Fiskedagbog 2016
5.   23/9-25/9 2016 Mariager fjord

Vores årlige fisketure med fluebindingsklubben har ført os til mange nye spændende fiskesteder. Vi har opsøgt de bedste pladser og tilsammen brugt utallige timer på at gennemfiske stederne med vores traditionelle fluer eller helt nye. Alligevel er det aldrig blevet til det helt store fangstorgie. Ofte har vi på hjemturen konkluderet; havde vi brugt ligeså mange timer i vores hjemmevand - Mariager fjord - havde der været flere fisk på land. Denne konklusion var også grunden til, at vi på denne efterårstur havde valgt vores hjemmevand, og hvorvidt vores konklusion blot var et resultat af det gode danske ordsprog - ude godt, hjemme bedst - eller det virkeligt forholder sig sådan, skulle samtidigt stå sin prøve.

Se billeder fra turen!
Selv om vi alle bor så tæt på fjorden, at vi bare kunne mødes der, fiske lidt, køre hjem til aften og så mødes igen den efterfølgende dag, ville det ikke være en rigtig klubtur, hvis ikke turen inkluderede overnatning. Så Martin undersøgte muligheden for at overnatte på Lånhus, og det kunne vi. Vi mødtes der fredag eftermiddag, og efter udpakning skulle vi selvfølgelig også fiske. Det blev en aften hvor fjorden ikke var gavmild overfor sine ellers trofaste stamgæster, og det eneste rigtige højdepunkt var Prebens uovertrufne Chili con carne.

Lørdag havde jeg et ærinde i Aalborg, så jeg måtte desværre forlade selskabet for nogle timer. Vi var imidlertid tidligt oppe, så jeg nåede at fiske et kortere stræk af odden nedenfor Lånhus igennem inden jeg skulle af sted, men uden at mærke noget. Da jeg kom tilbage lidt efter frokost var der helt stille omkring Lånhus. Om de var gået ned at fiske, eller faldet omkuld efter en overdådig frokost var uvist. Jeg gik ind i frokost rummet, og der sad 6 lystfiskere og kiggede på mig, hvorpå Ulrik, som den eneste, åbnede munden og sagde: Så du hvad der lå derude? Jeg kunne straks fornemme på stemningen og alvoren i Ulriks stemme, at det måske var netop nu jeg skulle opleve, at fjorden havde vist sig fra sin bedste side. Jeg gik udenfor og der i græsset lå én af de flotteste ørreder jeg har set fra fjorden. Ørreden målte 65cm og Ulrik havde fanget den på hans hemmelige plads, som efter lidt pres blev røbet for os, under den meget alvorlige formaning, at vi ikke måtte fortælle andre om stedet.

Efter en god sildemad, blev fiskegrejet rigget til igen og vi gik til fjorden for at se om der var flere fisk af denne kaliber. Jeg gik ud til odden vest for Lånhus og fiskede der indtil det begyndte at blive mørkt. Jeg havde en enkelt undermåler inde, som øjeblikkeligt blev frigivet og jeg havde et enkelt hug mere, men det var vist en fisk i samme størrelse. Jeg gik tilbage til Lånhus og der var ikke blevet fanget mere.

Søndag var jeg en smule træt, da vi var kommet sent i seng lørdag aften. Vi fik pakket og gjort rent, hvorefter de andre valgte at køre hjem. Jeg ville dog lige prøve lykken, så jeg gik ned og fiskede et par timer inden jeg kørte hjem. Jeg mærkede desværre ikke noget, men trods alt havde fjorden vist sig fra sin gode side, og det blev vel nærmest bevist, at “Ude godt, hjemme bedst”.

4.   14-07-2016 Mariager fjord - Vive

Se billede fra turen!
Per var allerede i gang med fiskeriet ude på pynten øst for havnen da jeg ankom. Jeg riggede grejet til og gik ud til ham. Han havde set fisk i overfladen, så det lød jo lovende. Mens vi snakkede sprang en ørred også ud af vandet et stykke til højre for os. Vi snakkede lidt videre, men det trak efter at komme i gang. Vi fiskede langsomt ind i vigen, og vi så flere fisk i overfladen, så der var fisk i området. Jeg kastede til et par fisk der havde vist sig indenfor rækkevidde, men de huggede ikke. Der gik godt en times tid, inden der var en fisk der tog fluen, og selvom den kun målte 39cm, var den tyk, og gav en god fight inden den blev genudsat. Der gik ikke mange minutter fra jeg havde udsat fisken til Per havde fast fisk. Den målte 42cm og kom med hjem til gryderne. Selvom der fortsat viste sig enkelte fisk i overfladen, havde jeg ikke held med at få dem til at hugge. Per havde et par enkelte hug mere, men fik ikke kroget dem, så det blev ikke til flere fisk på lang. Omkring ved 22 tiden var det næsten havblik, og det virkede nu ret dødt. Derefter så vi heller ikke flere fisk i overfladen.

