Fiskedagbog 2007
18.   30-12-2007 Mariager fjord - Ørnedal
Se billede fra turen!

Jeg kunne lige nå en et par timers fiskeri ved fjorden inden det blev mørkt. Det ville samtidig blive årets sidste tur, da jeg ikke ville få tid i morgen. Da jeg kørte hen langs fjorden af den lille grusvej, var det tydeligt at vandstanden i fjorden var høj, og der var mindrer bølger på vandet. Ikke dårligt for fiskeriet. Jeg valgte af samme grund at benytte en intermediate line, så jeg kunne have direkte kontakt med fluen trods bølgerne og samtidig få fluen et stykke i vandet.

Jeg startede med at fiske et lille stykke ude langs dalens østside, et sted der tidligere har givet fisk. Der var to fluer på forfanget; juletræet som endeflue og Aurareje variant som ophænger. Jeg havde ikke fisket særligt længe, da en anden lystfisker, som jeg havde set gå længere ude, kom gående tilbage. Han havde haft en enkelt nedgænger på land, men ellers ikke set eller mærket noget. Det var ikke just opløftende at høre, men jeg fiskede ufortrødent videre.

En times tid senere kom endnu en lystfisker forbi. Han havde haft et enkelt hug længere ude, men kunne melde om det samme resultatløse fiskeri, som jeg selv også kunne tilslutte mig. Det var nok bare ikke i dag der var fisk inde. Ophænger fluen var nu en pink Glimmertangloppe, da jeg havde mistet Aurarejen. Jeg besluttede at gå ind og prøve ved sivene i bunden af vigen, da der ikke gik nogen og fiskede derinde. Der var næsten læ herinde, og det blev til en halv times roligt fiskeri mens lyset så småt blev svagere. Fisk var der ikke nogen af, men skidt med det, jeg nåede at få lidt frisk luft, efter en jul der hovedsageligt var foregået indendørs.

Tidspunkt: kl. 1400-1615
Vejret: Skyfrit, 3-5ºC, 5-7m/s NV.

17.   16-12-2007 Mariager fjord - Silleborg hage
Se billeder fra turen!

Da jeg stod op, viste termometret -1ºC. Juletræet i haven var indhyllet i en tæt tåge, og jeg havde mest af alt lyst til at kravle under dynen igen. Men jeg havde jo bestemt at jeg skulle en tur til fjorden, så morgenmaden blev fortæret og kaffen brygget.

Da jeg steg ud af bilen kunne jeg tydeligt høre svanesangen gennem tågen, fra svanerne der åbenbart var samlet nede ved fjorden. Jeg riggede til, og gik ned gennem skoven. Fjorden lå helt blank. Jeg kunne skimte en lille flok svaner og få ænder et stykke ude. Jeg startede i vigen vest for hagen. Det var meget lavvandet, men der kan fint fiskes i vigen alligevel. Jeg spejdede ihærdigt efter fisk i overfladen. Var de der, ville de ikke kunne skjule deres tilstedeværelse i den helt blanke overflade. Men der viste sig ikke noget. Efter en lille times tid, gik jeg en tur længere mod vest. Jeg spejdede forsat efter fisk, men så intet. Jeg fiskede også lidt på strækningen men uden held. Til slut gik jeg helt tilbage og fiskede øst for hagen, men der var totalt dødt.

Da jeg havde opgivet, og kom tilbage til bilen, ankom et par andre lystfiskere. De havde fisket inden i Ørnedalsbugten her til morgen, men de kunne melde om det samme resultatløse fiskeri. Måske ørrederne slet ikke var inde under land denne morgen.

Tidspunkt: kl. 08:30-11:00
Vejret: Tåget, -2 til -1ºC, 0-2m/s V.

16.   28-10-2007 Mariager fjord - Silleborg hage
Se billede fra turen!

Jeg vågnede inden vækkeuret ringede. Kroppen kunne åbenbart ikke omstille sig fra sommertid, lige så let som uret. Men det gjorde absolut ikke noget. Nu kunne jeg let nå ned til fjorden til solopgang.

