Fiskedagbog 2004
24.   29-12-2004 Mariager fjord - "Salten"
Se billeder fra turen!

Erik, Flemming, Jesper og jeg havde aftalt at mødes ved Ørnedal kl. 9. Den sidste tids lette frost var dog lidt bekymrende - mon der var is i inderfjorden. Jesper og jeg havde besluttet at være dernede ved halv ni tiden. Vi ville tjekke om der var is, og i givet fald varsko Erik og Flemming. Det viste sig at bekymringen delvist var berettiget. Der var is i hele inderfjorden. Ved Ørnedal var der dog et mindre område der var isfrit. Der ville dog være begrænset plads til 4 lystfiskere, og samtidigt nød de mange fugle godt af det åbne vand. Erik og Flemming blev kontaktet og vi aftalte i stedet at mødes ved "Salten".

Jesper havde ikke tidligere fisket ved "Salten". På vejen derud fortalte jeg ham om det lune kølevand, og hvordan ørrederne i de kolde månederne periodisk samlede sig i området. I min iver efter at udbrede så mange facts om området som muligt, skulle jeg senere erkende, at jeg lavede en total fadæse overfor Jesper. På baggrund at mere eller mindre videnskabelige udredninger om havørredens optimaltemperatur, saltholdighed og ørredens byttedyr, fik jeg overbevist Jesper om, at der nærmest var fangstgaranti netop på denne fiskeplads på denne årstid.

Erik og Flemming var der allerede da vi ankom til "Salten". Der var endnu ikke andre lystfiskere på dette tidspunkt. Vi var nu ikke de eneste ved fjorden denne morgen. Lidt længere inde i fjorden, var vi kørt forbi en jæger der lå i sin skydepram. Mens vi riggede til, hørte vi de første af mange skud denne formiddag. De mange skud, og vores manglende fiskesucces betød, at jo længere vi kom op af formiddagen, jo mere sikker blev Erik på, at det nok var jagttegn han skulle indløse i stedet for fisketegn. I løbet af formiddagen gennemfiskede vi strækningen fra kølevandsudløbet og et par hundrede meter mod vest. Nu er det ikke altid at garantier er det papir værd de er skrevet på, og jeg prisede mig lykkelig for, at jeg ikke havde givet Jesper noget på skrift, for vi hverken så eller mærkede til fisk hele formiddagen.

Vejret: Skyfrit, -1 - 1ºC, 3-5m/s V.

23.   12-12-2004 Mariager fjord - Ørnedalen
Se billede fra turen!

Langt om længe blev der tid til en tur til fjorden. Der har været meldinger om mange gode fangster i fjorden de sidste måneder, så det skulle blive spændende om det fortsat er godt.

Jeg ankom ved Ørnedalen omkring kl. 1230. Da jeg havde rigget til, og skulle til at vade ud, kom der en anden lystfisker forbi. Han ville prøve længere ude i fjorden, da der ikke rigtigt var nogen fisk herinde i Ørnedalen. Selvom der var en del andre lystfiskere, havde han kun hørt om én fisk på land i dag, og det var i morges. Det lovede jo ikke så godt. Skulle jeg også pakke sammen med det samme, og køre længere ud i fjorden, eller tro på, at der måske ville ske noget her - jeg valgte at blive.

Jeg havde kun fisket 10 minutters tid, da en ørred viste sig lige indenfor kastevidde. Fluen blev hevet ud af vandet, og placeret et lille stykke foran den. Men der skete intet. Få minutter senere var der igen fisk inden for rækkevidde. Den ville heller ikke noget. Jeg fiskede ialt et par timers tid, men jeg hverken så eller mærkede mere. Ud over Aura rejen som jeg lagde ud med, prøvede jeg også en lille oliven Stines palmer og en pink Glimmertangloppe.

Vejret: Overskyet, 5-6ºC, 3-4m/s SV

22.   20-10-2004 Ebbeløkke
Se billeder fra turen!

Fiskegrejet blev medbragt, da jeg skulle til København i anden forbindelse. Det kunne jo være der blev tid til fiskeri - og det blev der. På vejen tilbage til Sjællands Odde kørte jeg ud til Ebbeløkke. Det skulle være en af de klassiske ørredpladser, så dette sted måtte jeg prøve. Da jeg steg ud af bilen omkring kl. 15 måtte jeg ærgeligt erkende, at vinden var lidt for kraftig, og fra den forkerte side til hyggefiskeri med fluestangen. Det var nu alligevel den der blev rigget til. Jeg startede med at gå lidt langs vandkanten og prøvede at undersøge området. Jeg fandt hurtigt (faktisk lige nedenfor parkeringspladsen) en revle på et par hundrede meter, der gik skråt ud fra strandkanten. På indersiden var der et tydeligt badekar med en dybde på 70-80cm på det dybeste. Udenfor revlen blev det hurtigt noget dybere. Jeg valgte at koncentrere mit fiskeri her. I løbet af 2½ times tid fiskede jeg begge sider af revlen igennem et par gange. Først med en grøn Stines Palmer (variant) og bagefter med Juletræet. Selvom stedet virkede spændende (blandet sand, tang og store sten), hverken så eller mærkede jeg fisk.

