Fiskedagbog 2008
19.   30-12-2008 Mariager fjord - Kongsdal

Det kunne lige blive til årets sidste fisketur, med håb om at rette en smule op på den noget tynde fangsstatistik. Vejret mindede en del om i går aftes, dog lidt koldere, men stadig helt stille. Ved Kongsdal var vandet derfor også fuldstændigt spejlblankt. Jeg startede i midten af vigen, som ligger til højre for havnen. Det var ikke så lyst som ved "Salten", men i det stille vejr, ville jeg tydeligt kunne høre hvis der var fisk der sprang. Jeg fiskede et stykke hen mod havnen, men det var totalt dødt. Men om ikke andet kunne jeg stå og nyde de mange raketter der blev fyret af, hele vejen rundt langs fjorden.

Tidspunkt: kl. 19:30-21:00
Vejret: Overskyet, ca. -2ºC, Vindstille.

18.   29-12-2008 Mariager fjord - "Salten"

Det er vist første gang jeg drager ud med fluestangen en mørk vinteraften. Jeg kan i hvert fald ikke huske at det tidligere er sket. Det er nu ikke fordi at det skyldes en pludselig indskydelse. Jeg har, i den seneste tid, tænkt en del over, om det er muligt at fange ørreder i fjorden i vinterens mørke timer. Det vil utvivlsomt udvide tidspunkterne hvor jeg har mulighed for at tage på fisketur - og det vil jo ikke være så tosset. Om der så kan fanges fisk i vinterens mørke, er jo en helt anden sag. Mig bekendt tager havørreden føde til sig hele døgnet; også om vinteren. Om de kommer helt ind til kysten i de mørke timer, hvor det kystnære vand er koldest, det har jeg ingen anelse om.

De senste dages nattefrost og stille vejr kunne betyde, at der var begyndt at komme is på fjorden. Dagen igennem havde temperaturen ligget tæt på frysepunktet, og var her til aften sneget sig ned på -1 grader. Jeg besluttede at køre ned til Salten, hvor der med garanti er isfrit.

Der lå et stort skib fortøjet ved kajen. Hele området vest for kajen, blev lyst op af de kraftige projektører på skibet. Dampen fra det lune kølevand lå som en dyne over vandet, i det helt stille vejr. Vandet var blankt som et spejl; der var ikke en eneste krusning på overfladen. Det ville ikke blive noget problem at se, hvis der var fisk i området. Jeg fiskede på strækningen, et par hundrede meter til venstre for udløbet, og hen til udløbet. På grund af projektørlyset fra skibet, kunne jeg tydeligt se den blanke vandoverflade til højre for mig. Jeg så derfor også adskillelige fisk. En enkelt ørred var inde på kastehold, men selv om jeg kastede flere gange til fisken lykkedes det ikke at få den til at hugge. På et tidspunkt lød der voldsomme pladsk i vandet bag mig helt inde ved bredden. Jeg vendte mig og kunne skimte noget der plaskede i overfladen, som en ørred der nærmest var gået på grund. Men det var ikke tydeligt nok til at jeg kunne afgøre om det var fugl elle fisk.

Det blev jo ikke til den store fangstmæssige success. Men jeg fik dog bekræftet at der var fisk inde under land. Om det udelukkende skyldes det noget lunere vand her ved Salten eller det også gør sig gældende på andre pladser, det skal vist undersøges nærmere.

Tidspunkt: kl. 19:15-21:30
Vejret: Skyfrit, -1 til -2ºC, Vindstille.

17.   27-12-2008 Vejle fjord - Andkærvig
Se billeder fra turen!

Min far og jeg fik lokket min mor og mine børn med på en kort juletur til Vejle fjord. Vi fiskede godt en times tid uden at mærke eller se til fisk.

Tidspunkt: kl. 12:50-13:15
Vejret: Overskyet, 1-3ºC, Vindstille.

16.   14-12-2008 Mariager fjord - Bilfragmenteringen
Se billede fra turen!