Jeg havde aldrig tidligere fisket ved Silleborg hage, så det var med stor forventning, at jeg riggede til ved bilen, og gik ned gennem skoven. Jeg startede med at gå en tur mod øst ud til hagen, og et lille stykke ned i vigen på hagens østside. Jeg monterede en Stines palmer på forfanget og startede fiskeriet i vigen. Jeg fiskede knap en times tid uden at se eller mærke fisk.

Jeg gik tilbage til hagen og fiskede igennem vigen på vestsiden. Der var stadig intet resultat, selvom vigen så spændende ud. I vigens vestlige ende er der dybt tæt på kysten. I den østlige ende er der derimod lavvandet da en stor muslingebanke strækker sig et godt stykke ud. Der måtte simpelthen være ørreder sådan et sted. Vest for vigen er der et langt lige stykke, som også skulle undersøges. Jeg gik 3-400 meter hen ad stykket, og fiskede tilbage. Det gav intet resultat, og da jeg kom tilbage til vigen, besluttede jeg at fiske den igennem lidt mere intens. Det hjalp dog ikke noget. Jeg hverken så eller mærkede fisk.

Tidspunkt: kl. 07:15-11:45
Vejret: Overskyet, 7-8ºC, 8-10m/s S.

15.   09-10-2007 Lindenborg å - Cykelbroen
Se billeder fra turen!

Efter arbejde kørte jeg en tur ud til Cykelbroen. Jeg startede et godt stykke opstrøms for broen, med Synke I linen og en Red tag palmer på forfanget. Det virkede nu ekstremt livløst, og efter en times fiskeri havde jeg hverken set eller mærket noget. Jeg satte mig ved bredden og fik lidt at spise.

Jeg kiggede også flueæskerne grundigt igennem, men hvad skal man sætte på, når det bare virker som om, der slet ikke er fisk i åen. Øjnene faldt på en Generel Practitioner, som jeg købte for mange år siden. Jeg tror ikke den nogensinde har været brugt, men jeg kunne vel ligeså godt prøve den. Den blev monteret, og jeg renoptog fiskeriet. Da jeg havde fisket et stykke tid var der hug. Det var en lille regnbueørred, som jeg hurtigt fik på land, fotograferet og genudsat.

Et kvarter senere, og nu et stykke nedenfor broen, huggede endnu en fisk. Denne fisk var noget større end den første, og jeg valgte at bruge nettet til landingen. Men selvfølgelig skulle jeg fumle med nettet, og et kort øjebliks uopmærksomhed på fisken udnyttede den - den slap fri. Mens jeg gik og ærgede mig, lød et vældigt plask i svinget 30 meter nedstrøms... det måtte være en stor ørred. Jeg fiskede ned til svinget, men desværre uden resultat.

Tidspunkt: kl. 1650-1915
Vejret: Overskyet, 11-12ºC, 3-5m/s SV.

14.   23-09-2007 Vejle å - v/Haraldskær
Se billeder fra turen!

Når man får en fiskeinvitation til et godt fiskevand, så siger man ikke nej. Og det var lige netop hvad jeg havde fået. Min far havde flere gange rykket mig for at tage med ham en tur til hans lokale fiskevand - Vejle å - og nu var der endelig blevet tid. Han kender åen ret godt efterhånden. Og at han ovenikøbet ville vise mig de gode standpladser, og hvor han tidligere havde fået fisk, satte virkeligt forventningerne højt. Måske mine forventninger var kommet op på et niveau, hvor turen kun kunne blive en fiasko.

Vi startede ved et sving som skulle være ret godt. Der skulle også kun gå 10 minutter før jeg havde hug. En pæn ørred på et par kilo væltede rundt i overfladen, gik i dybden, og så var linen slap. Forbandet tænkte jeg, turen kunne være reddet fra begyndelsen. Far stod også og så noget nedtrykt ud, og følte nok det samme som jeg. Jeg fiskede videre, og kort tid efter væltede en ørred rundt i overfladen få meter bag mig. Hold da helt op, hvor det vrimlede med fisk tænkte jeg. Men det var måske en lidt overdreven tanke, for selv om vi fiskede intensivt over alle de gode standpladser, var det eneste vi mærkede resten af dagen, et par nyk fra en mindre fisk.

Selvom vi ikke havde fisk med hjem, var dagen alligevel rig på oplevelser. Hele formiddagen var der utroligt meget liv omkring åen. Fuglene sang, fasanerne kaglede og ræven luskede rundt under træet, hvor fasanerne netop havde søgt tilflugt. At vi også havde kontakt til fisk gjorde, at turen på ingen måde blev en fiasko...

