Fiskedagbog 2011
23.   28-12-2011 Vejle fjord - Holtser Hage

Jeg er ikke specielt godt kendt ved Vejle fjord, men efter en hurtig søgning på nettet faldt valget i dag på Holtser hage og Andkær vig. Jeg startede med at gennemfiske badekaret på den vestlige side af hagen. Da det ikke gav noget, og jeg trængte til at komme op og gå lidt, gik jeg over og fiskede lidt på østsiden. Jeg synes ikke det virkede så tiltrækkende som den vestlige side, så jeg gik tilbage og fiskede lidt i badekaret igen inden jeg stoppede. Desværre gav det ikke fisk, og jeg så heller ikke noget.

Tidspunkt: kl. 14:00-16:00
Vejret: Overskyet (let regn), 5-6°C, 7-9m/s SV.

22.   26-11-2011 Medestedet
Se billeder fra turen!

Vibeke havde været i nattevagt og skulle sove, så børnene og jeg smuttede lige en tur til Medestedet med fiskestængerne. Vi fiskede en time, og der var selvfølgelig en del fisk i overfladen, som hele tiden holdte vores forventninger oppe. Børnene fiskede med Powerbait, og jeg med spinner, men ingen af os lykkedes at få fisk til at hugge.

Tidspunkt: kl. 11:15-12:15
Vejret: Skyfrit, 7-8ºC, 8-10m/s SV.

21.   23-10-2011 Mariager fjord - Hjerritsdal
Se billeder fra turen!

Det blev lige til et par timers fiskeri denne kolde morgen. Selvom der stadig er en del liv inde på det lave vand, så jeg ikke en eneste fisk derinde. Fiskede udelukkende med Pattegrisen som endeflue og Stines palmer som ophænger. Begge fluer skulle jo være sikre valg, men denne morgen var der ingen kontakt til fisk.

Tidspunkt: kl. 7:50-10:05
Vejret: Skyfrit, 5-7ºC, 6-7m/s S.

20.   04-10-2011 Villestrup å - Tostrup v/broen
Se billeder fra turen!

Efter arbejde kørte jeg en tur forbi åen. Den kraftige blæst ville helt sikkert genere fluekastet, men jeg prøvede alligevel. Jeg startede et godt stykke opstrøms for broen og fiskede nedover med Den våde høne på forfanget. Der gik ikke længe inden en mindre ørred viste sig i overfladen. Der var faktisk en del overfladeaktivitet trods årstiden, og jeg mærkede en del småhug. Efter godt en times fiskeri blev en af de små ørreder siddende på krogen. Den kom hurtigt på land og forsigtigt genudsat. Da jeg kom ned til broen fortsætte jeg et stykke nedstrøms, men mærkede ikke noget til åens havørreder.

Tidspunkt: kl. 16:45-18:40
Vejret: Overskyet, 12-13ºC, 8 m/s V.

19.   27-09-2011 Kolding å - Ejstrup
Se billede fra turen!

Et 3 dags kursus i Kolding gav mulighed for en smuttur til Kolding å med fluestangen. Tirsdag efter kurset hastede jeg ud til Kolding storcenter, hvor jeg ved Kolding Jagt & Fiskeri købte et fiskekort til Kolding Sportsfiskerforenings fiskevand. Derefter kørte jeg ud til Ejstrup, som jeg havde hørt skulle været et ret godt stræk. Fluestangen blev rigget til og jeg gik et lille stykke nedstrøms for parkeringspladsen og startede. Jeg fiskede forholdsvis hurtigt nedstrøms, og skiftede flue et par gange. Først da jeg skiftede til Den våde høne, begyndte jeg at mærke noget. Det var dog kun de små ørreder der indimellem nippede til fluen, og hugget fra den store ørred/laks udeblev.

Tidspunkt: kl. 17:00-19:30
Vejret: Skyfrit, 12-18ºC, 0-4m/s S.

18.   21-08-2011 Vejle å
Se billeder fra turen!