Vejret: Halvskyet - overskyet, ca. 10ºC, 7-8m/s SØ

21.   03-10-2004 Mariager fjord - Strandholt

Se billeder fra turen!
Jeg var nede ved vigen lidt i kl. 11. Da vinden var i sydvest, var det stort set vindstille her i vigen. Fluestangen blev rigget til. Stines palmer (variant hvor den forreste del at kroppen er rød, og med rødt hovede) blev monteret på forfanget. Efter en times fiskeri i vigen begyndte der at ske noget. En ørred sprang et stykke ude, desværre længere ude end jeg kan kaste. I den næste halve times tid, så jeg adskillelige fisk i overfladen, men alle var stort set uden for rækkevidde. Jeg havde dog et enkelt hug, men fisken blev ikke kroget.

Efter en hurtig frokost riggede jeg spinnestangen til med en Mira spinner str. 5. Jeg fiskede hurtigt vigen igennem, men det virkede nu helt dødt. Til slut fiskede jeg lidt med flustangen yderst i den vestlige del af vigen, men jeg hverken så eller mærkede mere. Jeg pakkede sammen omkring kl. 1345.

Vejret: Skyfrit/halvskyet, 12-15ºC, 4-6m/s SV.

20.   25-09-2004 Mariager fjord - Bilfragmenteringen

Jeg kørte en tur ned til bilfragmenteringen. Tre lystfiskere gik til højre for parkeringspladsen, så jeg startede ved parkeringspladsen og gik til venstre. I løbet af den næste halvanden times tid, havde jeg fisket ud forbi pynten der ligger nogen hundrede meter til venstre for parkeringspladsen. Jeg gik tilbage til parkeringspladsen. Det var tid for aftensmaden.

De 3 andre lystfiskere sad ved parkeringspladsen. Ligesom jeg, havde de heller ikke set eller mærket noget. Mens jeg forsøgte at klemme den medbragte rugbrødsmad ned, sprang en pæn ørred 50 meter til venstre for parkeringspladsen. Det fik sat skub på den tørre rugbrødsmad. Den var hurtigt væk, og fluestangen blev hevet frem. Mens jeg riggede til, snakkede jeg lidt med en af de andre lystfiskere. Han benyttede det nye alternativ til linekurven/baljen - Flexistripperen. Han tilbød mig at prøve den, og det ville jeg selvfølgeligt gerne. Jeg må indrømme, at den overraskede meget positivt. Jeg brugte den godt nok kun et kvarters tid, men den var meget let at bruge, og der var ingen problemer med linen. Med lidt øvelse er jeg sikker på, at jeg vil have flere fordele af den, så nu ved jeg hvad der skal stå på ønskelisten til jul.

Jeg havde kun fisket i 10 minutter da der var hug. Fisken blev sikkert kroget og efter få minutters fight, gled en undermåler over netkanten (38 cm). Et kvarter senere landede en af de andre lystfiskere også en undermåler omkring samme størrelse. Efter yderligere et kvarters fiskeri havde jeg igen fisk. Denne gang en meget lille undermåler, som blev løsnet i vandet.

Omkring klokken 1945, var det begyndt at blive mørkt, og jeg besluttede at stoppe fiskeriet. Det var i øvrigt godt at se, at fjorden - i hvert fald på det lave vand - har det godt. Der var meget ålegræs, og en del liv på bunden.

Vejret: Halvskyet-overskyet (lidt regn), ca. 10ºC, 5-7m/s V.

19.   07-09-2004 Randers fjord - Kare Holm

Se billeder fra turen!
Jeg ankom til Mellerup omkring kl. 1430. Gunnar var lidt forsinket, så jeg tog en kop kaffe, inden jeg hoppede på færgen over fjorden. Gunnar dukkede op, netop som færgen lagde til.

Da Gunnars jolle var lagt i vandet, sejlede vi nord op igennem kanalen. Efter et kvarters sejlads fik vi problemer; motoren satte ud. Gunnar fik den nu hurtigt igang igen, men det viste sig, at det blev et større problem. Hver gang motoren kom igang, gik der 5-10 minutter, og så var den død igen. Efter 10 minutters pause kunne den starte igen. Sådan fortsatte det op igennem kanalen, og det tog vel godt en times tid inden vi var oppe på den modsatte side af Kanaløen. Vi havde egentligt bestemt, at vi ville længere ud af fjorden, men valgte at fiske i vigen nord for kanalen pga. motorproblemerne.

Vi fiskede et par timer i vigen uden at mærke noget. På tilbagevejen havde vi fortsat problemer med motoren, og helt galt gik det, da vi kom ned til den sydlige ende af Kanaløen. Gunnar kunne simpelthen ikke få motoren i gang igen. Da han var blevet træt i armen, skulle jeg forsøge mig, men lige lidt hjalp det. Der var åbenbart nogen på havnen der havde set vores forsøg på at starte motoren, for en venlig sjæl kom sejlende hen mod os, og spurgte om vi havde brug for hjælp. Det havde vi faktisk, så han trak os over til færgelejet ved Mellerup. Vi takkede og gik i land. Vi varmede et par pølser, og fik en snak, inden Gunnar igen gik i jollen og sejlede (roede) tilbage til modsatte side.