Tidspunkt: kl. 0800-1500
Vejret: Overskyet-halvskyet, 12-18ºC, 0-4m/s S.

13.   03-08-2007 Lindenborg å - Volsted bro
Se billede fra turen!

Flemming og jeg havde planlagt at undersøge strækningen ved Volsted bro. Specielt nedstrøms for broen, da der her er flere sving, som måske er gode standpladser. Det viste sig at strækningen er meget svært tilgængelig. Man skal vel et par hundrede meter nedstrøms før der kommer en strækning uden en bred sumpet sivbræmme ud til åen. Vi fandt dog ud af, at man flere steder godt kan gå ud i den sumpede sivbræmme uden at synke i for dybt. Men man skal vist være forsigtig - og helst være to. Vi fiskede mest på strækningen fra hytten og ned til det første sving, da det er mest tilgængeligt, og så opstrøms for broen, hvor åen også er mest tilgængelig.

Vi fangede desværre ikke noget, men alligevel var turen oplevelserne værd. Der var en del døgnfluespinnere i luften, og det gav en hektisk aktivitet af ørreder i overfladen. Vi gik dog målrettet efter havørrederne med vådflue. En mink var flyttet ind under hytten, og patruljerede jævnligt på broen, mens den holdt øje med om vi fangede noget. Et rådyr var vist på vej ned til åen, da det blev skræmt af mine bevægelse, og hoppede ind over engen på modsatte side, samtidigt med at den bjæffede aggressivt af mig.

Tidspunkt: kl. 2050-2400
Vejret: Skyfrit, 12-15ºC, Vindstille.

12.   26-07-2007 Lindenborg å - Cykelbroen
Se billede fra turen!

Flemming og jeg havde aftalt at mødes ved Cykelbroen igen. Jeg kom lidt tidligere end Flemming, og gik straks opstrøms for broen og startede. Jeg fiskede med en variant af Night fly, som jeg netop havde bundet inden jeg tog af sted til åen. Den skulle selvfølgelig testes. Fluen er åbenbart god nok, for i tredje kast, var der noget der nykkede forsigtigt i fluen, da den drev ud fra modstatte bred. Da fluen var midt i åen, blev den stoppet, jeg strammede op, og ruskene fra fast fisk forplantede sig til håndtaget. Fisken fightede godt, og det tog lidt tid, inden den ville med ind til nettet. I græsset, i sikker afstand åen, kunne jeg afkroge en fin regnbueørred.

Jeg fiskede videre i godt en halv times tid, inden Flemming dukkede op. Vi sad og fik en "fangst-øl" og snakkede lidt om åstrækningen. Efter pausen gik Flemming længere opstrøms, og jeg fortsatte nedstrøms. Vi fiskede ned til broen og lidt videre, men mærkede eller så ikke mere til fisk.

Tidspunkt: kl. 2230-0200
Vejret: Overskyet (regnbyger), 14-15ºC, 3-7m/s SØ.

11.   25-07-2007 Lindenborg å - Cykelbroen
Se billede fra turen!

Jeg kørte igen i aften en tur til Cykelbroen. Da jeg kom derned var det stadig lyst. Jeg besluttede at gå en tur langs åen opstrøms for broen, for at få et indtryk af, hvor det var til at gå. Når det så blev mere mørkt, ville jeg gennemfiske strækningen med vådflue, og se om havørrederne kunne overlistes. Da jeg kom tilbage til broen, satte jeg mig og fik en kop kaffe. Jeg sad og nød kaffen og naturen, og monterede en Night Fly på forfanget. Klokken halv elleve gik jeg et godt stykke opstrøms og startede. Først ved halv et tiden, da jeg var næsten nede ved broen, var der hug. Det var en mindre bækørred (tror jeg...), som selv stod for afkrogningen inden den kom på land. Jeg fiskede lidt videre nedenfor broen, men mærkede intet.

Det var ikke den store fangstmæssige oplevelse jeg fik ud af denne tur. Derimod var naturen gavmild på oplevelser. Rådyrene det sprang over engen da jeg kom ned til åen, odderen der et par gange svømmede forbi mig og en enkelt gang blev så forskrækket da den så mig, at den forsvandt i et plask, som selv en havørred ville være misundelig på, og flagermusene der flagrede forbi med kun en halv meters afstand.

