helt lave vand var der en del kutlinger, specielt henne ved kølevandsudløbet fra saltfabrikken. Også hornfiskeynglen nød godt af det varme kølevand, de hvirvlede i overfladen, og fulgte fluen hver gang jeg trak den ind. En enkelt lille hornfisk kom på den forkerte side af fluen, og fik en ufrivillig flyvetur, da jeg løftede fluen til et nyt kast.
Jeg hverken mærkede eller så til ørreder hele formiddagen, og ved to-tiden var jeg mest opsat på at køre hjem. Jeg ville dog lige prøve en pink Stines i et sidste forsøg. Jeg vadede ud ved kølevandsudløbet mens jeg fiskede strømmen af. Strømmen var lige vendt og trak ind i fjorden, så området var nærmest forvandlet til et tropisk badeland, og hornfiskene vildere end tidligere. Da jeg skulle til at vade hen langs kysten, viste en ørred rygfinnen bare 5 meter skråt til venstre for mig. Fluen blev kastet nogen gange i retningen, men intet resultat. Øv tænkte jeg, en oplagt chance var forspildt, og jeg lagde linen ud i sin fulde længde. Jeg trak fluen ind, mens jeg stod og drømte om, hvor fedt det havde været med en ørred efter sådan en regnvejrsdag, og med ét skete det. Fluen blev bremset af et kraftigt hug, og en pæn ørred sprang ud af vandet hvorpå den væltede et par gange rundt i overfladen. Jeg gav løs line og hurtigt faldt den til ro. Den fulgte pænt med, mens jeg trak linen ind med hånden. Jeg manglede bare et par meter flueline og forfanget havde nået topøjet, da den ombestemte sig; den ville ud igen. Den tog et langt udløb, og alt løslinen (ca. 25 meter) var ude igen. Hjulets bremse stoppede den kort, men så fortsatte den yderligere 10-15 meter. Jeg begyndte at blive lidt nervøs for, om der var bagline nok, så jeg strammede bremsen en smule. Den efterfølgende fight var dog ikke så problematisk. Den fulgte pænt med ind da jeg rullede linen på hjulet, kun med et par enkelte korte udløb. Da jeg havde den helt inde, legede den karrusel med mig et gange og jeg kunne nette den; 46cm 1,2kg flot fed regnbueørred. Se billede!
Efter denne oplevelse var jeg egentlig helt udmattet af spænding, men jeg måtte lige se om den havde nogen venner med. Jeg fiskede videre til kl. 1515, men mærkede ikke andet.
Af andre fluer prøvede jeg også en lysegrøn Stines palmer, en hvid Stines palmer og en violet Stines.
Ørreden blev hjembragt, filetteret og maveindholdet studeret. Den havde spist masser af hundestejler, få tanglopper og en enkelt lille musling.
Ikke nok med at det var min første regnbueørred fra Mariager fjord, det var også første gang jeg benyttede min nye fluestang. Den fik bevist at den både var god at kaste med, og fighte fisk på; en fin dåb.
Vejret: Regn, ca. 12ºC, 7-8m/s SØ.
23.   09-09-2001 Mariager fjord - Katbjerg odde
Fiskede fra kl. 0710 til kl. 1045. Jeg fiskede vigen øst for odden igennem tre gange med tre forskellige fluer. Fluerne var Gul Stines, Hvid Stines og Pinkie Pain (variant). Gul Stines er en variant af Stines, hvor vingen af egernhale er udskiftet med en vinge af gul polarræv. På den hvide Stines er egernhalen udskiftet med hvid kalvehale. Jeg fangede en enkelt hornfisk på "den gule", men ellers så eller mærkede jeg intet.
Billeder fra Katbjerg odde.
Vejret: Overskyet, 11-12ºC, 8-9 m/s N.