Vejret: Skyfrit, 16-20ºC, 6-7m/s NV.

18.   22-08-2004 Mariager fjord - Kongsdal

Jeg fiskede fra kl. 1945 og halvanden time frem. Efter en halv times tid, havde jeg et hug på Juletræet, men fisken blev ikke kroget. Trods adskillelige kast i området, mærkede jeg ikke til den igen. Der var en del søsalat i vandet, men endnu ikke så meget at det generede fiskeriet.

Vejret: Skyfrit, 11-13ºC, 6-7m/s V.

17.   11-08-2004 Mariager fjord - Als Odde
Se billeder fra turen!

Da Jesper og jeg ankom til fjorden ved 20-tiden, var Erik der allerede. Vi gik et stykke ud langs stranden øst for havnen, og riggede vores stænger til. Det var højvande, men vandstanden var faldende. Til trods for højvandet, var det ikke noget problem at vade helt ud til sejlrenden.

Efter et kvarters fiskeri ude ved sejlrenden, viste en fisk sig i overfladen tæt ved Eriks flue. Den huggede desværre ikke. Kort tid efter havde jeg et enkelt nyk, men fisken blev ikke siddende.

Vi fiskede ialt et par timer, men mærkede ikke yderligere til fisk. Vi så et par marsvin i sejlrenden, en lille ørred og en hornfisk springe. Jesper havde nok den mest interessante oplevelse denne aften. Da han, efter at solen var gået ned, gik en kort tur langs stranden, kom en ugle flyvende lige imod ham. Den standsede op og stod stille i luften et par sekunder, hvorefter den slog en bue ud over vandet og kom tilbage lige hen over hovedet på ham.

Vejret: Halvskyet, 18-20ºC, 3-5m/s Ø.

16.   30-07-2004 Lindenborg å - "Det flade"
Se billeder fra turen!

Da Erik og jeg kom ned til hytten omkring kl. 20, var Flemming ikke dukket op endnu. Han kom dog kort efter, da vi var ved at rigge stængerne til. Vandstanden var omkring normalen, og vandet helt klart. Der gik to andre lystfiskere opstrøms for hytten, så vi startede med at gå nedstrøms. Der var mange insekter i luften, og i sivene sad en del forskellige arter vårfluer, og enkelte små døgnfluer. Fluer og myg var der selvfølgelig også mange af. Insekterne var nu ikke så interessante for vores fiskeri, da det var havørrederne vi gik efter. Men som tidligere, var der en del fisk der ringede (og ind imellem pæne ørreder), så tørfluestangen skulle nok have været med.

Efter en times fiskeri kunne Flemming berette, at han havde haft en lille regnbueørred på land. Efter kaffen gik Flemming og jeg opstrøms for hytten. De to andre lystfiskere var nu næsten nede ved hytten, så vi kunne starte oppe ved plantagen. En times fiskeri deroppe gav ikke noget resultat. Da vi kom ned til hytten igen, kunne Erik fortælle, at han havde fået hans første fluefangede fisk i åen - en lille bækørred. Det havde givet ham blod på tanden, så da Flemming nu valgte at køre hjem, fortsatte Erik og jeg lidt endnu. Vi gik lidt opstrøms for hytten, og fiskede til klokken 2345, uden dog at se eller mærke yderligere.

Vejret: Skyfrit, 16-20ºC, 2-4m/s NØ.

15.   21-07-2004 Hostrup Strand

Far var for træt til at gå med ned at fiske, så jeg gik selv ned til stranden ved 22-tiden. Jeg fiskede på strækningen fra sommerhuset, og et stykke hen forbi badebroen til venstre og tilbage igen. Det tog omkring halvanden times tid, og jeg mærkede intet. Igen i aften var der masser af morild.

Vejret: Halvskyet, 16-18ºC, Vindstille.

14.   20-07-2004 Hostrup Strand

Jacob, Emilia og jeg var på ferie hos mine forældre i deres sommerhus ved Hostrup Strand. Vi kom herud i går, men først i aften ville min far og jeg prøve fiskeriet. Vi gik ned til stranden omkring kl. 2245. Vi startede fiskeriet ved badebroen der ligger til venstre for sommerhuset. Min far fiskede på strækningen fra badebroen hen til sommerhuset, og jeg fiskede på strækningen til venstre for badebroen. Jeg havde ikke medbragt fluestangen, så jeg fiskede med bombarda flåd og flue. Vi fiskede kun en times tid, og bemærkede ingen tegn på fisk.

Derimod var der en nysgerrig sæl, der først betragtede os på afstand, et godt stykke ude. Lidt senere svømmede den ind forbi os, og lagde sig helt inde ved strandkanten bag far, og kiggede lidt på ham. Ved halv tolv tiden var det blevet så mørkt, at vi kunne se, at der var masser af morild i vandet, der lyste når vi bevægede os.