Tidspunkt: kl. 2130-0100
Vejret: Halvskyet, 14-17ºC, 1-4m/s SV.

10.   24-07-2007 Lindenborg å - Cykelbroen

Flemming og jeg mødtes igen ved Cykelbroen. Jeg havde taget tørfluestangen med, og håbede på at der var gang i døgnfluerne. Det var der bare ikke. Enkelte fisk ringede, men det var slet ikke i samme mængde som de sidste par gange. Da jeg ikke kunne se hvad de få ringende ørreder tog i overfladen, montere jeg en grå dun imitation str. 16 (parachute), og kastede til den første og bedste. Der skulle kun et par kast til, og fisken var kroget. Den var vel kun omkring de 20cm, så den blev forsigtigt afkroget og genudsat.

Jeg gik på strækningen nedenfor broen, og håbede på at se en større ørred i overfladen. Det gjorde jeg desværre ikke. Jeg kastede til flere af de mindre ørreder og fangede nogen stykker (den største på ca. 25cm). Flemming gik mere målrettet efter havørrederne, men han havde ikke heldet med sig. Klokken halv elleve mødtes vi ved broen til en kop kaffe. Der var ikke længere så mange fisk der ringede. Jeg lånte lidt forfangsmateriale af Flemming, bandt et forfang, og monterede en Red butt variant som jeg lånte af Flemming. Efter kaffepausen fiskede vi lidt videre. Jeg fangede endnu en lille bækørred, som åbenbart ikke vidste at det var havørrederne jeg fiskede efter.

På vej tilbage mødte vi en anden lystfisker ved broen. Han havde netop landet en havørred på 48cm, og kunne berette, at der indimellem blev fanget pænt med fisk på dette stræk. Han foretrak decideret nat- og morgenfiskeriet, som han mente var det bedste. Efter en hyggelig snak gik Flemming og jeg tilbage til bilerne. Vi blev enige om, at det egentligt nok var for tidligt at køre hjem. Måske vi skulle prøve lidt natfiskeri i morgen?!

Tidspunkt: kl. 1930-2350
Vejret: Overskyet, 12-14ºC, 2-3m/s NV.

9.   22-07-2007 Lindenborg å - Cykelbroen

Selv om vejret nok mest var til indendørsaktiviteter, skulle jeg bare ud og undersøge strækningen ved Cykelbroen noget bedre. Selv om regnen silede ned, var der ørreder der ringede. Jeg havde desværre ikke tørfluegrejet med, men kun det tungere havørredgrej. Jeg gik et stykke nedstrøms for broen og startede. I løbet af et par timer fiskede jeg ned til Volsted broen. Jeg havde stort set fisket alle de strækninger igennem, hvor det var muligt at komme ned til åen. Det havde ikke givet noget resultat. Men da vandet var meget klart, kunne jeg nogenlunde tydeligt se, hvor der var dybe høller og render og mulige gode havørred skjul. Næsten overalt var der ringende ørreder. Det var dog ikke så hektisk som for et par dage siden, men jeg er sikker på, at der indimellem var pæne ørreder. Jeg må herud en aften med tørfluestangen.

Da jeg havde stået på Volsted broen et stykke tid og kigget lidt på åen, gik jeg tilbage til Cykelbroen. Jeg fiskede lidt nedenfor broen uden at mærke noget, og jeg valgte at pakke grejet og køre hjem.

Tidspunkt: kl. 2000-2245
Vejret: Overskyet (silende regn), 12-13ºC, Vindstille.

8.   20-07-2007 Lindenborg å - Cykelbroen
Se billeder fra turen!

Da der flød en del grøde i åen nede ved "Det flade", valgte Flemming og jeg at prøve oppe ved Cykelbroen. Det var varmt i vejret, og da vi ankom til broen satte vi os i åkanten og studerede de store sværme af døgnflue spinnere der sværmede opstrøms. Der var utroligt mange mindre ørreder der ringede. Flemming prøvede med en tørflue. Et par ørreder gik efter tørfluen, men det lykkedes ikke at kroge dem. Vi startede med at fiske opstrøms for broen. På lange stræk var det stort set umuligt at komme ud til åen, men indimellem lykkedes det. Vi fiskede opstrøms fra kl. 2030 og godt en times tid. Til trods for, at jeg hårdnakket påstod at det ikke var muligt at fange ringende ørreder med vådflue, lykkedes det faktisk Flemming at fange et par stykker.