Min far og jeg havde aftalt at vi lige ville smutte en tur til åen denne morgen. Vi startede på strækningen Godset (nedre) og fiskede hen over de gode sving og huller. Da jeg havde fisket et ret dybt sving igennem med synke 1 linen (med hurtigt syunkende forfang) diskuterede vi lidt om fluen i det hele taget kom dybt nok ned. Resultatet blev at jeg skiftede til synke 3 linen (med hurtigt synkende forfang)og fiskede svinget igennem. Det kunne jeg fint fiske med uden at gå i bunden, så det fortsatte jeg med.

Der var en del småørreder der ringende, men de store havørreder var der ikke noget af. Der skulle gå et par timer inden der skete noget. Jeg havde fisket igennem et sving, og var næsten ude af det, da jeg mærkede et mindre hug netop som fluen svingede ud fra modsatte bred. Jeg kastede selvfølgelig det samme sted igen, og da fluen svingede ud, gav det 2-3 rusk i stangen, jeg strammede op, men fisken blev ikke siddende.

Inden vi kørte hjem smuttede vi lige en tur ned til "Kromandens" og fiskede et kort stræk igennem, hvor min far har haft flere fisk. Desværre gav det heller ikke noget.

Tidspunkt: kl. 06:20-09:50
Vejret: Skyfrit, 14-19ºC, Vindstille.

17.   18-08-2011 Lindenborg å - Gravlev
Se billeder fra turen!

Jacob, min 8 årige søn, og jeg havde aftalt, at vi skulle en tur til åen og prøve hans nye fluestang. For kort tid siden havde han fået den af sin farfar, og allerede nu er han i stand til at kaste linen ud. Ved Gravlev er åen ikke særlig bred, og den er rigtig fin at gå ved. Specielt for en begynder med fluestangen er det et godt sted, da der hverken er høje siv langs brinken eller træer og buske der kan genere i bagkastet. Der er også en lille bro, hvorfra man også fint kan stå og kaste.

Vi riggede hans fluestang til nede ved broen, og fik monteret én af de fluer Jacob selv har bundet. Hurtigt var han i gang med at kaste linen til modsatte bred, og vente mens fluen drev over åen. Han kunne også godt se fidusen i at give flue lidt liv ved at bevæge stangspidsen, så inden længe gik det faktisk rigtigt fint. Da han havde fisket et stykke tid, skulle der ske noget andet. Så vi blev enige om at han bare kunne lægge fluestangen og lade fluen blive i vandet. Så fiskede den jo stadig mens naturen omkring åen også lige skulle undersøges. Der gik en flok køer på marken ved siden af åen, og da de kom hen for at kigge på os, skulle de lige fodres med lidt græs. Indimellem gik han op på broen og kastede nogen gange, for det var jo fisketur vi var på.

Fisk blev det ikke til denne skønne aften, men til gengæld havde vi en rigtig god aften, og det var en stolt dreng (og far) der vandrede tilbage til bilen med fluestangen i hånden.

Tidspunkt: kl. 17:30-19:00
Vejret: Skyfrit, 19-21ºC, 2-3m/s V.

16.   05-08-2011 Villestrup å - Tostrup

Jeg trængte lige til et par timers afslapning med fluestangen, så jeg smuttede en tur til Tostrup. Vandstanden var faldet en del siden sidste tur, og vandet var meget klart. Jeg havde lyst til at forsøge mig med tørflue efter havørrederne, så jeg gik op på den øverste del af strækket, hvor jeg ved der kan stå en havørred. Den store tørflue blev monteret, og jeg fiskede op over et stræk på 10 meter til standpladsen. Der var ingen fisk der gik efter fluen, så jeg prøvede nogen kast over den formodede standplads med en Bomber. Den kunne heller ikke få fisk til overfladen, så slutteligt prøvede jeg med en Skumbille. Men det var også uden resultat. Et stykke opstrøms var der 3-4 mindre ørreder der ringede under et træ. Det gav jo lige muligheden for at prøve om en skumbille overhovedet kunne få en ørred til at stige til overfladen. Jeg listede tættere på, og kastede op hvor ørrederne ringede. Men der var ingen reaktion. Jeg kastede igen, og skumbillen var kun lige landet på overfladen, da en ørred huggede på den. Modhugget kom for sent, så ørreden blev ikke kroget. Men det var nu også lige meget, for skumbillen havde bevist at den kunne få en ørred til at hugge. Jeg kastede yderligere 4-5 gange og et par fisk huggede på skumbillen hvoraf den ene blev kroget. Det var nu en meget lille ørred, som hurtigt blev genudsat. Længere nedstrøms fiskede jeg yderligere et par standpladser igennem med den store tørflue. Det fik ikke nogen havørreder frem, men der var flere små ørreder der hugggede på den store flue.