Vejret: Halvskyet, 14-15ºC, Vindstille.

13.   18-06-2004 Mariager fjord - v/Refsbækgård
Se billede fra turen!

Jesper og jeg fiskede fra kl. 2000 til kl. 2315. Efter en halv times tid havde jeg hug, men fisken blev ikke kroget ordentligt (på Båring fluen). Det viste sig at være en hornfisk, da den umiddelbart efter hugget sprang ud af vandet, og svømmede af sted i overfladen. Kort tid efter så Jesper en pæn ørred springe. Der gik et par timer inden der skete noget igen. Ud for hvor jeg stod, sprang en meget lille ørred et godt stykke ude. Kort tid efter havde jeg et hug (på fluen Oliven Stines). Selvom jeg gennemfiskede området hvor fisken huggede, kunne den ikke fristes igen. Først da jeg hørte et plask 10 meter bag mig, imellem bredden og mig, og placerede fluen tæt på ringene, fik jeg hug igen. Det var dog et svagt hug, og endnu engang, var det fisken der trak det længste strå. Jeg fiskede grundigt området igennem, men mærkede ikke yderligere. Da klokken var godt elleve, og jeg kom hen til Jesper, kunne han også fortælle at han havde haft et hug, men havde heller ikke heldet med sig.

Vejret: Skyfrit, 9-13ºC, 5-8m/s V.

12.   12-06-2004 (13-06) Lindenborg å - "Det flade"
Se billeder fra turen!

Da jeg kørte over den "skæve bro", blev jeg noget overrasket over den store mængde grøde der flød i åen. Jeg havde godt nok ikke tjekket om der skulle være grødeskæring nu, men jeg var sikker på, at det først er henne omkring juli måned amtet begynder på skæringen. Grøde eller ej, Flemming og jeg havde aftalt at vi ville fiske i aften. Ved 2030-tiden var jeg nede ved hytten på "Det flade". Jeg havde ikke være der ret mange mimutter, inden jeg blev overfaldet af insekter. Heldigvis var det hverken myg eller knot, men den lille Caenis døgnflue der sværmede. Min røde fleecejakke havde en enorm tiltrækningskraft på dem, og inden længe, var jakken helt hvid. Da de ikke generede, var det jo en kærkommen lejlighed til at studere forvandlingen fra dun til spinner på nært hold.

Men det var ikke kun de små caenis døgnfluer der sværmede. Også maj fluen var godt i gang. Det var noget der passede åens bækørreder. Stort set over hele åen ringede ørrederne, og de fleste med voldsomme plask. jeg skulle nok have lyttet til Flemming, og taget tørfluestangen og tørfluerne med, det ville helt sikkert have givet et spændende fiskeri.

Men det var åens havørreder vi skulle på jagt efter, så det var det lidt kraftigere grej der blev rigget til. Flemming dukkede op ved 22-tiden. Jeg havde fisket lidt opstrøms for hytten med synke I linen og fluen Rusty Rat, og forsøgt at undgå den megen grøde. Heldigvis flød der ikke så meget som da jeg ankom, så det var ikke så vanskeligt at undgå.

Vi fiskede frem til klokken halv et uden at se eller mærke noget. Der blev tændt op i kogegrejet og varmet pølser, samtidigt med at jeg skiftede over til flydelinen. Den fiskede jeg videre med indtil klokken tre - stadig uden at mærke noget. Flemming kørte hjem lidt tidligere, men han havde heller ikke heldet med sig. Da jeg var ved at pakke bilen, kom an anden lystfisker til. Han havde fisket lidt længere oppe, men ville lige bruge et par timer hernede. Han havde dog haft et hug, og set en stor fisk (bølge) gå ud fra sin standplads, så fiskene er der!

Vejret: Skyfrit - overskyet , 11-14ºC, 2-6m/s V.

11.   23-05-2004 Øster Hurup

Jeg fiskede fra kl. 1945 til kl. 22. Desværre hverken så eller mærkede jeg til fisk. Det var meget lavvandet mens jeg fiskede, og store dele af området indenfor den inderste revle var tørlagt. I de områder hvor der var vand, var der et mylder af liv - primært rejer og tanglopper. Så jeg må snart vende tilbage ved højvande!

Vejret: Skyfrit, 5-8ºC, 6-7m/s V.