Erik havde allerede iført sig sine waders, og var klar til at "hoppe i vandet" da jeg ankom til parkeringspladsen. Et par andre lystfiskere havde fisket på strækket hele formiddagen og kunne berette, at fiskeriet var aldeles dårligt. De havde haft et par fisk på land tidligt på morgenen, men nu var der fuldstændig dødt. De noget pessimistiske meldinger, kunne dog ikke få Erik og mig til at tvivle på vores fiskeheld.

Erik riggede spinnestangen til med bombarda flåd og flue, og jeg ville forsøge at tæmme fluestangen i den noget kraftige vind. Heldigvis kom vinden perfekt ind skråt fra venstre, så det var ikke noget problem at lave rimeligt lange kast. Præcisionen af kastet var dog en helt anden sag.

Vi fiskede et par timer, og vores fiskekollegarer havde fuldstændig ret - det var helt dødt.

Tidspunkt: kl. 13:00-15:30
Vejret: Overskyet, 4ºC, 8-9m/s SØ.

15.   29-11-2008 Mariager fjord - Ørnedal

Se billeder fra turen!
Fjorden viste sig fra en af sine bedste sider, da jeg gik ud mod bugtens østside. Det var stort set vindstille, vandstanden høj og kun små bølger. Hvis der var fisk i området, ville det blive let at spotte dem i overfladen. Jeg gik forbi et par lystfiskere, og den ene fortalte at han havde set fisk i bugten. Jeg gik et stykke ud langs bugtens østside og startede fiskeriet.

Efter få kast faldt fiskeroen over mig. Det var utroligt skønt igen at stå ved fjorden og i det gode vejr hørtes fjordens lyde tydeligt. Den stille klukken fra kilderne bag mig, kragerne i skoven på skrænten og mågerne der højt oppe trak skrigene forbi i spredte flokke. Svanerne havde også fundet ind til bugten og fouragere helt inde ved kysten et stykke længere ude i bugten. En enlig lappedykker søgte føde et godt stykke ude i fjorden, og små flokke af ænder der vuggede i de noget større bølger endnu længere ude.

Efter et kvarters fiskeri viste en ørred sig i overfladen 50 meter til højre for hvor jeg stod. Det var langt ud over min kastelængde. Det næste kvarters tid fiskede jeg hen mod stedet hvor fisken havde vist sig, og gennemfiskede området men uden resultat.

Jeg rullede linen ind, og gik i stedet længere ud langs bugten for at kigge efter fisk i overfladen. Jeg kom helt ud til pynten der grænser til den næste vig uden at se fisk. Jeg fiskede et kort stræk igennem, hvor der er dybt vand helt ind til kysten. Jeg gik tilbage og fiskede en halv times tid næsten inde i bunden af bugten. Jeg så ikke flere fisk og mærkede intet, men alligevel var det en dag der vil blive husket.

Tidspunkt: kl. 12:30-15:00
Vejret: Overskyet (let regn), 2-4ºC, 2-4m/s SØ.

14.   05-10-2008 Lindenborg å - "Det flade"

Lørdag aftens planlagte tur til åen, blev aflyst pga. den tiltagende vind. Selvom vinden igen var tiltaget, i løbet af eftermiddagen i dag, måtte jeg simpelthen bare lige en tur til åen. Da jeg kom ud til åen, var det så småt begyndt at tusmørke. Stangen var rigget til hjemmefra med en stor Night Fly på forfanget, så jeg var hurtigt i gang. Jeg gik opstrøms for hytten, og startede lidt oppe på plantagestykket. Den kraftige vind vanskeliggjorde fluekastene, men med et enkelt rul med relativt kort line, og den lagde sig over til modsatte bred. Jeg fiskede ned til hytten uden at se eller mærke til fisk. Det var nu helt mørkt, og jeg havde faktisk ingen fornemmelse for, hvor fluen landede. Så jeg synes det var nok for i aften og kørte hjem.

Tidspunkt: kl. 19:15-20:15
Vejret: Skyfrit, 10ºC, 7-9m/s V.

13.   01-10-2008 Lindenborg å - "Det flade"
Se billeder fra turen!

