Fiskedagbog 2017
18.   04-11-2017 Mariager fjord - Mariager vest

Tidspunkt: kl. 11:00-17:00
Vejret: Overskyet, 9-11ºC, 3-5m/s S.

17.   20-10-2017 Simested å - Abildvad bro

Jacob og jeg havde besluttet lige at smutte en tur til åen på denne efterårsferie dag. Vi kørte først ned at grusvejen til at parkeringspladsen, hvor vi kunne gå ned til Johan Jensens bro. Men vi kunne ikke se hvor vi måtte parkere, så vi valgte at køre hen til Abildvad bro i stedet. Vi riggede spinnestængerne til og fiskede så nedstrøms for broen. Vi havde kun fisket et kvarters tid, da en ørred huggede på min spinner. Jeg ville løsne bremsen, men fik drejet den forkerte vej - meget urutineret spinnefisker - og fik i stedet strammet den. Resultatet blev som man måtte forvente, fisken plaskede rundt i overfladen og forsvandt. Så vidt jeg kunne se, var det en ørred på omkring 35cm, så det var ikke drømmefisken jeg mistede. Vi gennemfiskede en hel del pladser nedstrøms, men hverken mærkede eller så mere. Da vi kom tilbage til bilen varmede vi lidt vand, til den medbragte suppe, og det varmede dejligt i det noget triste efterårsvejr.

Tidspunkt: kl. 15:00-16:30
Vejret: Overskyet (regn), 13-14ºC, 4-6m/s SØ.

16.   05-09-2017 Simested å - Skinders bro

Se billeder fra turen!
Jacob og jeg havde lige lyst til en tur til åen, og Jacob ville gerne ned til Skinders bro. Vi startede begge med en wobler, og fiskede de forskellige pladser godt igennem, mens vi bevægede os opstrøms. Der virkede meget dødt, og først da det begyndte at tusmørke, så vi flere små ørreder der ringede. Da vi havde fisket et stykke opstrøms og ikke havde mærket noget begyndte trætheden at overtage os, og vi besluttede at stoppe fiskeriet og køre hjem.

Tidspunkt: kl. 19:00-20:40
Vejret: Halvskyet, 18ºC, 3-4m/s SØ.

15.   30-08-2017 Villestrup å - Tostrup

Jeg startede på åens østside, og fiskede forholdsvist hurtigt strækket igennem ned forbi det første sving. Der virkede helt dødt, så jeg gik over på åens modsatte side. Igen fiskede jeg strækket forholdsvist hurtigt igennem, og lyset begyndte nu så småt at aftage. Jeg besluttede derfor at fiske strækket igennem igen, og gik et stykke opstrøms og startede.

Jeg havde fisket strækket næsten igennem, uden at mærke noget, da store bølger på overfladen viste sig omkring min flue, helt inde ved egen bred. Jeg var klar over at en ørred havde vist interesse for fluen, og skulle til at løfte stangen til et nyt kast på samme sted, da et ryk i stangen afslørede at ørreden havde hugget. Jeg løftede stangen for at sætte krogen, og straks blev linen slap. Efterfølgende væltede en rigtig fin havørred rundt i overfladen, netop på det sted hvor den havde hugget. Ærgerligt og samtidigt lidt mystisk, at den væltede rundt i overfladen.

Da jeg tog linen ind for at tjekke fluen, kunne jeg konstatere at fluen var væk og linen knækket. Det var nok irritation over en fluen i kæften, der havde fået ørreden til at vise sig så tydeligt i overfladen. Det undrede mig at linen var knækket, det har jeg aldrig oplevet tidligere. Det var ikke Turle knuden der var gået op - den har iøvrigt aldrig svigtet mig - men der var et helt rent brud på linen. Da jeg senere fortalte min far om hændelsen, nævnte han at han havde oplevet det samme, hvis han havde en lille propel monteret foran fluen. Den kunne slide så meget i linen, specielt hvis der var små grater i hullet, at linen blev svag, og det var netop hvad jeg havde haft foran fluen. Fremover skal propellerne tjekkes en ekstra gang inden de monteres.