10.   22-05-2004 Als Odde

Fluestangen var medbragt, selvom det egentlig blot var en rekognosceringstur. Jeg har ikke det store kendskab til den østlige del Mariager fjord; dvs. øst for Hadsund. I foråret og sommeren, skulle den østlige del, efter sigende, fiske godt, så det måtte undersøges. Jeg kørte først ned og parkerede ved Korup å. Der er et par hundrede meter ned til kysten, og derfra gik jeg til højre, så jeg kunne komme fri af det formodede fredningsbælte. På denne strækning er det lavvandet et stykke ud, men sejlrenden løber tæt på land. Bunden virkede meget blød. Efter at have vadet et stykke ud, og været ved at snuple et par gange - pga. den bløde klistrede bund - valgte jeg at vende om. Jeg måtte finde et andet sted. På vejen ud mod Als Odde var jeg et smut nede ved østkysten, men valgte at fortsætte ned til odden. Klokken var 20 minutter i otte, da jeg vadede ud mod sejlrenden øst for havnen. Da det er lavvandet helt ud til renden, ses den tydeligt, og det var rart når man ikke er så stedkendt. Jeg stoppede 5-8 meter fra renden og kastede fluen et godt stykke ud i renden. Der var tydeligt strøm ud fra fjorden, så jeg behøvede ikke at trække meget i linen, for at få fluen i bevægelse. Jeg fiskede i en times tid, desværre uden at mærke noget. Måske jeg skulle have en sink-tip eller synkende line med næste gang, så fluen kan komme rigtigt i dybden?!

Vejret: Overskyet (regnbyer), ca. 5ºC, 7-9m/s N-NNV.

9.   14/05-16/05 2004 Helgenæs
Se billeder fra turen!

Det er ved at være nogen måneder siden, at vi planlagde fisketuren denne week-end. Hvorvidt vi skulle fiske i åen, ved kysten eller finde en sø, diskuterede vi et stykke tid. Men så kom vi i tanke om Helgenæs. Der meldes jo af og til om gode fangster på Helgenæs, og da Benny bor i København, ligger Helgenæs jo samtidigt fint for os alle. At Morten kunne låne sin onkels sommerhus på Helgenæs, gjorde jo ikke stedet dårligere. Det er 2 år siden vi sidst var af sted sammen, så vi glædede os selvfølgelig.

d. 14/5
Vi mødtes ved sommerhuset ved 18-tiden. Vi fik hurtigt pakket ud, og kørte ned til kysten ved Esby. De medbragte madpakker blev fortæret, stængerne rigget til, og i gang var vi. Morten fiskede i vigen til venstre. Benny og jeg fiskede på strækningen nedenfor skrænten til højre. Vi fiskede godt en times tid, men hverken så eller mærkede til fisk. Der var dog en del liv på bunden - kutlinger og fladfiskeyngel.

Klokken var godt 21 da vi kørte ned til Lushage. Vi parkerede på parkeringspladsen, og fulgte den anlagte sti, ned til hagen. Området her er utroligt smukt. Ikke mindst strækningen fra Lushage og ned til Sletterhage, som man herfra har fuldt udsyn til. Lushage er bestemt et besøg værd, uanset om man vil fiske eller ej. Vi besluttede at det var her vi skulle fiske næste dag, hvis vinden var i vest.

d. 15/5
Vinden var i vest her til morgen så vi kørte ned til Lushage. Ved 8-tiden stod vi nedenfor skrænterne, et par hundrede meter nord for Lushage. Jeg havde rigget fluestangen til. Det viste sig dog hurtigt, at fluekast (for mig) var utroligt vanskeligt. Her nedenfor skrænterne, kom der skiftende vindstød fra forskellige retninger, og lige som jeg troede vinden kom fra venstre side, skiftede den om og kom fra højre. Efter en halv times tid opgav jeg. Jeg gik hen til Morten og Benny, og vi fik vores morgenkaffe. Herefter skiftede jeg fluestangen ud med spinnestangen.

Klokken var tæt hen af 11, da fisken huggede. Det var godt nok ikke på mit blink, men Bennys blink den forgreb sig på. Benny havde egentlig ikke fisket så meget her i løbet af formiddagen. Det var nok blevet til maks en halv time. Derimod havde han gået og snakket lidt med Morten og jeg, når vi holdt kaffepause. han havde sågar taget sig en lur i græsset på skrænten. Og alligevel var det ham der skulle have heldet (eller dygtigheden) med sig. Vi havde netop stået og snakket i 5 minutter, da Benny greb sin stang. Han gik 2 skridt ud i vandet lige nedenfor vores lille lejr, kastede blinket ud, og der sad ørreden. En fin fisk på 42cm. Men ikke nok med det. 10 minutter senere havde han hug igen. Denne gang var det dog en undermåler, som hurtigt blev genudsat. Begge fisk blev taget på blink: Daiwa Flex 18 gram kobber/rød.

Ved halv to tiden, havde vi ikke mærket yderligere. Vi kørte hjem til sommerhuset og hentede vores frokost. Frokosten skulle nydes i det fri ved Sletterhage, og samtidigt kunne vi jo så forsøge os med lidt fladfiskeri. Det blev til et par timers fiskeri uden at vi mærkede noget. Der var en del lystfiskere hernede, og fladfisk blev der da fanget.