Tidspunkt: kl. 20:00-22:00
Vejret: Overskyet, 16-18ºC, 3-4m/s SV.

15.   27-07-2011 Villestrup å - Barsbøl
Se billede fra turen!

Lars og jeg mødtes med Erik ved det nederste stræk ved Barsbøl. Erik skulle prøve dette stræk for første gang, og jeg var også spændt på hvordan det så ud dernede. Vandstanden var stadig lidt høj, men vandet var nu ved at klare op. Sivene er ret høje så det er ikke helt let at gå der med fluestangen nu. Til trods for det riggede vi alle fluestangen til. Lars startede ud med tørfluestangen efter bækørreder, Erik med vådflue og jeg prøvede med en stor havørred-tørflue.

Lars havde held til at overliste nogen af åens bækørreder, men Erik og jeg mærkede ikke noget. Da det så småt begyndte at blive mørkt kørte Erik hjem. Som den eneste skulle han på arbejde i morgen. Jeg skiftede over til vådflue, og Lars gik nu også efter havørrederne. Jeg havde ikke fisket så længe, da en bølge nedstrøms viste at en havørred kom trækkende. Koncentrationen steg men det hjalp ikke noget. Den ville ikke hugge. Jeg mærkede ikke noget bortset fra en lille bækørred som hoppede på vådfluen. Lars mærkede desværre heller ikke noget til havørrederne.

Tidspunkt: kl. 20:15-00:25
Vejret: Skyfrit, 14-20ºC, 0-3m/s NV.

14.   26-07-2011 Villestrup å - Tostrup
Se billede fra turen!

Jeg fiskede denne morgen på den nederste halvdel af strækket. Efter godt en halv times fiskeri huggede en lille bækørred, som hurtigt kom ud igen. Få minutter senere var der lidt bølger på vandet et par meter foran mig, som kunne tyde på en større ørred der flyttede på sig, men jeg var ikke sikker. Men der gik ikke længe inden det blev bekræftet, at der var en større ørred; en stor bølge bevægede sig hastigt nedstrøms. Mon jeg havde forskrækket den, eller var der kamp om standpladserne? Jeg troede nu ikke at jeg havde skræmt fisken, for jeg gik meget forsigtigt langs åen. Men om ikke andet var det godt at se at der var fisk i åen. Strækket blev derfor fisket igennem, med stor spænding ved hvert kast, men desværre var det ikke godt nok. Det blev heller ikke til havørred denne morgen.

Tidspunkt: kl. 04:40-06:50
Vejret: Skyfrit, ca. 13ºC, Vindstille.

13.   24-07-2011 Villestrup å - Tostrup

Selvom det ikke havde regnet ret meget i dag, var vandet stadig meget farvet. Jeg gik op på den øverste del at strækket og startede. Der var en del siv der hang ud over åen fra begge sider, så det var lidt vanskeligt at placere fluen tæt ved modsatte bred. Da jeg havde fisket dette stræk igennem gik jeg et stykke nedstrøms og fiskede. Da det så småt var begyndt at blive mørkt, huggede en lille bækørred. Den blev hurtigt genudsat og kort tid efter skiftede jeg det hurtigt synkende forfang ud med nylonforfanget. Jeg fiskede med en Bivisible palmer resten af aftenen, men fangede desværre ikke noget.