I det sidste stykke tid, har fiskelysten ikke rigtigt været der. Men i går vendte den tilbage med fuld kraft, og jeg besluttede at jeg bare skulle til åen i dag efter arbejde, uanset vind og vejr.

Der er ikke så langt fra mit arbejde og ud til "Det Flade", så det blev målet for aftenens fiskeri. Fiskeriet startede overfor plantagen opstrøms for hytten. Ud over at jeg mistede et par fluer i en af træerne på modsatte side, og var ved at træde på en hare, var der ikke så meget ved det. Da strækningen overfor plantagen var gennemfisket meldte sulten sig, og den medbragte pulvermad blev hurtigt fortæret. Fluen Yellow and Orange Straddlebug blev udskiftet med en Bivisible palmer, og jeg startede hvor jeg tidligere var stoppet. Det virkede utroligt dødt, men da fluen svingede ud mod midten af åen, lige nedenfor hytten, blev den stoppet og de efterfølgende rusk fortalte at en havørred havde taget fluen. Det var ikke nogen stor fisk, og da den væltede rundt i overfladen slap fluen sit greb. Det er utroligt hvordan troen på fisk kan skifte fra det ene øjeblik til det andet. Nu var jeg i hvert fald oppe på dupperne, og troede på fisk i hvert kast. Jeg forsatte ned til stryget, men trods troen, hverken så eller mærkede jeg mere.

Tidspunkt: kl. 17:15-20:15
Vejret: Overskyet til halvskyet, 10-11ºC, 3-4m/s SV til NV.

12.   10-08-2008 Lindenborg å - Cykelbroen

Se billede fra turen!
Jeg gik hele dagen, og trængte bare til at komme ud at fiske. Men vejret var simpelthen ikke til fisketur. Kraftig blæst og regnbyger dagen igennem. Men når der skal fiskes, så skidt med vejret. Efter aftensmaden blev bilen pakket og jeg kørte ud til cykelbroen.

Det var klasse 5 stangen der var medbragt, og det var åens bækørreder der skulle overlistes. Da der kun var enkelte fisk der ringede, gik jeg et stykke nedstrøms for broen, og ville så fiske opstrøms med en nymfe. Det viste sig at være stort set umuligt (i hvert fald for mig). Der skulle kastes lige op i vinden, og med en vægtbelastet nymfe og hugindikator på forfanget, havde jeg absolut inden kontrol over hvor nymfen landede. Jeg skiftede taktik, gik et stykke opstrøms og monterede en vådflue. Fiskene var interesserede i fluen, men det var kun små nyk, og jeg kunne ikke kroge dem.

Ved 21 tiden havde vinden lagt sig en del, og nu var der meget aktivitet i overfladen. Da vårfluerne sværmede, skiftede jeg til tørflue - en Medium sedge. Den næste halve times tid fangede jeg 4 små ørreder, og mistede et par stykker. Lige så hurtigt som aktiviteten var opstået, lige så hurtigt stoppede fiskene med at ringe igen. Forfanget blev skiftet til et kraftigere, en havørred flue blev monteret, og jeg fiskede en halv times tid, i håb om at lokke en havørred til hug. Det lykkedes ikke, og ved 22 tiden smuttede jeg hjem igen.

Tidspunkt: kl. 19:30-22:00
Vejret: Halvskyet, 15-18ºC, 4-6m/s SV.

11.   05-08-2008 Lindenborg å - Cykelbroen og Volsted

Da jeg var på vej til Louisendal fik jeg en SMS fra Flemming, at der var meget grøde der flød i åen. Jeg tog en smutvej og kørte i stedet ned til Cykelbroen. Da jeg kom derned, stod der en anden lystfisker ved broen, og var ved at rigge til. Vi fik en snak om fiskeriet og den høje vandstand der nok var 30 cm over normalen. Han fortalte at han lidt senere ville ned til Volsted, da han kendte et godt stræk dernede. Han spurgte om jeg ville med, og det ville jeg da gerne.