Dagen sluttede med en times fiskeri ved Esby. Vejret var nu til fluefiskeri igen, men det gav intet resultat. Jeg så dog en enkelt lille ørred der ivrigt tog for sig, af de små sorte insekter der var på vandoverfladen.

d. 16/5
Vi stod rimeligt sent op, fik morgenkaffe, pakkede vores sager og gjorde rent efter os. For at det hele ikke skulle blive fiskeri, kørte vi en tur hen til Ellemansbjerg, for at nyde den fantastiske udsigt over Helgenæs. Derpå kørte vi op til Dragsmur. Vi kunne lige nå et par timers fiskeri inden Benny skulle af sted til færgen. Det blæste en del ligesom de foregående dage. Jeg orkede ikke at skulle kæmpe med fluekastet, så spinnestangen blev rigget til. Der gik ikke længe inden Benny havde den første fisk på land - en fin hornfisk. derefter gik det slag i slag. Vi havde alle hornfisk på land, utallige hug, og mange fejlkrogede. Desværre var Benny nød til at køre kl. 15, så han kunne nå færgen. Morten og jeg tog lige 3 kvarter længere inden vi også kørte hjem. Tilsammen fangede vi ialt 9 hornfisk denne eftermiddag.

Information om fiskeri på Helgenæs kan findes på følgende sider:
Martin Hedegaards Website
Lystfiskeri Østjylland

8.   08-05-2004 Villestrup å - Tostrup
Se billede fra turen!

Jeg gik ned mod åen 20 minutter over syv. Det var en skøn halvlun forårsaften. Selvom der var mange insekter i luften og over åen, var der ikke den store aktivitet af fisk i overfladen. Da jeg riggede fluestangen til, viste en enkelt ørred sig et stykke opstrøms. Jeg havde ikke set nogen døgnfluer, så jeg monterede bare en oliven dun imitation som en start. Efter et par kast til fisken var der ikke sket noget. Da jeg sad ved åbredden var det tydeligt, at det var små sorte insekter der sværmede over åen. Jeg skiftede dun imitationen ud med en sort polywing str. 18. Den kunne heller ikke lokke fisken, som iøvrigt ikke viste sig igen. Jeg gik op til det øverste sving. Da jeg kom derop begyndte det at regne en smule. Da regnen stoppede, viste den første ørred sig. Efter to kast sad den der - en pæn lille undermåler. Umiddelbart efter at den var genudsat, viste en ørred sig igen, kun få meter fra hvor jeg sad. Kastet blev perfekt, og fisken huggede med det samme. Det var en fin lille ørred på 31cm, der også kom ud igen.

Det blev ikke til yderligere fangt denne aften, selvom jeg så, og kastede til, få andre fisk. Generelt var der ikke den store aktivitet i overfladen. Fiskene ringede kun sporadisk, og der kunne gå mange minutter mellem de ringede. Ud over de sorte insekter der sværmede over åen, var der en del myg og slørvinger.

Vejret: Overskyet, 14-16ºC, 0-3m/s NØ.

7.   01-05-2004 Rostrup Fiskesø (midtjylland)
Se billeder fra turen!

Mine niecer Didde (8 år) og Helene (6 år) havde flere gange spurgt, om ikke vi skulle på fisketur - de ventede på at få prøvet deres nye fiskestænger. Først i denne week-end kunne vi få det til at passe. Konerne ville gerne bruge eftermiddagen sammen, så min svoger Martin, mine niecer, Emilia og jeg tog ud til Rostrup fiskesø efter frokost.

Da det var første gang pigerne var med ude at fiske, besluttede vi at nøjes med 2 timer som en start. Det var jo ikke til at vide, hvornår de blev trætte af fiskeriet. 3 stænger blev rigget til med bobleflåd og powerbait - én til hver af pigerne. Heldigvis fangede det med det samme deres interesse. De to store piger var meget opmærksomme på bobleflåddet, og var klar til at spinne ind, hvis der skete noget. Emilia, der kun er 3 år, synes det var sjovest bare at sidde på brinken, og langsomt spinne ind. Når bobleflåddet ramte topøjet, fik jeg øjeblikkeligt besked på at kaste den ud igen.

Efter en lille halv times tid, forsvandt Helenes bobleflåd. Martin sad ved stangen, og begyndte at spinne ind. Helene var ikke helt tryg ved det, så Martin fik lov at fortsætte. Det viste sig at være en pæn ørred på 51cm og 1,7kg. Efter en god times tid, var Helene og Emilia ved at miste interessen for fiskeriet. De fandt i stedet et par pinde og legede lidt i vandkanten. Da der var 5 minutter tilbage, forsvandt Emilias bobleflåd, og en stor fisk væltede rundt i overfladen. Jeg var hurtigt henne ved stangen. Pigerne legede et stykke derfra, så jeg fik lov at klare fighten. Efter et par heftige udløb, kom fisken tæt forbi, og Martin fik den over netkanten. En flot fisk på 79cm og 5,3kg. De 2 fangede fisk var selvfølgelig pigernes, og de var meget stolte. Dem får vi helt sikkert med på fisketur igen.

6.   14-04-2004 Lindenborg å - Volsted bro
Se billede fra turen!