22.   29-08-2001 Villestrup å - Tostrup
Vejret har været noget ustadigt de sidste dage. Kraftig blæst og regn ind imellem. I dag har vejret derimod været utroligt flot; vindstille og temperaturen på den gode side af 20 grader. Det kunne jo være at der var døgnflueklækninger, så jeg måtte selvfølgelig en tur til Villestrup å. Da jeg kom ud til åen ved 18-tiden, var der dog ikke så mange insekter at se. Enkelte myg og stankelben var stort set alt. Til trods for de få insekter, ringede fiskene aktivt. Jeg kunne ikke se hvad de tog, så jeg ville prøve en nybundet Brown Sedge str. 12. Den første fisk jeg kastede til, nippede til fluen i første kast. I andet kast var der ingen reaktion, i tredje kast huggede fisken, men blev ikke siddende og i fjerde kast var der igen ingen reaktion. Lidt opstrøms ringede en anden fisk. Jeg kastede straks til denne fisk, og den huggede i første kast og blev siddende. Det var dog en lille undermåler. Ved 19-tiden begyndte døgnfluerne at danse. Som for en uge siden var det små rødbrune spinnere. Jeg fortsatte med Brown Sedge fluen og fangede yderligere to små ørreder. Ved 20-tiden ville jeg lige kaste til en sidste ørred inden jeg skulle hjem, men den reagere overhovedet ikke på fluen. Jeg skiftede til en gul Stimulator str. 10 og så huggede ørreden i første kast. Det var endnu en gang en undermåler.
Alle 4 ørreder blev selvfølgelig hurtigt genudsat.
Vejret: Halvskyet - overskyet, 16-17ºC, 4m/s SØ.
21.   22-08-2001 Villestrup å - Tostrup v/broen
Var ude ved åen kl. 1945. Enkelte fisk ringede, og jeg prøvede adskillige tørfluer uden held. Ved halv ni tiden begyndte store sværme af døgnfluer at "vandre" opstrøms. Jeg fangede én, og det viste sig at være små (ca. 5mm) rød-brune spinners med helt klare vinger; formentlig Baetis niger. Lidt senere begyndte ørrederne at ringe overalt. En lille ørred huggede (sort flueimitation str. 16), men linen gik i sivene og den røg af. Jeg skiftede til en brun polywing spinner, men kunne ikke få andre fisk til at hugge. Kørte hjem kl. 2130 - det var for mørkt til at se fluen.
Vejret: Halvskyet, ca. 17ºC, Vindstille.
20.   17-08-2001 (18-08) Mariager fjord - Katbjerg odde
Det var en af de smukkeste aftener man kan forestille sig. Fjorden var fuldstændig blank, himlen var tæt besat med stjerner og det var som om alle fjordens lugte og lyde samlede sig på odden. Jeg prøvede to vidt forskellige fluer. Den ene var en lille Oliven Stines palmer den anden en unavngiven stor sort muddler-agtig flue. Den lille tog jeg ind i korte langsomme ryk, den store i lange hurtige ryk. Begge fluer fiskede jeg tæt på overfladen. Jeg mærkede ikke noget på nogen af fluerne. Fisk var der dog. Ind imellem hørtes tydelige plask ude i mørket, men jeg så ingen fisk inden for kastehold.
Jeg fiskede fra kl. 2230 til kl. 0030.
Vejret: Skyfrit, 13-14ºC, Vindstille.
19.   27-07-2001 (28-07) Lindenborg å - "Det flade"
Fiskede fra kl. 2230 til kl. 0145. Jeg fiskede strækket opstrøms for hytten igennem tre gange. Benyttede fluen der var held med d. 30-06. Hverken så eller mærkede noget. Måske skyldes det den lave vandstand, det længerevarende højtryk, forkert valg af flue, ...
Vejret: Skyfrit, 14-15ºC, Vindstille.
18.   24-07-2001 Villestrup å - Tostrup v/broen
Fiskede fra kl. 2030 til kl. 2200. Der var en del insekter (dansefluer, døgnfluer), og mange småfisk ringede. Fangede to undermålere. Den ene på en oliven polywing spinner og den anden på en oliven emerger. Is-fuglen var også på fisketur i aften og tog en tur over åen i fuld fart.