Tidspunkt: kl. 20:10-22:50
Vejret: Halvskyet (regnbyger), 13-16ºC, 1-3m/s V.

3.   02-06-2016 Villetrup å - Vrå

Se billeder fra turen!
Per og jeg mødtes ved Vrå for lige at lufte tørfluestangen. Vi startede med at gå opstrøms, mens vi kiggede efter ringende ørreder. Der var ikke den store aktivitet. De eneste insekter vi så var små myg/fluer der sværmede over vandet. Da der ikke skete så meget, satte vi os på en skrænt et godt stykke opstrøms og nød den medbragte øl, mens vi fortsat spejdede efter ringende fisk. Efter et stykke tid begyndte der så småt at komme mere aktivitet og vi forsøgte os på et par af de ringende fisk. Det var ikke tydeligt hvad fiskene tog i overfladen, og det lykkedes da heller ikke at finde en flue som de vile gå efter. Det var måske også godt nok, da det så ud til at være ret små ørreder der gik til overfladen.

Da vi ikke havde det store held, gik vi nedtrøms igen og forsatte med at kigge efter overfladeaktivitet. Et stykke nedtrøms så vi et par store døgnfluer der sværmede over vandet. Vi blev enige om at det måtte være Majfluer, selvom de ikke findes i det store antal ved Villestrup å. Længere nedstrøms så vi flere af dem, og det lykkedes at bjerge én der kom flydende på vandet, og det viste sig rigtigt nok at være majfluer. Der var ikke mange af dem, og, så vidt vi kunne se, gik fiskene ikke efter dem. Men hvis antallet vokser i fremtiden, kunne det sikkert give et rigtigt godt tørfluefiskeri.

Tidspunkt: kl. 19:15-21:50
Vejret: Halvskyet, 18-23ºC, 2-5m/s NØ.

2.   22-24/04 2016 Limfjorden - Fur

Se billeder fra turen!
Igen i år gik forårsturen med fluebindingsklubben til Fur. John kunne desværre ikke deltage i år, men ellers var resten stort set som sidste år. Jeg var desværre forhindret i at køre derover fredag morgen, som de andre, men måtte udsætte min ankomst til sidst på eftermiddagen. Det betød jo så, at jeg gik glip af en lækker frokost på Fur Bryghus, som mine "fiskevenner" selvfølgelig var så venlige at minde mig om indtil flere gange, samt nogen timers fiskeri. Da jeg ankom kl. 1730 var Per ved hytterne og han var netop stoppet med at fiske. Han havde fisket på strækket nedenfor Campingpladsen, men nordvestenvinden gav en del bølger på dette stræk, og vandet var mudret helt til, så han troede ikke rigtigt på det. De andre var kørt ud til øens østlige del, hvor der var mere læ. Per kunne også fortælle at Ulrik havde fanget en ørred derude tidligere på dagen og Martin havde mistet en.

Det var opløftende at høre, at der var taget fisk, og jeg havde helt lyst til at komme i gang med fiskeriet, men de andre ville komme tilbage ved 18-tiden, så det kunne nærmest ikke nås. Der blev ikke mærket til fisk om eftermiddagen, og da de kom tilbage og vi havde sludret lidt og nydt et glas rom, gik Preben P. i gang med at varme hans lækre Chilli. Den viste sig at være ligeså lækker som den plejer, og det var vinen og rommen også, så det blev halv sent inden vi gik i seng.

Lørdag morgen efter morgenmaden kørte Preben P., Martin, Per og jeg ud til Færker Vig. Preben C. og Ulrik kørte ud til Grønner Odde, da det var der Ulrik havde fanget fisken om fredagen. Hele formiddagen truede de mørke skyer i det fjerne, nærmest hele vejen rundt om os, men det forblev det lækreste lune forårsvejr, og det forsatte hele dagen. Vi fiskede et par timer uden at se eller mærke noget, selvom strækket bare lugter af havørred. Efter frokosten, som traditionen tro byder på sild, snaps og gode historier, var det kun Preben C., Ulrik og jeg der havde lyst til at fiske. Preben og Ulrik (som afholdt sig fra de våde varer) kørte ud til Grønner Odde igen. Jeg selv trak i fiskeklundset og gik ned til strækket ved Campingpladsen. Per gik med, men uden fiskegrej, og det var nok også det smarteste, for vinden var tiltaget dernede. Der var en del bølger, vandet fortsat mudret og fiskeri ville ikke være nogen fornøjelse, og nok heller ikke særligt sikker efter indtagelse af den gode Fur snaps under frokosten. Per gik tilbage til hytterne og jeg besluttede at gå en tur langs kysten i stedet, og hvis der ikke kunne fiskes, kunne jeg jo gå og tage lidt billeder. Jeg fik ikke fisket mere, og lørdagen forblev fangstfri for alle.