Da jeg kom ned til hytten ved 16-tiden, havde Flemming allerede fisket en halv times tid. Han fiskede med vådflue, men havde ikke mærket eller set noget. En fisk ringede lidt nedstrøms hytten, mens vi stod og snakkede, og jeg forberedte mig på lidt tørfluefiskeri. Mens Flemming fiskede nedstrøms hytten, gik jeg opstrøms og spejdede efter ringende ørreder. Vandet var meget klart, og jeg ville samtidigt kunne se, hvis der var fisk der tog føde til sig under overfladen. Jeg nåede vel 300 meter opstrøms i løbet af en lille times tid. Det eneste jeg havde set, var et par meget små ørreder som jeg skræmte. Jeg gik tilbage til hytten og mødtes med Flemming. Efter en kop kaffe og et stykke kage, monterede jeg synkeforfanget, en Mickey Finn Streamer og gik lidt nedstrøm hytten og begyndte fiskeriet. Ved halv seks tiden var der hug. Det var en lille ørred, der havde vist sig i overfladen da jeg fiskede et stykke længere opstrøms. Da jeg kom ned hvor den stod, huggede den øjeblikkeligt. Den blev selvfølgelig hurtigt genudsat. Det blev ikke til andet denne aften, men vi besluttede at vende tilbage, når der kommer lidt mere gang i insekterne - måske det kan vække ørrederne, hvis de da er der!

Vejret: Skyfrit, 12-14ºC, 6-8m/s SV.

5.   10-03-2004 Lindenborg å - Volsted bro
Se billeder fra turen!

Erik, Flemming og jeg havde planlagt, at vi i dag skulle en tur til Lindenborg å, og se om bæk- og regnbueørrederne var begyndt at vise sig. Jeg havde derfor valgt kun at medbringe klasse 5 fluestangen, nymferne og et par mindre vådfluer.

Da vi ved 1530-tiden gik ned over marken mærkedes det tydeligt, at vinden var kraftigere, end vi havde håbet - det var rigtigt koldt. Vinden betød også, at der var der del bølger på vandet. Bølgerne gjorde det vanskeligt at se bunden, så jeg opgav min plan om at spejde efter fiskene, og servere en nymfe til dem jeg så. I stedet monterede jeg et hurtigtsynkende forfang på flydelinen og en Mickey Finn streamer (str. 12, 4x long).

Erik og Flemming startede nedstrøms for hytten, så jeg gik opstrøms. Da vi mødtes igen efter 3 kvarters fiskeri, havde ingen af os mærket noget. Derefter gik Erik og Flemming opstrøms og jeg selv lidt nedstrøms. Kort efter havde Flemming fangst. En lille ørred på omkring de 15cm som hurtigt blev genudsat. Få minutter senere havde jeg et par svage nyk i fluen, men fisken blev ikke kroget.

Ved 1730 tiden mødtes Erik og jeg ved hytten. Flemming var kørt hjem for et kvarter siden, men Erik og jeg blev enige om, lige at give det et kvarter mere. Jeg gik lidt opstrøms for hytten og begyndte fiskeriet. Jeg havde vel fisket i et lille kvarter. Fluen var netop kommet et lille stykke ud fra den modsatte bred, da fisken huggede. Fra den modsatte bred (østsiden) og godt halvvejs ud i åen, er der på dette sted lavt vand (20-30cm). Ved egen bred er der en noget dybere rende. Det var netop på det helt lave vand ørreden forgreb sig på fluen. Fisken væltede en del rundt i overfladen, da den opdagede, at noget var galt. Den tog 3-4 korte udløb, hvor jeg ikke kunne gøre så meget med den lette stang og det lette fluehjul uden ordentlig bremse. Men det var tydeligvis en nedfaldsfisk. Efter få minutter var den udmattet, og jeg kunne let føre den op over netkanten. Fisken viste sig da også at være i en dårlig kondition; 45cm og meget mager. Den blev hurtigt fotograferet og forsigtigt genudsat. Kvarteret var gået, og kort efter kørte vi hjem.

Bækørrederne og regnbueørrederne så vi ikke så meget til. Vandet er muligvis for koldt endnu. Derimod så vi en ørn kort efter vi var ankommet til åen. I stor højde fløj den i store cirkler og trak langsomt sydover. Da ingen af os er specielt kyndige inden for ornitologien, ved vi desværre ikke hvilken slags ørn det var.

Vejret: Skyfrit/overskyet, 1-3ºC, 5-8m/s NØ.

4.   29-02-2004 Villestrup å - Tostrup
Se billede fra turen!

Det smukke vejr i dag opfordrede jo ligefrem til en fisketur, så efter frokosten blev fluestangen og grejet pakket i bilen, og kursen sat mod Villestrup å. Jeg ankom ved åen ca. kl. 1315, og fik hurtigt rigget til. Modsat de sidste par gange jeg var herude, var vandet nu helt klart, og der var insekter i luften - de små sorte dansemyg. Mens jeg gik langs åen, hen til strækket, hvor foreningen har fiskeret, skræmte jeg et par ørreder der stod og solede sig over sandbankerne. Det lovede jo godt, at ørrederne nu var fremme. Da jeg kom til stykket hvor jeg ville fiske, så jeg straks en ørred der stod helt stille midt i åen. Jeg monterede en grå Gold Head rabbit nymph str. 10 og hugindikator, og kastede adskillelige kast uden resultat. Mon jeg havde skræmt fisken? Jeg lagde stangen fra mig og listede forsigtigt lidt frem - fisken stod der endnu. Jeg kastede endnu et par kast, men uden resultat.