Tidspunkt: kl. 19:00-21:20
Vejret: Overskyet (let regn), 13-14ºC, Vindstille.

14.   27-08-2017 Simested å - Skinders bro

Farmor og Farfar var kørt i sommerhuset, og da Jacob og jeg havde tænkt at tage på fisketur, kunne vi jo lige høre om Farfar ville med. Det ville han godt, og vi valgte at køre til ud til Skinders bro, som ligger omtrent midt imellem os og sommerhuset. Farmor ville også gerne med, da vejret jo var fantastisk, og hun gerne ville med på en aftenstur, og hun ville så gå en tur mens vi fiskede.

Se billeder fra turen!
På vejen ud til åen kørte Jacob og jeg ind til Ålestrup og købte et gæstekort til Farfar. Vi havde ikke tidligere fisket på strækket ved Skinders bro, hvor vi må fiske opstrøms for broen. Vi startede med at gå et lille stykke opstrøms for parkeringspladsen og startede fiskeriet, og det viste sig at her var det nemt at gå og fiske, og åen har her flere gode dybe sving. Vi prøvede med spinner og wobler, med opstrøms og nedstrøms kast, men vi kunne ikke komme i kontakt med ørrederne.

Ved 8-tiden mødte vi en anden lystfisker. Han havde haft kontakt til et par af åens små bækørreder, som vi så en del af springe, men han havde ikke mærket til havørrederne. Han kunne dog fortælle at de var der, og han dagen før havde haft kontakt til et par stykker som ikke ville med på land. Det var godt at høre, at der var fisk på dette stræk, så det er nok ikke sidste gang vi besøger dette stræk.

Tidspunkt: kl. 18:15-20:30
Vejret: Skyfrit, 15-19ºC, Vindstille.

13.   12-08-2017 Vejle å - Kvak Mølle

Jacob og jeg var kørt ned til mine forældre, da vi havde planlagt, at der skulle gives gødning i juletræerne. Vi havde også medbragt fiskestængerne, da vejrudsigten var en smule usikker, og vi ikke kunne give gødning, hvis det blev regnvejr. Det viste sig at vejret jo arter sig som oftest når vejrudsigten er usikker - så bliver det regnvejr. Normalt ville man jo være træt af det, men netop i dag, gav det os mulighed for en fisketur i stedet for arbejde i juletræerne. Farfar, Jacob og jeg pakkede derfor fiskegrejet, købte gæstekort til Vejle å, og kørte så ud til Kvak Mølle.

Vi startede på strækket oppe ved bænken og fiskede pladserne grundigt igennem. Jacob var uheldig at miste hans favorit wobler, da den satte sig fast i sivene på modsatte brink. Han var helt opsat på, at han skulle over og hente den, men der var kun én vej, og det var at gå helt ned til haraldskær broen og så op langs modsatte brink. Det ville være en tur på et par kilometer, og jeg gjorde et ihærdigt forsøg på at tale ham fra det. Vi gik et stykke nedstrøms for at affiske et par gode pladser Farfar kender, og nu var turen op til hans wobler jo blevet en smule kortere, så han besluttede, at han ville op og se efter den. Samtidigt talte vi om at skifte plads, så mens Jacob gik op efter wobleren, gik jeg op og hentede bilen.

Da Jacob et kvarter senere kom gående tilbage langs åen, var det lidt svært at tyde, om han havde fundet hans favoritwobler, men de lavthængende skuldre pegede i retning af, at det havde han ikke. Rigtigt nok kunne han fortælle, at han ikke kunne finde den, men om ikke andet havde han gjordt forsøget. Der var kommet en del kraftige regnbyger, og vi besluttede at vi egentligt havde mest lyst til at stoppe fiskeriet, så vi pakkede grejet, og kunne notere endnu en nul-tur.

Tidspunkt: kl. 13:30-15:45
Vejret: Overskyet (regn), 15-16ºC, 5m/s SV.