Søndag morgen startede igen med lækkert morgenbord. Preben C. og Ulrik var nød til at køre kl. 9 da Preben skulle til konfirmation. Vi andre tog det stille og roligt og fik pakket og rengjort hytterne. Preben P., Martin og jeg ville godt lige fiske et par timer inden vi skulle hjem, så vi kørte ud til Grønner Odde og kiggede. Der gik 3-4 andre lystfiskere derude, da der denne dag var fiskekonkurrence på øen. De meget mørke skyer, som havde truet hele morgenen, var nu ved at nærme sig, så vi havde ikke meget lyst til at hoppe i vores waders, da vi nok kunne forvente at skyerne snart ville være over os. Vi kørte dog lige en tur ud til Færker Vig, hvor den kolde vind fik os til hurtigt at hoppe ind i bilerne igen og vi besluttede, at det nok var bedst at vende snuden hjemad. Hvis vejret var bedre ved Mariager fjord, kunne vi jo i stedet lige fiske et par timer der.

Det viste sig at vejret ikke var spor bedre i den østlige del af landet, og temperaturen var også faldet til 2-3 grader og det var der absolut ikke nogen af os der havde lyst til at begive os ud i i dag. Vi køret i stedet hjem, og jeg havde da heller ikke været hjemme ret længe inden det begyndte at hagle kraftigt, og jeg var godt tilfreds med at befinde mig i en varm stue i stedet for at stå i vand til skridtet. Jeg fik desværre ikke fisket så meget denne week-end, men til gengæld var det en super hyggelig tur, i godt selskab og god mad og drikke.

1.   13-03-2016 Limfjorden - Hostrup Strand

Jacob og jeg havde aftalt, at søndagen skulle bruges på en fisketur hvis vejret blev godt. Vi ringede til farfar og spurgte om han også havde lyst, og han var med det samme klar til en tur. Vi aftalte at mødes i sommerhuset ved Hostrup Strand, hvor der til tider kan være godt fiskeri.

Se billeder fra turen!
Jacob og jeg ankom til sommerhuset ved middagstid, og farmor og farfar var der allerede. Farmor serverede en god frokost, hvorefter vi gjorde klar til at gå ned til fjorden. Jacob er vokset ud af sine waders, så farfar havde taget et ekstra par waders med, som Jacob kunne bruge. De var godt nok lidt store til ham, men da den lave temperatur krævede et tykt lag fleece og fiberpels, passede de ham nogenlunde.

Jacob og farfar startede fiskeriet et stykke til venstre for sommerhuset, og jeg startede lige nedenfor og bevægede mig mod venstre hen mod dem. Jeg var vadet ud så vandet gik mig til midt på lårene, og fiskede både parallelt med kysten og skråt udad. Efter 3 kvarters fiskeri havde jeg ikke mærket noget, og prøvede et enkelt kast direkte ind mod kysten. Da fluen var 5 meter fra mig, var der noget der rørte fluen. Jeg var ikke helt klar over om det var bunden eller fisk, så jeg løftede straks stangen til et kast, og lod en ekstra meter line suse ud i kastet. Så snart jeg begyndte indtagningen kom hugget, jeg løftede stangen, og fisken var kroget. Det var tydeligt, at det ikke var en stor fisk, og den virkede heller ikke særligt stærk, så den kom hurtigt ind så jeg kunne løsne fluen. Ørreden var ca. 40 cm, men var meget tynd så den fik friheden igen. Jeg kastede selvfølgelig indad igen, og efter et par kast var der igen hug. Fisken blev dog ikke siddende, og jeg mærkede ikke mere til den.

Vi fiskede alle 3 området godt igennem, og Jacob havde også et enkelt hug, men fik desværre ikke kroget fisken. Vi mærkede ikke andet denne eftermiddag, men det var godt endelig at være ude med fiskestangen igen.

Tidspunkt: kl. 13:30-16:00
Vejret: Overskyet, 1-2ºC, 3-4m/s V.