Den næste gode times tid blev spændende. Ikke fordi at jeg fangede noget. Jeg fik faktisk kun kastet til endnu en ørred. Den blev spændende fordi jeg så rigtigt mange ørreder, og der var meget pæne ørreder imellem. Det virkede som om at ørrederne var vågnet af dvale, og nu virkelig skulle røre musklerne, og markere hvem der skulle have de bedste pladser i åen. Et par gange hvor jeg havde stået et par minutter og studeret en ørred der stod frit i åen, kom der pludselig en større ørred farende frem og jagede den mindre ørerd væk. Derefter vendte den store ørred, og gik tilbage i sit skjul under grøden. Adskillelige gange formåede jeg også at skræmme ørrederne væk, fordi jeg lige skulle lidt tættere på, for at være sikker på at det var fisk. Selvom jeg studere en del ørreder, var jeg ikke i stand til at se om de tog føde til sig - men det så ikke sådan ud. De stod helt stille med kun små slag med halefinnen, og flyttede sig kun hvis de blev skræmt eller jaget væk af en anden ørred.

Det var interessant at se så mange ørreder så tidligt på sæsonen, og jeg lærte at det nok er bedre at kaste til noget man tror er en fisk, end at gå for tæt på og skræmme en.

Vejret: Halvskyet, 2-3ºC, Vindstille.

3.   15-02-2004 Villestrup å - Tostrup
Se billede fra turen!

Ved 1330 tiden gik jeg ned over marken, ned mod åen. Vandstanden var en smule lavere end sidste week-end, og vandet var betydeligt klarere. Det kraftige sollys gjorde det også noget lettere at se bunden. Da jeg kom hen til stedet hvor jeg havde besluttet at starte, stod jeg lidt og kiggede på åen. Bunden var synlig et par meter op- og nedstrøms for, hvor jeg stod. Efter et par minutter kom en pæn ørred (jeg tror den var på den "gode" side af 40cm) glidende langsomt baglæns med strømmen - jeg stod helt stille. Ørreden gled ud af mit synsfelt og længere nedstrøms. Desværre var det ikke muligt at følge den, da stykket nedstrøms er meget sumpet. Jeg gik langsomt et stykke ind på marken, og monterede en nymfe (Grå Gold Head Rabbit Nymph) og hugindikator. Jeg gennemfiskede de huller og grødekanter jeg kender til. Ved hvert sted kastede jeg 8-10 opstrøms kast. Da både hugindikatoren og nymfen plaskede en del, når de ramte vandet, sørgede jeg for, at kaste en 3-4 meter opstrøms for stedet jeg ville gennemfiske. Det var i øvrigt også nødvendigt for at nymfen kom helt ned til bunden. Jeg så en lidt mindre ørred mere som jeg skræmte, da jeg nærmede mig åen, et sted jeg ville kaste fra. Det blev heller ikke til fangst denne dag. Ved 1530 tiden gik jeg op til bilen og kørte hjem.

Vejret: Skyfrit, 4-5ºC, 5-6m/s V.

2.   08-02-2004 Villestrup å - Tostrup
Se billede fra turen!

Så kom der endelig en dag, hvor vinden havde lagt sig en smule. Samtidig havde jeg mulighed for en smuttur til åen, så det kunne jo ikke passe bedre. Jeg kom ud til åen kvart i et. Den senere tids nedbør og snesmeltning havde hævet vandstanden i åen en smule og farvet vandet var meget mørkt. Min plan om at gå en tur langs åen og spotte fiskene, ville jeg dog ikke droppe til trods for den dårlige sigtbarhed. I løbet af en god times tid, gik jeg forsigtigt hele strækningen igennem på åens vestside. Jeg koncentrerede mig selvfølgelig om de steder hvor jeg tidligere har set fisk, og hvor det er muligt at kaste fluen. Hvis jeg så en fisk, ville jeg forsøge at placere en tangloppe imitation i snuden på den - men jeg så bare ingen fisk. Det virkede fuldstændigt dødt. Om det skyldes, at fiskene havde gemt sig under brinkerne og i de dybeste huller, eller de er blev skræmt af min tilstedeværelse ved jeg ikke, men jeg fik faktisk ikke dyppet snøren en eneste gang.

Vejret: Overskyet (enkelte solstrejf), 0-1ºC, 4-6m/s NV

1.   17-01-2004 Mariager fjord - Bilfragmenteringen

Jeg kørte en tur ned til Bilfragmenteringen for at se om der var gang i fiskeriet. Jeg fiskede fra kl. 14 og halvanden times tid. Juletræet og Båring fluen blev prøvet men desværre uden resultat.

Vandstanden var utroligt høj. Selvom vandet var helt klart, bemærkede jeg intet liv ved bunden.

Vejret: Overskyet, -2 - 0ºC, 6-8m/s NØ.