Vi fiskede godt en times tid ved Cykelbroen. Der var utroligt mange ørreder der tog nymfer lige under overfladen, og døgnfluerne sværmede opstrøms. Som ofte før ærgede jeg mig over at jeg ikke havde tørfluestangen med. Et par enkelte ørreder nippede til vådfluen, men ellers mærkede jeg ikke noget.

Da vi kom op til Volstedstrækket, var det tydeligt at den megen regn havde hævet vandstanden - markerne stod under vand. Men det var ikke nogen hindring, hvis man kender vejen ned til åen, og det gjorde han. Han anviste et godt stræk på små 100 meter, han synes jeg skulle prøve. Mens vi stod og snakkede, vare der uro i vandoverfladen et stykke nede af strækket. Måske det var en havørred. Han ville fiske på den modstatte side lidt længere opstrøms, og lige inden han gik, puslede det kraftig i sivene overfor hvor vi stod. Det var nok en odder der kom luntende, for den huserer ofte her.

Jeg havde vel fisket en lille halv time, da endnu et stykke grøde havde fanget krogen. Jeg hævede stangen i håb om at grøden ville gå løs, men i stedet blev der bare rykket igen og havørreden væltede rundt i overfladen. Der gik vel 5-10 sekunder, og den var fri igen. Der var bare ærgeligt, men jeg blev fuldstændig overrasket over, at den havde taget så forsigtigt, at jeg ikke havde kroget den ordentligt.

Jeg fiskede strækningen færdig, og vi skiftede plads. Han havde set en fisk i overfladen, men ikke mærket. Vi fiskede en lille times tid og sluttede fiskeriet. Det var en utrolig skøn aften ved åen, i flot natur, med mange lyde og mosekonebryg over engen.

Tidspunkt: kl. 20:15-23:15
Vejret: Skyfrit, 16-18ºC, ca. 3m/s NV.

10.   29-07-2008 Lindenborg å - Louisendal

Mødtes med Flemming og hans søn ved Louisendalbroen. Vi startede nedstrøms for broen, og jeg fiskede helt ned til den skæve bro. Da jeg kom tilbage til broen nærmede klokken sig 21, og Flemming og hans søn skulle hjemad. En bekendt (Peter) dukkede op, og vi fik snakket lidt om fiskeriet mens vi gik opstrøms for broen. Han havde haft fisk på land i år, og han mente at det gode fiskeri nok først var fra dette tidspunkt og varede ud på natten.

Jeg fiskede en times tid inden jeg kørte hjem. Jeg havde ikke set eller mærket noget, så Peter havde nok ret i, at det var for tidligt.

Tidspunkt: 18:45-22:15
Vejret: Skyfrit, 22-28ºC, 3-5m/s SØ.

9.   27-07-2008 Hostrup strand
Se billede fra turen!

Min far og jeg ville prøve morgenfiskeriet. Vi havde selvfølgelig en del forhåbninger, efter at der var fisk inde i går aftes. Der gik også kun en halv time inden den første fisk viste sig, og i løbet af morgenen så vi adskillelige fisk i overfladen. Men ligesom i går aftes var det ikke muligt at få dem til at hugge. Far fiskede med bobleflåd og flue, og jeg gik med fluestangen. Den sidste time gik vi begge over til blink, da en stor ørreder havde sprunget et par gange længere ude. Vi fiskede ihærdigt området igennem, men uden resultat.

Tidspunkt: kl. 05:30-09:30
Vejret: Skyfrit, 18-20ºC, 2-3m/s Ø.

8.   26-07-2008 Hostrup strand

Vibeke skulle arbejde denne week-end, så jeg tog børnene med en tur til mine forældre i deres sommerhus ved Hostrup strand. Fiskestængerne var selvfølgelig med. I løbet af dagen havde vi badet, og vandet var relativt varmt. Min mor ville godt putte børnene så jeg riggede stængerne til og smuttede ned til stranden. Det var simpelthen for varmt til waders, så jeg var bare iført en svedundertrøje, badebukser, badesko og fluestang.