12.   08-08-2017 Simested å - Kirkeengsbroen

Se billede fra turen!
Jacob og jeg kørte igen en tur til Simested å i håb om, at det nu skulle være os der fik kontakt til én af åens havørreder. Vi kunne se på foreningens hjemmeside, at der var taget pæne fisk i åen, så chancen var der helt sikkert.

Vi havde besluttet at vi ville starte nedstrøms for broen, for også at se hvordan dette stræk er. Det viste sig at der flød en del grøde i åen, som generede fiskeriet en smule. Jacob var lidt træt af det, men vi fandt hurtigt ud af, at ved opstrøms kast, var der ikke så stor risiko for at vi fik det på krogen.

Da vi havde fisket et stykke tid nedstrøms for broen, gik vi opstrøms og fiskede på strækket vi også fiskede på sidste gang. Vi så en hel del af åens bækørreder i overfladen, denne aften, og jeg skulle jo nok have haft tørfluestangen med, men det lykkedes ikke at få fisk på krogen.

Tidspunkt: kl. 19:50-22:10
Vejret: Overskyet, 17-19ºC, 4m/s SØ.

11.   05-08-2017 Simested å - Kirkeengsbroen

Se billede fra turen!
Jacob er nu blevet medlem af Ålestrup Lystfiskerforening, så vi tog en tur til åen for at se om det var muligt at overliste en af åens ørreder. Vi fiskede på strækket opstrøms for Kirkeengsbroen, og gik begge med spinnestangen. Da strækket er nyt for os, affiskede vi så meget af strækningen som muligt, for at finde de gode pladser.

Da vi havde fisket godt en times tid, havde Jacob et godt hug, og ørreden rykkede et par gange, og var så væk. Jacob mente at det nok var en af åens bækørreder, og det var det eneste vi mærkede på denne tur.

Tidspunkt: kl. 18:40-21:00
Vejret: Halvskyet, 14-16ºC, 4-5m/s V.

10.   Uge 30-31 Norge - Hemsedal

Sommerferien i år gik til Hemsedal i Norge, sammen med Farmor og Farfar. Farmor og Farfar havde tidligere været deoppe, og vidste at der var fiskemuligheder i elven Hemsil som løber gennem dalen. Farfar, Jacob og jeg havde derfor medbragt fiskestængerne i håb om, at der kunne blive lidt tid til at fiske. Det blev der og søndag købte vi et 5 timers fiskekort til elven, og startede på strækket nedenfor skicentret og hytten.

Se billeder fra turen!
Det viste sig hurtigt at der var fisk i elven. Det var dog små ørreder der fulgte vores spinnere helt ind til vi løftede dem af vandet, men det var godt at se at der var fisk. Da vi havde fisket et stykke tid på den venstre side af broen op til skicentret, gik vi over på den højre side. Da jeg startede med at affiske fossen under broen havde jeg et godt hug, men fisken blev ikke siddende. Jeg fortlte det til Jacob og Farfar, og Jacob skulle lige prøve på denne plads. I andet kast havde han også hug, og havde set en meget rødlig pæn ørred der var oppe ved spinneren, men den blev heller ikke siddende. Det lykkedes os ikke at fange noget på dette stræk, så vi kørte ned til Ulsåk, hvor vi havde set en strækning af elven, som så fiskbar ud.

Jacob og Farfar fik hurtigt hver en lille ørred nedstrøms for hængebroen. Opstrøms for broen er der et stræk som går fra et lavvandet stryg over i et tilsyneladende meget dybt stræk. Jeg fiskede på dette stræk med en spinner og havde et par små ørreder der fulgte efter. Da jeg skiftede til en dybtgående lille wobler, var der hug i første kast, og ørreden var meget ilter og efter en kort fight kunne jeg, ved Jacobs hjælp, lande en fin ørred på 37cm.