Efter en kaffepause gik vi nedstrøms. Det var betydeligt lettere at komme til åen på dette stræk. Da tusmørket havde lagt sig, dukkede en odder op. Den hyggede sig i vandet ud for hvor jeg stod, og selv om det var en konkurrent, nød jeg alligevel oplevelsen. Vi fiskede til omkring kl. 24, uden kontakt til havørrederne (Flemming fangede selvfølgelig endnu en ringende ørred på vådflue - selv om det ikke kan lade sig gøre...).

Vejret: Skyfrit, 13-19ºC, Vindstille.

7.   30-06-2007 Lindenborg å - Skørpingholme
Se billeder fra turen!

For et stykke tid siden gik jeg en tur langs Lindenborg å, herude ved Skørpingholme. Fiskestangen var ikke med. Det var mest for at se, om det var til at gå langs åen, og samtidig komme til at fiske. Åen er faktisk meget fin nedstrøms "Den brændte bro". Der er en del dybe sving, og på de lige strækninger er der også en del høller. Jeg var ikke i tvivl om, at strækningen herude skulle prøves.

Det blev så i aften, at jeg drog derud med fluestangen. Tørfluestangen var medbragt, og da jeg kl. 1930 stod klar ved broen, ringede de første ørreder allerede. Det var vist nogen meget små størrelser, så jeg gik et stykke nedstrøms. Jeg kom til et meget dybt 90 graders sving. Hvor svinget sluttede viste 3-4 ørreder sig i overfladen. Jeg listede et godt stykke fra åen og nedstrøms for svinget. Det var ikke nemt at kaste til dem. Bag mig stod nogen træer helt ud til åkanten. Jeg blev nød til at lave bagkastet over åen, og det forringede præcisionen en del. Det lykkedes dog at kaste en rød Polywing spinner hen over ørrederne, og straks var der en ørred der gik efter den. Jeg var vist for hurtig med tilslaget, for ørreden blev ikke kroget. Der skulle endnu 3-4 mislykkedes tilslag til, før en af ørrederne huggede så aggressivt, at den var helt fri af vandet. Den krogede sig selv, og efter en kort fight landede jeg en fin lille bækørred på 28cm.

Efter yderligere et par mislykkedes tilslag samme sted, gik jeg længere nedstrøms. Jeg kastede til yderligere et par ørreder som jeg fik på land. De var dog mindre end den første. Efter et langt lige stræk af åen kom jeg til et skarpt sving. Her stod jeg et stykke tid og spejdede opstrøms. Pludselig viste det, som jeg vurderede til en noget større ørred, sig et stykke opstøms og helt inde ved engen bred. Jeg listede forsigtigt så tæt på som jeg kunne, og var klar så snart den viste sig igen. Jeg ventede vel ti minutter, men den viste sig ikke igen. Jeg fiskede tørfluen nogen gange over stedet, men selvfølgelig uden resultet. Jeg valgte at gå tilbage. Da jeg kom tilbage til broen lykkedes det at lande endnu en lille ørred, inden jeg valgte at stoppe.

Vejret: Skyfrit, 17-19ºC, 1-3m/s V.

6.   23-06-2007 Hostrup strand

Vibeke, børnene og jeg havde overnattet hos mine forældre i deres sommerhus ved Hostrup strand, efter en familie fest i Skive i går aftes. selv om jeg i dag var lidt træt, skulle jeg da lige en tur ned på stranden med fluestangen. Klokken var godt 14 og det var rigtig dejligt vejr, da jeg gik ned igennem haven og fulgte stien ned til stranden. Min far havde instrueret mig en smule om de gode steder, og specielt et sted, hvor han for et stykke tid siden havde set en flok multer cruise rundt. Jeg gik derhen, men der var ikke umiddelbart noget at se. Det blæste en del, og bølgerne gjorde det ikke lettere at spotte fisk i området. Jeg valgte at gå ud og kaste lidt med fluen. Hvis der var multer, var jeg måske heldig at se dem inden jeg skræmte dem.