Vejret: Skyfrit, 16-18ºC, 3m/s Ø.
17.   18-07-2001 Villestrup å - Barsbøl
Var ude ved åen kl. 1930. Den første time gik jeg strækket opstrøms, for at se om der var ringende fisk. Til trods for at der var mange dansefluer og enkelte døgnfluer og slørvinger, var der ikke rigtigt fisk der ringede. Først ved halv ti tiden begyndte fiskene at ringe. Det var mest småfisk, og frem til kl. 2230 fangede jeg 2 undermålere på en tan polywing spinner (caenis-imitation).
Vejret: Letskyet, 14-18ºC, ca. 3 m/s NØ.
16.   17-07-2001 Villestrup å - Tostrup
I går kom Benny og Morten til frokost. De havde været på tur i Klosterheden for at se bævere, og bævere så de og meget andet. Jeg kunne desværre ikke komme med på turen, da vi havde travlt med at forberede barnedåb.
Benny overnattede hos os til i dag, da vi havde besluttet at tage på fisketur. Vi kørte ud til Villestrup å ved 10-tiden. Benny er ikke fluefisker, så han fiskede med orm. Vi gik langs åen for at spotte fiskene og skiftedes til at lokke dem til hug. Selvom vi så mange ørreder var de umulige at få til hug. Som sædvanligt var ørrederne meget sky. En flueline der lander lidt forkert, en stang der viftes lidt for højt eller en flue der streamer i overfladen skræmmer fiskene øjeblikkeligt. Døgnflueimitationerne kunne slet ikke vække fiskenes opmærksomhed, og de ringede kun meget sporadisk. Jeg havde et enkelt hug på grå dubbingnymfe str. 10 og en lille sort polywing str. 20. Benny havde et enkelt hug på ormen. Kl. 1430 stoppede vi fiskeriet - vi havde intet fanget.
Vejret: Skyfrit - halvskyet, 17-20ºC, 1-3 m/s SV-NV.
15.   06-07-2001 (07-07) Lindenborg å - "Det flade"
Fiskede fra kl. 2315 til kl. 0030. Der var lav vandstand og vandet var meget klart. Fiskede strækningen af, hvor jeg havde fisk på sidste week-end. Hverken så eller mærkede noget.
Vejret: Skyfrit, 15-17ºC, Vindstille.
14.   30-06-2001 (01-07) Lindenborg å - "Det flade"
Det er ved at være tiden, hvor der sker noget i Lindenborg å. Jeg har endnu ikke hørt meldinger om gode fangster, så det er vel nærliggenden selv at tage en tur med stangen. Jeg kender "Det flade" rimeligt godt, så turen går - som ofte før - dertil. Kl. 2230 kommer jeg ned til åen. Jeg starter på stykket opstrøms for hytten. Efter en times fiskeri, kommer der en anden lystfisker til strækningen. Han har hørt om pæne fangster på det sidste, og fortæller, at for nogen dage siden er der set en 10-kilos ørred springe længere nedstrøms - så fiskene er her. Kl. 0015 er der noget der tager fluen. Det mærkes først som en lille klat grøde, men de efterfølgende hurtige ryk fortæller at det er fisk. De hurtige ryk undrer mig. Normalt giver havørreden nogle tunge langsomme rusk, men denne fisk minder mere om en bækørred. Det er dog ikke en lille fisk, da den yder en del modstand, så det må være en havørred. Fisken følger pænt med da jeg ruller linen ind. Da fisken er ud for mig begynder den at vise kræfter. Den springer ud af vandet, og ruller i overfladen et par gange - det er en pæn ørred. Jeg løsner bremsen, så den bliver mere rolig. Efter 8-10 minutter, hvor den er gået frem og tilbage nogen gange, tyder det på, at den er ved at være klar til landing. Jeg får den ind over nettet, men så klokker jeg i det. I stedet for at få ørredens hovede ned i nettet, løfter jeg nettet op over fisken, så hovedet og halen ligger på netkanten. Et enkelt slag fra fisken, og den er ude af nettet. Heldigvis er krogen ikke gået løs. Den tager et par udløb inden jeg igen har den inden ved nettet. Denne gang er jeg uheldig. Som jeg skal til at løfte nettet op igen, bliver fisken vild, den får linen viklet ind i noget udhængende græs ved brinken, og krogen mister sit fæste...øv, øv og øv. Med en puls på 180, går jeg ned til hytten; jeg må have en kop kaffen til at dulme nerverne.