Et par dage senere kørte vi en tur i Hydalen, og fandt et sted ved én af dalens søer, hvor vi kunne få vores kaffe. På den lille parkeringsplads ved søen, var der mulighed for at købe fiskekort til søerne, så det gjorde vi, og riggede stængerne til. Søen virkede ikke specielt dyb, og jeg tænkte at den nok var bundfrossen om vinteren, og af den grund sikkert ikke havde en bestand af fisk. Vi fiskede et par timer, og Farfar og jeg var nærmest enige om, at denne sø ikke havde én eneste fisk. Og alligevel, da vi alle 3 havde mistet det sidste håb om fangst, huggede en lille ørred på min spinner, og jeg kunne lande en lille undermåler. Det gav en smule af håbet tilbage og vi fiskede videre et stykke tid, men mærkede ikke mere.

Vi skulle rejse hjem om fredagen, og torsdag aften var Jacob meget opstemt for, at der lige skulle fiske en smule mere. Så til trods for, at både vejrudsigten og skyerne så ud til at der ville komme regn, kørte vi ned til Elven ved Ulsåk. Det var kun Jacob der fiskede, og han gennemfiskede det dybe stræk ovenfor hængebroen med adskillelige spinnere og woblere udenresultat. Troen på fisk var næsten væk, men Jacob ville lige prøve stryget lidt længere opstrøms. Nederst på stryget er der en stor sten midt i elve, med en dyb rende foran og bagved. Da han var kommet til denne sten, og kastede, hvad han havde besluttet var det sidste kast, fik spinneren fat i noget foran stenen, hvad han først troede var selve stenen. Han konstatere dog hurtigt, at det ikke var stenen, for en pæn ørred væltede rundt i overfladen og han mærkede de kraftige eftertragtede rusk i stangen. Jacob råbte til Farfar og jeg, og vi så hurtigt at det ikke var en helt lille fisk han havde kroget. Farfar og jeg kom forholdsvist hurtigt op i det øverste stress felt, af frygt for at han skulle miste fisken, men Jacob tog det roligt og så ud til at have fint kontrol over fisken. Efter en spændende fight kunne han lande en utroligt smuk rødlig ørred på 44cm. Vi var alle enige om, at det var den smukkeste ørred vi havde set, og efter opmåling og kort tids beundring, blev den genudsat, som fisk over 30cm i elven skal.

9.   21-07-2017 Villestrup å - Tostrup

Tirsdagens tur til Villestrup å havde jo vist at der var fisk i åen, så det trak en del i mig for at komme af sted igen. Det var jo oplagt at tage ned på Barsbøl strækket igen, hvor jeg jo havde set fisk, men alligevel valgte jeg at undersøge Tostrup strækket.

Se billeder fra turen!
Jeg startede med at fiske strækket nedenfor parkeringspladsen igennem. Da jeg var halvvejs gennem strækket, ankom et par andre lystfiskere, som jeg fik en hyggelig snak med. Jeg mærkede intet på dette stræk, og gik derefter op på strækket på modsatte side.

Da jeg var halvvejs igennem dette stræk, havde jeg endnu ikke mærket noget, og gik faktisk at tænkte på om det var i år, jeg slet ikke skulle fange noget ved åen. Jeg overvejede seriøst om jeg skulle stoppe, men havde jo egentligt besluttet, at jeg ville fiske strækket igennem, så jeg fortsatte.

Jeg var næsten igennem strækket, og det var nu halvmørkt, men jeg kunne dog se at fluen landede inde ved sivene ved modsatte brink. Fluen var kun lige begyndt at svinge over åen, da jeg mærkede et hug. Det var tydeligvis en havørred, men hugget var ikke specielt kraftigt. Jeg løftede stangen for at sætte krogen, og fisken begyndte at plaske rundt i overfladen. Jeg fik straks løsnet bremsen, sænkede stangen, og det fik fisken til at falde til ro. Nu da den var blevet rolig, begyndte jeg at rulle linen forsigtigt ind. Ørreden fulgte stille og roligt med op til mig, og gik nu dybt lidt frem og tilbage foran mig. Fisken var forholdsvis rolig og det undrede mig - selvom den nok ikke var specielt stor - hvis den allerede var træt. Jeg tændte pandelygten, og først nu, da jeg så fisken stå i dybet, gik det op for mig, at dette var en rigtig stor ørred.