Da vandet nærmest føltes lunkent havde jeg faktisk ikke den store tiltro til, at der kom ørreder ind på det lave vand - men jeg tog fejl. Efter blot et kvarters fiskeri viste en fisk sig i overfladen indenfor kastevidde. Men trods utallige kast hvor fisken havde vist sig, var der ikke resultat. Senere så jeg et par stykker mere, men dem kunne jeg heller ikke få i tale. Da jeg efter godt en times fiskeri skiftede til spinnestangen, havde jeg et enkelt hug (på sølv/sort Møre-silda 6 gram) da jeg kastede til en fisk der havde vist sig i overfladen, men den blev ikke kroget.

Resultatmæssigt var det jo ikke så godt, men alligevel var turen spændende. Det er en helt speciel følelse at stå i badebukser og fiske, da man virkelig fornemmer at man er tæt på fiskene. Jeg fik også ændret lidt på min opfattelse af, at der ikke er fisk tæt på land på varme sommeraftener i varmt vand. Men mon ikke det skyldes den overflod af kutlinger, hundestejler og tanglopper som jeg så på det lave vand.

Tidspunkt: kl. 20:30-22:15
Vejret: Skyfrit, 18-23ºC, 2-4m/s Ø.

7.   09-07-2008 Lindenborg å - "Den skæve bro" og Louisendal
Se billede fra turen!

Efter at jeg havde mødtes med et par tidligere kollegaer i Aalborg, kørte jeg ud til åen. Der holdt allerede en bil ved Sejlflod, som det ellers var planen der skulle prøves, så jeg kørte op til den "Den skæve bro". Den medbragte fast food blev hurtigt fortæret - som navnet jo også antyder at den skal - og stangen blev rigget til. Jeg gik lidt opstrøms for broen og fortsatte nedenfor. Jeg mærkede ikke noget på dette stræk, men da jeg gik et stykke nedenfor broen, lød der et plask oppe ved broen. En del bølger under broen viste at der var fisk, og få sekunder senere viste en ørred sig igen i et plask under broen. Jeg fiskede stykket nedenfor broen færdigt, og gik op og prøvede under broen, men uden resultat.

Stangen blev proppet i bilen, og jeg kørte ned til Sejlflod for at se om der var blevet ledigt. Der var nu endnu en bil dernede, så jeg ville prøve oppe ved Louisendal. Jeg startede et stykke ovenfor svinget på Louisendal stykket, og fortsatte så nedstrøms til midt på stykket nedenfor broen. Jeg mærkede eller så ikke mere denne aften. Jeg talte med et par lystfiskere der både havde set og mærket til fisk på strækket, så fiskene er der.

Tidspunkt: kl. 19:30-24:00
Vejret: Skyfrit, 14-18ºC, Vindstille.

6.   29-06-2008 Lindenborg å - Louisendal

Se billeder fra turen!
Jeg mødtes med Flemming og hans søn Martin, ved landevejsbroen på Louisendal-stykket. Vi fik hurtigt rigget til, og gik opstrøms på åens vestside. Vi gik igennem skoven, og videre forbi det skarpe sving. Flemming og hans søn stoppede ved den lille klynge træer opstrøms for svinget. Jeg selv fortsatte et godt stykke længere opstrøms, og startede hvor der står en række træer på modsatte side af åen.

Jeg havde ikke fisket ret længe før jeg ærgede mig over, at det ikke var tørfluestangen jeg gik med. Det vrimlede simpelthen med ørreder i overfladen. Men nu var det jo havørreden der stod for skud, så tanken om en velplaceret tørflue, som forsvandt i kraftige bølger, blev skubbet til siden. Flemming havde snakket om, at det måtte være tiden for majfluen så jeg kunne ikke lade være med at kigge efter, om det var dem ørrederne tog på overfladen, men kunne ikke se det.

Efter godt en times fiskeri, gik jeg ned til Flemming og hans søn - det var tid til en ølpause. Netop som vi sad og talte om hvad ørrederne tog, bemærkede Flemming Majfluerne der sværmede få meter fra os. Efter pausen kørte Flemming og Martin hjem for at spise. Jeg fiskede videre fra den lille klynge træer og ned mod svinget. Bortset fra de ringende ørreder, virkede det meget dødt, så jeg havde ikke fisket så længe før jeg satte mig i åkanten og spiste den medbragte madpakke.