Jeg vil gætte på at ørreden var 60-65 cm - den største jeg til dato har kroget - så det var bare ærgeligt. Den huggede på en ny flue jeg havde bundet (grå krop, rød butt og en lang sort hårvinge, laksekrog str. 10), så fluen virkede i det mindste.
Jeg mærker ikke andet denne nat, og kl. 0500 kører jeg hjem.
Vejret: Overskyet, 12-15ºC, 2-5m/s V.
13.   22-06-2001 Venø bugt - Hostrup strand
Det var den sidste aften/nat inden vi skulle hjem og vi ville prøve fiskeriet en sidste gang. Vi fiskede fra kl. 0100 til kl. 0300 uden at se eller mærke noget.
Vejret: Halvskyet, ca. 8ºC, 3-4m/s NV.
12.   21-06-2001 Venø bugt - Hostrup strand
René og jeg kunne lige nå en times fiskeri inden frokost. Vi startede kl. 1115, og efter et kvarters fiskeri, havde jeg hug da blinket var ca. 5 meter fra mig. Jeg fortsatte indspinningen og da jeg manglede den sidste meter, kom ørreden og huggede igen, som jeg skulle til at løfte blinket ud af vandet. Den væltede rundt i overfladen i ca. 5 sekunder og var fri inden jeg kunne nå at løsne bremsen. Jeg vil gætte på at den var 45-50cm. Den huggede på en hvid Boss 16 gr.
Vi fiskede videre til kl. 1215 uden at mærke eller se andet.
Vejret: Halvskyet, ca. 15ºC, 3-4m/s NV.
11.   19-06-2001 Venø bugt - Hostrup strand
I denne uge holdt vi ferie, og tog i sommerhus ved Hostrup strand sammen med Pia og René. Hostrup strand ligger ved Venø bugt, og fra sommerhuset er der kun et par hundrede meter ned til vandet. Derfor skulle fiskestængerne selvfølgelig med. Desværre var der ikke plads til waders og så meget fiskegrej, så jeg tog et par spinnestænger og blinkæsken med.
Vejret havde ikke været så godt i dag, men René og jeg havde besluttet, at vi lige ville prøve at fiske et par timer om aftenen.
Vi gik ned til vandet ved 2300-tiden og fiskede til kl. 0100. Desværre så eller mærkede vi intet.
Vejret: Overskyet, ca. 8-10ºC, 7-8m/s V.
10.   24-05-2001 Villestrup å - Tostrup
Igen i aften gik turen til Villestrup å. Der var lidt flere døgnfluer end sidste gang og stadig utroligt mange dansefluer. Jeg fiskede fra kl. 2000 til kl. 2130. Jeg fangede to bækørreder - den første var 31 cm og den tog en brun polywing spinner, den anden var en undermåler og den tog en stor majflueimitaion.
Vejret: Skyfrit, ca. 10-13ºC, 3-5m/s V.
9.   21-05-2001 Villestrup å - Tostrup
Årets første tur til Villestrup å. Hele dagen havde jeg glædet mig til i aften. Det så ud til at vejret ville blive ideelt til tørfluefiskeri. Selvom temperaturen i løbet af dagen ikke havde været så høj (11-13ºC), var jeg dog sikker på at der måtte være insekter på vandet - og det var der. Da jeg kom ned til åen kl. 1830 var luften over åen nærmest levende af dansefluer der bølgede op og ned langs vandet. Ørrederne var også ganske aktive, så jeg fik hurtigt en tørflue bundet på forfanget. Jeg kunne ikke se hvilke insekter de tog, så jeg prøvede med en oliven dun-imitation. I tredje kast tog fisken fluen, men det var blot en lille undermåler. Mange af de øvrige fisk der viste sig i overfladen var også mindre fisk, så jeg besluttede at gå langs åen opstrøm og se om jeg kunne spotte en større ørred.