Tidspunkt: kl. 21:30-24:00
Vejret: Overskyet (støvregn), ca. 14°C, Vindstille.

12.   22-07-2011 Villestrup å - Barsbøl

Erik var kommet med i foreningen i år, og det var hans første tur til Villestrup å. Vi gik et stykke op på strækket og startede. Vandstanden i åen var steget yderligere en smule og blevet noget mere farvet efter dagens megen regn. Vi koncentrerede os om svingene og fiskede fluen dybt med ekstra hurtigt synkende forfang. Erik gik forrest, og da jeg gik ned til ham efter godt en times fiskeri havde han haft kontakt til et par fisk. Det ene hug var ret kraftigt og han mente det nok kunne være en pæn ørred. Efter lidt snak gik jeg op og prøvede svinget hvor han havde haft hugget. Jeg mærkede desværre ikke noget i svinget. Vi fortsatte ned over strækket og fiskede svingene godt igennem men mærkede ikke til flere fisk.

Tidspunkt: kl. 20:15-22:40
Vejret: Overskyet (let regn), ca. 16ºC, 2-4m/s V.

11.   21-07-2011 Villestrup å - Barsbøl
Se billede fra turen!

Vi var netop hjemvendt fra et par ugers ferie, og jeg SMS'ede straks til Lars for at høre om han havde været ved åen. Han havde været derude et par gange, men uden det at se eller mærke til havørrederne. Sidst han var derude var vandstanden høj, så der burde være gode muligheder for at der var fisk i åen, så vi besluttede at prøve her til aften.

Vi gik et godt stykke op på Barsbølstrækket og startede. Da det stadig var lyst gik jeg med et hurtigt synkende forfang og en stor brun/gul rørflue. Der var få mindrer ørreder der ringede, men ellers virkede det meget dødt. Først da det begyndte at blive mørkt skete der noget. På en plads der tidligere har givet fisk, fik Lars en havørred lige under målet. Det begyndte nu at regne en del, og jeg skiftede nu til et intermediate forfang og en Night Fly, men til trods for det mærkede jeg intet. Ud over havørreden fik Lars også et par mindrer bækørreder.

Tidspunkt: kl. 21:15-00:15
Vejret: Halvskyet til overskyet (regn), 14-15ºC, 2-4m/s NV.

10.   08-06-2011 Villestrup å - Tostrup

Det var så småt begyndt at regne, da Lars og jeg kørte ud til åen. Meteorologerne havde spået om skybrud og torden, men der var nu ikke trukket mørke skyer sammen. Lars og jeg havde snakket om at tage til fjorden, men hvis meteorologerne fik ret, ville vi ikke risikere at stå ude i fjorden med vores kulfiberstænger og agere lynafledere.

Jeg startede med en tørflue på forfanget. Men det var ikke nemt at se den på vandet på grund af regnen. Lars fiskede nymfe nedstrøms, og havde hurtigt haft kontakt til et par mindre ørreder, så jeg skiftede tørfluen ud med nymfe. Vi havde begge kontakt til flere småørreder, og Lars havde vist 4-5 stykker på land. Jeg fik kun kroget en enkelt lille én. Nymferne fiskede vi nedstrøms i de dybe huller, ved grødebuskene, og hvor der ellers kunne tænkes at være en standplads. Men de "pæne" ørreder var der bare ikke. Vi undrede os over hvor de var, for åen skulle jo være optimal for en god bækørredbestand. Mon det voksende havørredtræk har gjort det svært at være bækørred?

Tidspunkt: kl. 19:45 - 22:15
Vejret: Overskyet - regn, 16-18°C, Vindstille.

9.   20-05-2011 Villestrup å - Tostrup
Se billede fra turen!

Det er ved at være lang tid siden jeg sidst har været ude med fluestangen. Jeg var lidt i tvivl om jeg skulle køre til fjorden eller åen, men besluttede så i sidste øjeblik, at jeg blot ville gå en tur langs åen med den lette fluestang. Jeg ville se, hvad der var af insekter, og om ørrederne var aktive.