Derefter fortsatte jeg ned igennem svinget. Ved 20-tiden dukkede Flemming og Martin op igen. De ville gå op til den lille klynge træer, for her kunne Martin fint stå og træne med fluestangen, uden at blive generet af for meget vegetation. Da klokken var omtrent 20:30, begyndte døgnfluesværmningen at tage til. Nu var der mange Majfluer over vandet, og en del Caenis sværmede også.

Jeg var nu næsten nede ved skoven, og fluen, en Red tag palmer (variant), fik fat i de høje siv ved min egen bred. Det var ikke første gang i aften, at fluen sad fast. Jeg havde allerede mistet to, og denne gang var ingen undtagelse. Knuden der knytter forfangsspidsen og forfanget sammen gled op, og fluen var tabt. Der var jo ikke andet for, end at finde en anden flue. Der var ikke rigtigt nogen af fluerne i æsken, som jeg virkelig troede på, men efter at adskellige fluer havde været i hånden, faldt valget på en Rusty Rat. Den blev monteret, og jeg fiskede videre ned til skoven.

Efter 2 kast lige neden for skoven, kom hugget helt uventet, og fisken viste siden da den gik ned med fluen. Stangen blev rusket på rigtig havørred manér, men det gik hurtigt op for mig, af det ikke var en voldsomt stor fisk. Til trods for det, gik den dybt og gav da lidt modstand. Med de løsnede knuder i baghovedet, turde jeg selvfølgelig heller ikke presse den for hårdt. Det resulterede da også i, at den gik ned til bunden helt inde ved egen bred og sad fast. Jeg gik derhen og kunne tydeligt se fisken dernede. Stangen blev forsigtigt ført lidt frem og tilbage, og fisken gik fri. Den blev hurtigt trukket ind og nettet. Selv om den ikke var så stor, var jeg nu godt tilfreds, da den lå i græsset foran mig med fluen godt hægtet i undermunden.

Tidspunkt: kl. 16:30-21:45
Vejret: Overskyet, 15-17ºC, 4-7m/s SV.

5.   06-06-2008 - 08-06-2008 Villestrup å

Fredag 6/6:
Denne week-end satte Sten, Dan, Jens, Carsten, Christian og jeg hinanden stævne ved Villestrup å. Vi mødtes på broen, hvor Villestrup å løber under hovedvejen, og efter en kort snak kørte vi op til Barsbøl. Vi delte os i to grupper, hvor den ene gik opstrøms, og den anden nedstrøms. Jeg var selv med i nedstrømsgruppen, og var meget spændt på dette stræk, som jeg ikke har fisket på før.

Vi fiskede fra kl. 19:30 til kl. 22:30, og fangede enkelte små undermålere. Sten fik dog en flot lille ørred på ca. 31cm som blev hjembragt. Der var ikke mange døgnfluer der sværmede, men til gengæld var der mange myg, som det så ud til at ørrederne gik efter.

Lørdag 7/6:
Lørdag morgen kørte vi op til Tostrup. Vi var i gang ved 9-tiden, og der var ikke mange fisk i overfladen. Derfor prøvede vi med vådfluer og nymfer fisket i de dybe sving og huller. Det blev til enkelte undermålere, men hen på formiddagen var fiskene slet ikke i hugget længere. Vi stoppede kl. 11:45, da varmen nu var ret ulidelig.

Vi startede igen kl. 19:00. Vi startede oppe ved broen ved Tostrup. Da vi havde fisket stykket igennem deroppe uden det store held, kørte vi op til Vrå stykket. Der var megen aktivitet og vi så enkelte målsørreder her. Christian havde et par hug af en pæn fisk, men kunne desværre ikke få den kroget.

Selv om Vrå stykket er vanskeligt tilgængeligt (sump og meget vegetation), lykkedes det dog at få fisket lidt, og landet et par mindre ørreder. Da vi begyndte at blive overfaldet af en masse knot, kørte vi ned til Barsbølstykket. Da vi sluttede fiskeriet kl. 23:00, var det igen kun mindre ørreder der kunne noteres. Dan havde dog haft et kraftigt hug på en nymfe, men fisken havde klippet linen og løbet med nymfen. Han var ret sikker på at det var en gedde der var på spil.