Vinden kom lige præcist fra den, for mit vedkommende, mest vanskelige retning, sådan rent kastemæssigt. Skråt ind fra højre side, og jeg kaster med højrehånden. Så vidt jeg ved, er der to muligheder for at kaste fluen ud når vinden kommer fra denne retning. Enten vende sig rundt og kaste bagud, eller kaste over venstre skulder med højre hånd. Da jeg ikke mestrer den første metode særligt godt, valgte jeg at kaste over venstre skulder. Metoden er dog ikke helt ufarlig. Man skal virkelig sørge for at holde fluen højt og godt til venstre, ellers er risikoen for at hamre den i nakken relativt stor (jeg taler af erfaring...).

Da jeg havde fisket et stykke tid dukkede far op på sranden. Han havde ikke fiskestangen med, men ville lige vise mig et sted hvor han havde hørt, at der ofte står fisk. På dette sted ligger der 3 store sten 15 meter ude. Rundt om stenne er der ret dybt, og netop i disse dybe huller står der af og til en fisk. Vi gik derhen og jeg fiskede området godt igennem. Der var dog ingen fisk i dag. Vi gik tilbage hvor vi kom fra, og far udpegede en rende der løber langs med stranden, og som også tit holder fisk. Renden holdt dog ingen fisk i dag. Jeg sluttede af med at fiske rundt om en muslingebanke hvor der også er ret dybt, men det gav heller ikke noget. I alt blev det til et par timers fiskeri uden resultat!

Vejret: Skyfrit, 20-22ºC, 6-8m/s V.

5.   03-06-2007 Villestrup å - Tostrup v/broen
Se billeder fra turen!

At jeg, på denne tid af året, endnu ikke har været en tur ved Villestrup å, er ikke helt normalt, så det skulle der rettes op på denne aften. Jeg ville lige en tur ud at se, om der var gang i insekterne. Jeg parkerede ved broen, og fik hurtigt rigget til. Jeg gik først nedstrøms, til et sted, hvor jeg plejer at sidde i åkanten og studere hvad der kommer flydende på vandet. Normalt står der også en ørred eller to lidt opstrøms for stedet, så der plejer at være mulighed for et indledende kast fra dette sted.

Solen skinnede endnu (kl. 1920), fra en næsten skyfri himmel, og det var godt varmt, da jeg satte midt i åkanten. Måske det netop var derfor, at der ikke var gang i døgnfluerne. Der var i hvert fald ingen insekter på vandet, og ingen ørreder der ringede. Jeg sad længe og kiggede efter ørreder og insekter, men der skete intet. Da jeg var ved at blive lidt øm bagi, gik jeg forsigtigt opstrøms. Et par småørreder ringede et par gange længere oppe. Jeg kunne tydeligt se dem stå over bunden, men de var så små at jeg ikke kastede til dem.

Da jeg var kommet et stykke opstrøms for broen, så jeg den første lidt større fisk - dog stadig en af de små. Men som de øvrige ørreder jeg havde set, ringede den kun meget sjældent. Da den viste sig 2. gang, kastede jeg en Oliven dun imitation over den 3-4 gange, men uden resultat. Efter at være gået stykket igennem ovenfor broen, gik jeg tilbage nedstrøms. Der var stadig ingen fisk i overfladen, og heller ingen døgnfluer på vandet. På et næsten lige stykke af åen, stod jeg længe og spejdede efter fisk. Det eneste jeg så, var isfuglen som fiskede et stykke oppe. Det var selvfølgelig spændende i sig selv, men bortset fra den oplevelse, gav det ikke noget. Jeg kørte hjem ved 22-tiden.

Vejret: Halv skyet - overskyet, 17-20ºC, 2-3m/s NØ.