Da jeg havde gået et lille stykke havde jeg kun set små ørreder. Jeg havde set enkelte døgnfluer i sværmene af dansefluer og fangede en. Det var en lille (6-7mm) rødlig spinner med lyse aftegninger (formentlig Baetis niger). Da jeg kom til det næste sving, stod jeg et stykke fra kanten. Jeg kunne ikke se nogen ørreder i svinget. Jeg gik længere ud og helt ude ved til kanten, så jeg en stor ørred (på den gode side af 40cm) stå lige nedenfor i dybet. Havde den set mig? Nej... så jeg bevægede mig forsigtigt væk fra kanten igen. Jeg gik lidt nedstrøms, og begyndte at kaste til fisken... og så gik alt galt - fluen hægtede til forfanget, forfanget strak sig ikke ordentlig ud og klaskede ned over fisken og til sidst placerede jeg fluen i et træ. Mon fisken stadig var der? Jeg bevægede mig op til stedet igen, men fisken var selvfølgelig væk. Lidt senere var der en pæn ørred i overfladen lidt længere opstrøms. Jeg serverede lidt forskellige fluer til den, men den kunne ikke lokkes.
Ved 20:15 tiden begyndte fiskene at blive mere passive. Kl. 2050 var der helt "dødt" så jeg pakkede sammen og kørte hjem.
Vejret: Halvskyet, ca. 10ºC, 1m/s Ø.
8.   22-04-2001 Mariager fjord - Stinesminde
Fra kl. 1545 til kl. 1900 fiskede jeg på strækningen øst for Stinesminde. Efter en halv time havde jeg hug, men fisken blev ikke siddende. Fiskede med Stines palmer som endeflue og en pink Glimmertangloppe som ophænger.
Vejret: Skyfrit, 10 - 11ºC, 5m/s NØ.
7.   16-04-2001 Mariager fjord - "Bilfragmenteringen"
Jeg fiskede på strækningen øst for "Bilfragmenteringen" fra kl. 1345 til kl. 1545. Kort tid efter at jeg startede, viste en fisk sig i overfladen - indenfor rækkevidde. Jeg kastede til den et par gange, men den huggede ikke. Jeg fiskede med Stines palmer, En sort flue (variant) og en pink Glimmertangloppe.
Vejret: Overskyet, 6 - 7ºC, 1-2m/s NØ.
6.   02-04-2001 Mariager fjord - Bramslev bakker
Efter arbejde kørte Vibeke og jeg en tur ned til Bramslev bakker. Jeg havde selvfølgelig fluestangen med. Jeg fiskede fra kl. 1800-1900 med fluerne Stines palmer og Pinkie pain, men mærkede intet.
Vejret: Halvskyet, 10 - 11ºC, 3m/s SØ.
5.   11-03-2001 Gudenåen - "Det blinde løb"
I fredags besluttede Thorbjørn, Jesper og jeg, at vi i dag ville prøve det "frie" fiskeri i Gudenåen. Vi havde læst en artikel på hjemmesiden 123nu, om fiskeriet i Gudenåen på strækningen fra frisenvold Laksegård til Randers bro, og ikke nok med, at der er gode fangstmuligheder for bl.a. Gedde, havørred, brasen og aborre, så er fiskeriet også frit.
Vi mødtes kl. 1245 ved motorvejsafkørsel syd ved Randers. Vi havde tidligere på dagen besluttet at vi ville køre ned til "Det blinde løb" hvis vejen derned var farbar - det var den heldigvis. Mens vi var i gang med at rigge stængerne til, lyder et ordentligt plask ud for os. Ingen af os ser fisken, men efter dønningerne at tyde, var det en pæn gedde der var oppe i overfladen og vende, så det lover godt for fiskeriet. Efter en times fiskeri fanger Thorbjørn en pæn aborre på en Tasmanian Devil (Se billedet). I løbet af eftermiddagen ser vi tre pæne gedder i overfladen, men vi kan ikke få dem til at hugge. Jeg fisker ihærdigt med forskellige geddefluer, men har lidt problemer med at få dem til at gå dybt nok (fisker med sink-tip line). Jesper prøver forskellige blink og spinnere, men det er der heller ikke held med. Thorbjørn fanger endnu en aborre, men gedderne mærker vi intet til.