Søndag 8/6:
Vi fiskede om formiddagen på barsbøl stykket. Det blev igen til småfisk, jeg selv fik dog en på 31cm. Christian forsøgte iøvrigt med en geddeflue i de stille partier, men uden held.

Hele week-enden havde vi varmt solskinsvejr med dagtemperaturer op til 28-29ºC og kun lidt vind. Generelt var der ikke mange døgnflueklækninger, som vi havde håbet på. Carsten havde jo håbet på maj-fluer i hobetal, men dem så vi ingen af - måske det er lidt for tidligt endnu?

4.   29-05-2008 Gudenåen - Stevnstrup
Se billede fra turen!

Erik og jeg mødtes efter arbejde ved Haverslev, og kørte som planlagt til Stevnstrup. 2-håndsfluestængerne skulle luftes, som de faktisk ret sjældent bliver. Det kunne helt klart også mærkes, da vi først havde rigget til, og skulle lægge linen ud over vandet. Faktisk gik den første time med noget, der nok slet ikke kan kaldes for fluekast. Men vi kom da ind i rytmen, og det blev bedre og bedre.

Svingene opstrøms for parkeringspladsen og strækningen nedstrøms blev fisket grundigt igennem. Vi mærkede dog ingenting, ikke et eneste lille nyk. Der var dog masser af småfisk der ringede, som kunne have været sjove at gå efter med tørfluestangen.

Da vi sluttede fiskeriet, var vi enige om at vi nok bliver nød til at vedligeholde to-håndsfluekastene lidt bedre, så en ny tur til Gudenåen må snart planlægges igen.

Tidspunkt: kl. 17:00-21:00
Vejret: Skyfrit, 16-19ºC, 3-6m/s Ø.

3.   11-05-2008 Simested å - Stenild
Se billede fra turen!

Da jeg kontaktede min far for at høre, om han ville med en tur til Simested å, tog det ham ikke mange sekunder at træffe beslutningen. Selv om jeg ikke har så langt til Simested å, har jeg kun fisket der én gang. Nu ville jeg se hvordan åen er på det øverste af Aalestrup lystfiskerforenings stræk - strækningen ved Stenild.

Vi mødtes i Stenild og kørte ned til gården for enden af Kiddalsvej. Vi riggede grejet til, og gik ned til "Egons bro". Min far ville gå med vådfluen, og jeg selv ville prøve med tørflue. Så vi gik hver vores vej, han nedstrøms og jeg opstrøms. Der var mange små myg der sværmede over åen, og enkelte små fisk ringede ind imellem. Jeg satte en lille Black midge str. 18 på, og fandt hurtigt en ringende ørred. Der skulle 3-4 kast til, før fluen drev rigtigt over ørreden, og den tog fluen. Det var en lille undermåler, som nænsomt kom ud igen. Jeg gik stille og roligt opstrøms og håbede på at en større ørred ville vise sig. Men det var kun de små fisk der var aktive. Og selv om der var en del aktivitet, var der langt tid imellem de enkelte ørreder ringede. Det gav en del ventetid når jeg havde udset mig en fisk. Jeg kastede til adskillelige fisk, og fik kun en enkelt ørred mere til at gå efter den lille flue, men missede den. Efter en times tid gik jeg tilbage til broen, og et stykke nedstrøms. Min far gik noget længere nede, men han var nu på vej tilbage. Da vi mødtes kunne han berette, at han havde set flere pæne fisk og haft adskillelige hug. Han havde også mistet en fisk da knuden ved fluen var brudt. Han gik tilbage mod broen, og jeg ville lige gå og kigge lidt mere, i håbet om at se en pæn ørred der ringede. Der viste sig ikke rigtigt noget, og jeg gik tilbage til broen. Min far stod ved et sving lidt nedstrøms for broen, og syntes jeg skulle prøve at kaste efter en ørred han havde set ringe i svinget. Fluen var skiftet ud til en Medium Sedge 4 str. 12, da jeg var sikker på, at den kunne lokke ørrederne op. Der skulle 4-5 kast til, før fluen gik rigtigt, og ørreden huggede. Den var større en den første, men stadig under målet.