Pulsen kom straks i vejret, og med rystende hænder fik jeg slukket pandelygten igen. Nu begyndte de sædvanlige tanker at svirre rundt i hovedet; hvor godt var fisken kroget, var der en svag knude på linen eller ville fisken gå i grøden. Havørreden gik dog fortsat stille og roligt frem og tilbage foran mig, indtil den besluttede, at nu ville den nedstrøms. Jeg forsøgte at bremsen den men det var helt umuligt. Den fortsatte i et konstant roligt tempo nedstrøms, og det eneste jeg kunne gøre var at følge efter den. Heldigvis stoppede den efter 15-20 meter og jeg kunne rulle line ind og komme hen til den. Nu stod den bare stille i dybet foran mig, og jeg begyndte at lægge pres på den for at trætte den. Den gik igen stille og roligt frem og tilbage, men kom nu længere op mod overfladen. Efter få minutter fik jeg fornemmelsen af, at den nu var så medgørlig, at jeg kunne få den listet ind i nettet. Jeg fik nettet foldet ud, men omløberen til teleskopdelen sad fast. Det ville blive et problem at få nettet langt nok ud og under fisken, hvis ikke jeg kunne få nettet ud i fuld længde. Jeg stod og bøvlede med nettet samtidigt med, at jeg forsøgte at holde stram linen og heldigvis tog havørreden det pænt. Den gik fortsat stille og roligt frem og tilbage foran mig, med et par enkelte korte udløb nedstrøms, hvor jeg måtte smide nettet for at få kontrol over den. Til sidst lykkedes det at få nettet trukket ud, og jeg lagde lidt mere pres på ørreden for at få den ind til nettet. Den var nu næsten oppe i overfladen og kom langsomt ind til nettet. Det var først nu, da jeg så fiskens størrelse i forhold til nettet, at det rigtigt gik op for mig hvor stor den var. I de få sekunder det tog at få fisken i nettet, nåede jeg lige at mindes det store havørred jeg for mange år siden mistede ved Lindenborg å, på grund af et alt for lille net, men denne gang var nettet stort nok og netposen tilstrækkelig dyb og jeg kunne lande fisken der indtil videre er mit livs fisk…

Tidspunkt: kl. 20:20-23:15
Vejret: Overskyet (regn), ca. 16ºC, Vindstille.

8.   18-07-2017 Villestrup å - Barsbøl

Jeg havde endnu ikke været ved Villestrup å i år, og efter et par nulture til Simested å, fik jeg lyst til at se, om der var kommet fisk op. Jeg kørte ned til Barsbøl, og besluttede at starte et stykke opstrøms. På vej op langs åen, listede jeg et par steder ud i sivene for at se hvordan åen så ud. Vandet var klart, der var god grødevækst, men ikke i et omfang der ville genere fiskeriet, og ét af stederne skræmte jeg en havørred, som forsvandt opstrøms. Den var vel et stykke over målet, så det tegnede jo godt for aftenens fiskeri.

Jeg startede på et stræk, hvor jeg tidligere har set fisk, og fiskede langsomt nedstrøms. Det eneste jeg mærkede var et enkelt nyk - nok fra en lille bækørred - men der var ingen havørred der lod sig friste af fluen. Da jeg var igennem det meste af strækket, kom jeg til et stykke hvor der står siv langs modsatte brink. Fluen landede inde ved sivene og store bølger viste sig på overfladen. Pulsen kom straks op, for der stod tilsyneladende en pæn havørred. Jeg kastede igen på samme sted, men fluen fik lige akkurat fat i et siv. Jeg forsøgte forsigtigt at få fluen løs, og bevægelserne i sivet, fik igen fisken til at røre på sig, og igen viste store bølger sig på overfladen. Jeg fik fluen fri, og kastede igen på stedet. Denne gang landede fluen hvor den skulle, men det kunne ikke få fisken til at hugge. Jeg kastede adskillelige gange, og da det ikke fik fisken frem, kastede jeg flere gange en smule nedenfor og ovenfor pladsen. Lige lidt hjalp det, og det lykkedes ikke at få fisken til hug. Det lykkedes ikke at få fisk denne aften, men det var godt at se at der var fisk i åen.