4.   01-06-2007 Lindenborg å - "Det flade"

Selvom turen sidste lørdag ikke gav den store tiltro til at ørrederne var i åen, måtte jeg alligevel afsted igen. Også fordi at andre har haft mere held end jeg - så fiskene må være der (se NL's fangstside). Flemming ville også gerne en tur til åen, så vi aftalte at mødes ved "Det Flade". Da grejet var rigget til, gik jeg en tur op til "Den skæve bro". Flemming var ikke dukket op endnu, så jeg kunne nok lige nå at fiske lidt heroppe inden han kom. Der gik en anden fisker et stykke opstrøms for broen, og der stod en lystfisker på broen. Efter en kort snak med ham, gik jeg lidt opstrøms for broen og startede fiskeriet. Jeg havde monteret intermediate linen og en Red tag palmer på forfanget. Grøden stod meget højt næsten overalt i åen, så fluen sad fast i stort set hvert kast. Da jeg havde fisket ned til broen, godt irriteret over grøden, skiftede jeg til flydelinen. Jeg fiskede videre nedstrøms for broen og nu gik det lidt bedre.

Da jeg havde fisket en times tid, gik jeg ned til hytten. Flemming var nu dukket op, og vi fik snakket lidt om fiskeriet og alt muligt andet. Flemming gik derefter nedstrøms for hytten, og jeg gik op på det øverste stræk ved plantagen. Fluen var skiftet ud med en Rusty rat. Jeg fiskede strækningen igennem ved plantagen uden at mærke noget. Ved 2330 tiden mødtes vi igen ved hytten. Hverken Flemming eller jeg troede rigtigt på det, så vi besluttede at stoppe fiskeriet.

Vejret: Halvskyet - Overskyet, 13-15ºC, 3-5m/s NØ.

3.   26-05-2007 Lindenborg å - "Det flade"
Se billede fra turen!

Så blev der endelig tid til en aftentur til åen. Godt nok siges det, at de første havørreder er i åen på grundlovsdag, men da der allerede har været meldinger om fangster, er det jo et forsøg værd. Som så ofte før, kørte jeg ud til "Det Flade". Omkring halv otte var fluestangen rigget til, og en Red tag palmer (variant) var monteret på forfanget. Jeg startede opstrøms for hytten - midt for plantagen på modsatte side - og fiskede ned mod hytten. Jeg brugte en synke 1 line, og den gav virkelig problemer. Midt i åen var der en grødebræmme, som fluen hang i ved, stort set, hvert kast. Til trods for besværlighederne forsatte jeg med synkelinen. Da jeg kom ned til hytten skiftede jeg Red tag palmer fluen ud med en Medicine (variant). Jeg fortsatte derefter ned forbi hytten, og ned til stryget. Der havde været enkelte smånyk i fluen, men det var vist bare de mange små bækørreder der var på spil.

Solen var så småt ved at gå ned bag bakkerne i vest, og det var på tide at skifte synkelinen ud med den flydende. En Bivisible palmer kom på forfanget og jeg gik ned og startede nedenfor stryget. I andet kast var der hug, men desværre kun en mindre bækørred. Den klarede dog selv afkrogningen inden den kom på land. Jeg fiskede frem til klokken 24 uden at mærke mere.

Vejret: Halvskyet-Skyfrit, 8-13ºC, 1-4m/s NV.

2.   02-04-2007 Mariager fjord - Kongsdal
Se billeder fra turen!

I det sidste stykke tid har vi haft højtryksvejr og østenvind. I dag var vinden så slået om i vest, men vejret er stadig rigtigt flot. Egentligt skulle det gode vejr nydes i haven, men da mit "fiskebudget" er i underskud, overbeviste jeg mig selv om, at det var bedre for mig at tage en tur til fjorden.

Ved halv ti tiden stod jeg ved Kongsdal lystbådehavn, iført fiskeklunset og med stangen under armen. Det var meget lavvandet, og ikke netop det jeg betegner som optimale forhold. Men skidt med det, vejret var godt og jeg havde fri. Da jeg kom ned til vandet, skulle jeg lige en tur igennem flueæsken. Der var mange fluer som kunne være gode i dag, men valget faldt på Stines palmer, som er en god allround flue. Fluen blev monteret og jeg vadede ud. En masse løsline blev hevet af hjulet, og linen lagt ud. Jeg havde ikke trukket fluen ret langt ind, da den sad fast. Pokkers også, hvorfor skulle det være så lavvandet. Men irritationen blev på et øjeblik vendt til hjertebanken af en helt anden grund - kraftige rusk forplantede sig gennem fluestangen. Jeg var knapt nok i gang med fiskeriet, og allerede i gang med en spændende fight. Fisken tumlede rundt i overfladen nogen gange, og jeg forsøgte at presse den mindst muligt. Det hjalp også, for den stoppede overfladeplaskeriet, og gik stille og roligt rundt et stykke ude. Fighten var nu ikke så voldsom, for fisken fulgte roligt med ind på det lavere vand. Efter nogen minutter fik jeg den presset helt ind hvor den strandede og jeg kunne gribe den og slæbe den på land. En flot fed ørred på præcis 50cm. Efter et par fotos blev fisken genudsat.