Vi satte os på broen og fik lidt at drikke og spiste de medbragte kiks. Selv om det nu var ved at blive mørkt, ville vi lige fiske en halv time længere. Der var nu meget lang tid imellem at vi så fisk ringede, men jeg ville fortsat se om der dukkede en pæn ørred op. Far gik opstrøms og jeg nedstrøms. Jeg så et par enkelte fisk, og kastede til den ene. Men det var helt umuligt at se fluen på vandet, så jeg besluttede at det vist var godt nok for i aften. Far havde haft en del hug, men kunne ikke få kroget fiskene. Han havde også set nogen voldsomme trykbølger der afslørede at der var store fisk, men havde desværre ikke haft held til at overliste dem.

kl. 19:45-22:30
Vejret: Skyfrit, 15-20ºC, 2-4m/s NV.

2.   08-05-2008 Villestrup å - Barsbøl
Se billeder fra turen!

Det er flere år siden jeg fiskede på dette stræk af Villestrup å. Jeg huskede det som et stræk, hvor der er mange dele af strækket, hvor åen er svært tilgængelig. Denne aften ville jeg undersøge hvordan det ser ud i dag. Strækningen viste sig at minde om det jeg huskede. Mange steder er der sump langs bredden, så man ikke kan nå ud til åen, men heldigvis er der også en del steder, hvor det er helt perfekt at svinge fluestangen.

Desværre var der ikke meget gang i ørrederne. Ligesom i forgårs sværmede der en del små fluer over åen, men jeg så kun enkelte fisk ringe. Fiskene der ringede var tydeligvis meget små ørreder. Jeg kastede til et par stykker, hvoraf den ene gik til fluen, men blev ikke kroget. Efter kl. 21:00 var der stort set ikke nogen aktivitet, så jeg gik faktisk bare og nød det gode vejr og den flotte natur.

Tidspunkt: kl. 19:15-21:45
Vejret: Skyfrit, 17-19ºC, Vindstille.

1.   06-05-2008 Villestrup å - Tostrup
Se billeder fra turen!

4 måneder uden fiskeri... det er simpelthen for lang tid. At jeg ikke har haft tid, er vist en dårlig undskyldning. Men man er jo lyst-fisker; når jeg har haft lyst, har det ikke lige passet ind i dagligdagen og omvendt. Men nu faldt det hele i hak. Grejet blev efterset, og af sted til åen.

Det var nu ikke fordi der var så meget gang i ørrederne da jeg kom ned til åen. Der var enkelte insekter der sværmede over vandet, men jeg kunne ikke se hvilke. Så jeg monterede en oliven dun imitation, som er en god all-round flue på denne årstid. En lille ørred sprang en enkelt gang. Men 4-5 forgæves kast, og jeg opgav den. Jeg gik hele strækningen igennem uden at se nogen ringende fisk. Jeg overvejede at skifte til nymfe, da jeg havde set enkelte små fisk stå over bunden. Men netop som jeg havde tænkt den tanke, viste en fisk sig i overfladen. Første kast var for kort, men det næste lå perfekt. Fisken tog fluen, og jeg kunne hurtigt lande årets første fisk. Den var godt nok ikke stor, men det var alligevel dejligt at mærke noget på den første tur.

3 kvarter senere var der igen en ørred der ringede ved modsatte bred, og den gjorde det regelmæssigt. Det første kast var igen for kort, men den andet lå perfekt. Men netop som fluen trak ind over fisken, strimede den og der var ingen reaktion fra fisken. Jeg gik lidt længere frem for at ændre på strømmens træk på linen, men den strimede fortsat. 3-4 kast senere var jeg sikker på at fisken var blevet skræmt, og jeg stoppede fiskeriet.

Tidspunkt: kl. 19:00-21:00
Vejret: Skyfrit, 15-18ºC, 2-4m/s V.