Jeg stod på spangen et stykke tid og kiggede opstrøms inden jeg gik videre. Der var ingen ørredaktivitet i overfladen. Det var stort set kun små lyse myg der sværmede over vandet, men der var til gengæld mange af dem. På gåturen op langs åen kiggede jeg en del efter insekter i sivene og buskene. Det var mest stankelben og fluer jeg så, men også enkelte mørke vårfluer.

Jeg så da fisk på vandreturen op og tilbage igen langs åen. Men det var helt små fisk der maksimalt var 10cm. Så det endte med, at jeg ikke fik kastet en eneste gang denne aften, faktisk fik jeg slet ikke monteret et forfang.

Tidspunkt: kl. 19:40 - 21:15
Vejret: Halvskyet, 11-13ºC, 3-5m/s V.

8.   23-04-2011 Mariager fjord - Hjerritsdal
Se billede fra turen!

Erik og jeg mødtes på parkeringspladsen kl. 6. Vi fik pumpet flyderingene, og slæbt dem ned til vandet. Vinden var i den østlige retning, så vi kunne let drive ned i vigen. Der gik godt en time inden der skete noget som helst. En fisk viste sig skråt ude til højre for mig, lige indenfor kastehold. Fluen blev straks placeret hvor fisken havde vist sig, men der skete ikke noget. Jeg prøvede at give fluen ekstra fart med 3-4 hurtige træk og så en kort pause. Fisken viste sig igen et stykke til venstre for det første sted, og fluen blev straks placeret i på stedet. Netop som jeg igen gav liv til fluen, efter at den havde ligget stille efter et par hurtige træk, huggede fisken. Som det jo er sket så ofte før, var den kun på et par sekunder, så var den væk.

Efter en kort 'strække ben pause', valgte vi at prøver strækket vest for vigen. Her er der ret dybt ind under land, så vi talte om, at det måske havde været smart med en synkeline, i stedet flydeline som vi begge fiskede med. Vi fiskede dog ikke så forfærdeligt længe på dette stræk, da der stod en del garn og fordi vi havde mistet troen på fisk, da det nu virkede ret dødt.

Tidspunkt: kl. 6:30-9:45
Vejret: Skyfrit, 9-13ºC, ca. 5m/s SØ.

7.   22-04-2011 Mariager fjord - Hjeritsdal

Efter en dag i haven trængte jeg lige til et par timer ved fjorden. Jeg startede inde i bunden af vigen. Da jeg havde fisket halvanden times tid uden at se eller mærke noget, gik jeg ud til den yderste del af vigen, og ud på revet der ligger her. Jeg havde kun kastet få kast, da en ørred sprang et godt stykke ude til venstre for mig. Selv om det var meget længere ude end jeg kan kaste, satte det som sædvanligt forventningerne i vejret. Da der ikke skete noget de følgende 10 minutter skiftede jeg indtagningsteknik. Stangen kom op i armhulen, og linen blev trukket ind med begge hænder så hurtigt jeg kunne. Efter få kast, vendte en fisk ved fluen, netop som jeg løftede fluen af vandet. De efterfølgende kast lagde jeg i samme retning, men det gav ikke noget. Jeg så eller mærkede desværre ikke mere denne aften.

Vandet er nu begyndt at blive uklart, og bunden er flere steder dækket af brune alger, som river sig løs og lægger sig i overfladen, når man vader. Til trods for det, er der utroligt meget liv af kutlinger, tanglopper og andre småfisk inde på det lave vand.

Tidspunkt: kl. 18:30-20:45
Vejret: Skyfrit, 15-18ºC, 3-5m/s NØ.

6.   19-04-2011 Mariager fjord - Hjerritsdal
Se billede fra turen!