Jeg fortsatte straks fiskeriet, men det virkede meget dødt. Jeg så ingen fisk og der var ikke noget liv ved bunden. Da jeg var næsten igennem vigen (øst for lystbådehavnen) skete det igen. Fluen blev stoppet og kraftige rusk fra endnu en ørred. Denne fisk var noget mere aggressiv end den første. Den ville først med ind på det helt lave vand, efter flere lange udløb, hvor jeg blot kunne se på linen der forlod hjulet. Ørreden var ikke så fed som den første, men stadig en pæn fisk.

Hele vigen var fisket igennem da klokken nærmede sig 12, og det var tid for lidt frokost. Jeg sad og nød det gode vejr, og de mange fugle i området. Da sulten var stillet, fortsatte jeg øst for vigen. Det virkede stadig meget dødt, og jeg mærkede intet. Da klokken nærmede sig 13, besluttede jeg mig lige for endnu et par kast, og så skulle det være slut. Jeg havde knap nok truffet beslutningen, da endnu et hug faldt. Fisken slap øjeblikkeligt, men fortsatte med at tumle rundt i overfladen hvor den huggede - mærkeligt. Jeg kastede hurtigt over fisken igen, men kastet føltes forkert, og intet skete. Jeg trak linen ind og måtte konstatere at forfanget var knækket i knuden ved fluen - pokkers også. På rekordtid monterede jeg en ny Stines palmer og kastede nogen gange i fiskens retning, men intet skete. Det måtte være nok for i dag.

Ud over en rigtig god fiskeoplevelse, lærte jeg også noget vigtigt i dag. Efter en formiddags fiskeri og 2 fisk på land, er det en god idé at tjekke sine knuder, og evt. binde dem om, for fisken jeg mistede var i samme kaliber som de 2 andre... eller måske endnu større!

Vejret: Skyfrit, 5-11ºC, 4-8m/s V.

1.   25-03-2007 Mariager fjord - Vive
Se billeder fra turen!

I de sidste dage, havde metereologerne næsten stået på skuldrene af hinanden for at fortælle, at foråret er kommet. Op til 13-14ºC i denne week-end, og måske endnu højere temperaturer i næste uge. Det er bare dejligt. At jeg så havde planlagt en tur til fjorden netop denne week-end kunne jo ikke passe bedre.

Flemming ville også gerne en tur til fjorden, så vi havde aftalt at mødes ved Vive havn mellem halv otte og otte. Da jeg kom derned lidt i otte, var Flemming der endnu ikke. En anden lystfisker var i gang med at rigge fluestangen til, så jeg fik en lille snak med ham, mens jeg gjorde grejet klar. Da fluestangen var rigget til med flydeline og Båring fluen for enden af forfanget, var Flemming endnu ikke dukket op, så jeg gik et stykke hen i vigen øst for havnen, og startede fiskeriet. Vejret var utrolig skønt. Det var stadig køligt, men der var ikke meget vind, så vigen lå næsten helt blank. Efter et kvarters tid viste en ørred sig i overfladen et stykke uden for rækkevidde. Jeg kastede nogen kast så langt i fisken retning som muligt, men uden held. Kort tid efter dukkede Flemming og hans søn op, med rundstykker og kaffe. Derefter forsatte jeg fiskeriet hvor jeg var stoppet, men nu var det blæst noget op. Jeg fiskede vigen igennem, og gik derefter en tur ud mod vest, og startede ved Vivebrogård. Jeg fiskede frem til klokken halv tolv, uden at se yderligere eller mærke noget.

Vandet er stadig meget koldt i fjorden, så der var ikke så meget liv ved bunden på det dybere vand. Helt inde på det lave vand (10cm) var der dog masser af kutlinger der pilede omkring.