Selv om vi ikke fanger så meget, er det en skøn dag. En af dagens højdepunkter er isfuglen der cruiser hen over vandet, mens vi sidder og småsnakker over en kop kaffe.
Kl. 1620 kører Thorbjørn og Jesper, jeg vil lige prøve lidt længere. Dette hjælper dog intet og kl. 1720 kører jeg hjem.
Vejret: Overskyet, 8 - 9ºC, 4m/s SV.
4.   03-02-2001 Lindenborg å - "Det flade"
Til trods for at metereologerne ikke ligefrem lovede fiskevejr til i dag, var jeg fast besluttet på at tage af sted her til morgen. Beslutsomheden skyldes nok, at jeg endnu ikke har haft årets "grønlænder"-debut. Turen ud til åen tog næsten dobbelt så lang tid som det plejer, pga. den (efter danske forhold) store snemængde der er kommet det sidste døgns tid. Da jeg kom til åen viste det sig at kulden allerede havde sat sit visitkort på åen - åen var næsten dækket af "driv-is". Kl. 0815 lagde jeg fluelinen over åen i første kast. Det var stort set umuligt at placere fluelinen mellem "driv-is" flagerne. Der er ikke meget sink-tip over en flueline der ligger oven på isflagerne og fluen kom derfor ikke ned i dybden. Samtidig satte der sig selvfølgelig is i stangøjerne efter et par kast, så fluefiskeriet blev opgivet. Jeg havde heldigvis taget spinnestangen med i dag, så den blev rigget til, med en rød Vibrax str. 3 for enden af linen. Jeg fiskede en en times tid, hvor den helt store udfordring var, at finde en åbning i "driv-isen" så spinneren kunne spinnes nogenlunde upåvirket ind. Kl. 0930 stoppede jeg fiskeriet uden at have set eller mærket til fisk.
Vejret: Overskyet (let sne), ca. -9ºC, 8m/s NØ.
3.   28-01-2001 Lindenborg å - v/Toftkærgård
Fiskede fra kl. 0730 til 0930. Prøvede Rognfluen, TSW no. 1 og en pink Glo Ball. Hverken så eller mærkede til fisk.
Vejret: Overskyet, ca. 1-2ºC, 3m/s NØ.
2.   21-01-2001 Lindenborg å - v/Toftkærgård
På grund af den relative milde vinter vi har haft, havde jeg ikke den store forventning til fiskeriet, da jeg kørte ud til åen. Alligevel skulle fluen da lige dyppes, i denne første week-end efter å-premieren. Sidste år havde jeg mest hel med Hagebro fluen, når målet var "grønlændere", så den blev selvfølgelig bundet på forfanget. Kl. 1130 startede jeg et stykke opstrøms for Toftkærgård. Jeg fiskede en god strækning af i løbet af den næste 1½ time, men hverken så eller mærkede noget.
Vejret: Overskyet, ca. 1ºC, 4m/s SØ.
1.   07-01-2001 Mariager fjord - Ørnedal
Så er julen og nytåret veloverstået, og man trænger til at komme ud med fluestangen igen. Ørnedal skulle efter sigende være et af de rigtigt gode steder i vintermånederne - men ikke i dag. Jeg fiskede fra kl. 1130-1400 uden at se eller mærke nogen fisk. Fiskede med en pink Glimmertangloppe og Båring fluen. Derimod var der samlet virkeligt mange svaner i bugten, så der var lidt at se på.
Vejret: Overskyet (enkelte byger), ca. 6ºC, 9m/s SV.