Den sydøstlige vind var helt perfekt til flyderingsfiskeri ved Hjerritsdal, så Erik og jeg søsatte flyderingene i den yderste del af vigen. Vinden førte os ret hurtigt ind i vigen, og vi måtte hurtigt erkende, at det gik for stærkt hvis ikke vi ankrede op. Det gjorde vi så, og fiskede de gode områder grundigt igennem. Det var også klart, at et drivanker ville have været en fordel, så vi ikke hele tiden skulle arbejde med benene, for at holde flyderingen i den rigtige retning når vi drev.

Der gik ikke mere en 10 minutter, så havde jeg et hug, men fisken blev ikke kroget. Der skete faktisk ikke rigtigt noget den næste lille times tid. En fisk viste sig i et spring, men det var en mindre fisk. Alligevel fik jeg hurtigt lette anker og kom ind på kastehold. Det lykkedes mig dog ikke at få den til hug. Ved 21-tiden så vi en pæn fisk i overfladen ret langt ude. Vi lagde os derfor ud på 3-4 meter vand, hvor vi havde set fisken. Der gik heller ikke mange minutter før Erik havde hug, men desværre blev den heller ikke kroget. Vi havde desværre ikke fanget noget, da lyset så små begyndte at svinde, og vi blev enige om at vi hellere måtte komme ind inden det blev mørkt.

Tidspunkt: kl. 18:40-21:30
Vejret: Skyfrit, 12-16ºC, 3-6 m/s SØ.

5.   10-04-2011 Mariager fjord - Hjerritsdal
Se billeder fra turen!

Erik, Flemming, Martin og jeg mødtes lidt i otte, ved vejen ned til Hjerritsdal. Erik skulle i dag prøve sin nye flydering, så jeg havde også medbragt min. Mens vi riggede til, kom der en anden lystfisker derned. Han havde vadefisket på dette stræk i går, og fiskene havde vist sig flere gange uden for rækkevidde. I dag havde han så pontonbåden med, for at kunne komme ud til fiskene, hvis de igen var hernede.

Da vi havde fået en rundstykke og morgenkaffe, gik vi om i vigen. Flemming og Martin skulle vadefiske, og startede midt på i vigen. Erik og jeg gik ind i bunden af vigen og søsatte flyderingene.

Efter halvanden times fiskeri sejlede vi ind til Flemming og Martin for lige at få en kop kaffe. Flemming havde haft hug og set en fisk i overfladen, men vi andre havde ikke set noget. Da vi havde småsnakket et stykke tid, kunne vi se at der begyndte at være fisk i overfladen et godt stykke ude. Vi fik hurtigt drukket det sidste kaffe, og kom i flyderingene igen. Der var nu meget aktivitet i overfladen. Der var mindre havørred flokke der viste rygfinner, og ind imellem var der fisk der sprang helt ud af vandet. Men til trods fra de synlige fisk, var de helt umulige at få til hug. Flueskift og varierende indtagning hjalp ikke noget - de ville bare ikke hugge.

Først ved halv et tiden skete der noget. Fluen landede tæt ved en fisk der havde vist sig i overfladen, og efter et par indtag huggede den. Det var en ret lille ørred, som straks sprang ud af vandet et par gange, og så var den væk.

Der gik nu 40 minutter hvor det virkede ret dødt. Jeg lå på ret dybt vand, og kastede ind mod det lavere, da en ørred huggede voldsomt. Den plaskede rundt i overfladen, og da jeg slækkede på presset gik den i dybden. Den var med inde ved flyderingen adskillelige gange inden det lykkedes at få den i nettet. Det var en ret slank ørred, og havde mange netmærker. Efter afkrogning og opmåling blev den sat fri igen.

Jeg fiskede yderligere tre kvarter, men mærkede ikke mere, selvom der igen var fisk der viste sig i overfladen.

Tidspunkt: kl. 9:10-14:00
Vejret: Skyfrit, 6-16ºC, 0-3m/s NV.

4.   02-04-2011 Mariager fjord - Skjellerup
Se billeder fra turen!

Sådan en skøn forårs dag, ville der sikkert være mange lystfiskere ved fjorden. Jeg valgte derfor et sted, hvor jeg kun sjældent har mødt andre. Da jeg kom derned, godt svedende i det varme vejr, var der rigtignok ikke andre lystfiskere i vigen. Jeg fik rigget til og kastet fluerne ud. Da der stort set var læ i vigen, vandet lå næsten helt blankt. Der var derfor optimale muligheder for at se fisk i overfladen.

Da jeg havde fisket godt en times tid i vigen, uden at se eller mærke noget, gik jeg om på strækket vest for vigen. Her fiskede jeg en times tid, men der var desværre ingen tegn på fisk.

Tidspunkt: kl. 13:45-16:00
Vejret: Skyfrit, 14-17ºC, 7-8m/s S.

3.   06-03-2011 Villestrup å - Barsbøl

Selvom det stadig er lidt tidligt på sæsonen for bækørredfiskeri i Villetrup å, tog jeg alligevel en tur derud for at se om ørrederne var fremme. Jeg gik helt ned for enden af Barsbøl strækket og startede. Jeg monterede en lille GH Rabbit Nymph og en hugindikator, og bevægede mig så langsomt opstrøms spejdende efter fisk. Vandet var en smule farvet, men ikke mere end jeg kunne se bunden de fleste steder. Selvom jeg gik meget langsomt og virkeligt kiggede godt efter, om der stod fisk på de gode pladser, så jeg intet. Jeg fiskede flere af de dybe sving igennem med nymfen, men det var uden resultat. Jeg fik en hyggelig snak med en anden lystfisker, som var ude for at se om der var grønlændere i åen, men han havde desværre heller ikke set eller mærket til fisk.

Tidspunkt: kl. 14:15-16:15
Vejret: Skyfrit, 2-3ºC, 2-4m/s N.

2.   13-02-2011 Mariager fjord - "Krogen"
Se billeder fra turen!

Temperaturen var nu igen nede omkring frysepunktet i dagtimerne, og det så ud til at det ville fortsætte det næste stykke tid. I dag ville måske være sidste mulighed for at komme til fjorden i længere tid, hvis isen igen skulle lukke den til. Jeg havde ingen anelse om, hvor det kunne være godt sådan en kold og blæsende dag, så valget faldt ret tilfældigt på "Krogen". Jeg fiskede strækket igennem på vestsiden af odden, men desværre mærkede jeg overhovedet ikke noget.

Tidspunkt: kl. 13:30-15:30
Vejret: Overskyet (sne), ca. -1ºC, 8-9m/s SØ.

1.   06-02-2011 Mariager fjord - Kongsdal
Se billeder fra turen!

Den sidste uges tid er meldingerne om issituationen på Mariager fjord blevet fulgt nøje. Indenfor de sidste par dage, var der endeligt forlydender om, at isen var brudt op omkring Hadsund og Kongsdal. Der var desværre ingen beretninger om de store fangster, men det var nu også lige meget, for jeg måtte bare afsted nu hvor det er muligt.

Som forventet var der en del andre lystfiskere ude i dag, men ikke flere end der også kunne blive lidt plads til mig ved Kongsdal. I vigen ved havnen gik der en anden lystfisker som havde været i gang det meste af formiddagen. Han fortalte at fiskeriet ikke havde været for godt, og så vidt han vidste, var det kun nedgængere der var fanget. Det var jo ikke lige det mest opløftende, men ingen skulle tage troen på en blankfisk eller en fjordørred fra mig.

Så jeg startede i den østlige ende af vigen, og troede på hug i hvert kast, mens jeg langsomt fiskede ud mod "hullet". Jeg prøvede lidt forskelige fluer, men det hjalp ikke noget. Det gamle mundheld med, at man bare skal tro på det, så fanger man fisk, virkede altså ikke for mig i dag. Det var fantastisk at være ude med fluestangen igen, og ikke mindst fordi vejret var så skønt som i dag. Men desværre hverken så eller mærkede jeg til ørrederne.

Tidspunkt: kl. 12:45 - 16:00
Vejret: Overskyet, ca 4ºC, 4-5 m/s SV.