Tidspunkt: kl. 20:00-23:20
Vejret: Overskyet, 13-16ºC, 3-4m/s V.

7.   10-07-2016 Simested å - Kirkeengsbroen

En gang imellem, når jeg kører på fisketur, er det med en meget kraftig følelse af, at det netop er på denne tur, at jeg får fisk. Fornemmelsen er så kraftig, at jeg snart ikke kan vente med at få pakket stangen ud, komme ned til åen, få sat en flue på forfanget og få linen lagt ud på vandet. Og når linen så endelig er lagt ud i første kast er følelsen der stadig, og den fortsætter i andet og alle de efterfølgende kast. Det var netop sådan jeg havde det denne aften.

Nu er der bare sådan, at denne følelse en gang imellem rammer fuldstændig forbi virkeligheden, og fangsten totalt udebliver og i stedet kommer til en på ture hvor man slet ikke forventer det. Jeg måtte desværre erkende, at det var denne aften at fornemmelsen snød mig.

Selvom alt virkede perfekt - vejret, vandstanden og vandets farve, så mærkede jeg intet til havørrederne. Derimod kunne jeg konstatere, som ofte før, at tørfluestangen skulle have været med. Det var ikke mange ørreder der ringede, men indimellem så jeg fine fisk gå til insekter på overfladen, som kunne have givet udfordring på det lette grej.

Én af disse ørreder så jeg på helt tæt hold, da den vendte i overfladen lige ud for hvor jeg stod, og det var absolut en ørred et godt stykke over mindstemålet. Det var godt at se, at de findes i denne kaliber, så mon ikke jeg en vindstille aften skal snige mig af sted på dette stræk med tørfluestangen; nu ved jeg i hvert fald hvor der står en pæn ørred.

Tidspunkt: kl. 19:45-23:15
Vejret: Overskyet, 16-19ºC, Vindstille.

6.   02-07-2017 Simested å - Frydenlund

Til trods for at jeg ikke mærkede noget på turen i går, var jeg helt klar til en grundigere udforskning af strækket ved Kirkeengsbroen og Frydenlund. Jeg havde medbragt et par synkeliner denne aften, og det i sig selv gav mig tro på fangst.

Jeg startede ved Kirkeengsbroen og bevægede mig nedstrøms over Frydenlund strækket. Jeg fiskede strækket forholdsvist hurtigt igennem, mest for at se hvordan det er, og jeg kunne konstatere, at der var en del gode sving, og flere steder lugtede det simpelthen af havørred. Jeg havde synke 3 fluelinen på, og efter lidt justering af forfanget, syntes jeg at det virkede helt perfekt. Havørrederne var dog ikke enige med mig i denne konklusion, eller også var de her simpelthen ikke, for jeg mærkede eller så intet, men det er helt sikkert et stræk jeg kommer tilbage til, og vil lære bedre at kende.

Tidspunkt: kl. 20:00-22:20
Vejret: Overskyet, 12-13ºC, 8-9m/s V.

5.   01-07-2017 Simested å - Kirkeengsbroen

Selv om jeg har været medlem af Aalestrup Lystfiskerforening siden 2014 har jeg de sidste 2 år ikke været ved Simested å én eneste gang. Jeg besluttede for længe siden, at der skal der rådes bod på det i år og derfor blev fiskedestinationen for denne aften Simested å. Eftersom jeg ikke har fisket ret meget ved Simested å, kender jeg selvfølgelig heller ikke de gode pladser, så det blev nærmest et tilfældigt valg der afgjorde, at jeg endte ved Kirkeengsbroen.

Min første bekymring når jeg kommer til en ny fiskeplads er, er det muligt at fiske der - kan man komme til for siv og træer og er det muligt at gå langs åen uden at synke i sump til livet. Da jeg stod på broen og studerede åen måtte jeg konstatere at der absolut ikke var nogen grund til bekymring, åen viste sig at være perfekt på alle måder. Selvom jeg ikke kender åen særligt godt, er det mit indtryk at åen på dette stræk er meget dyb flere steder. Vandet virkede dog meget farvet, og i kombination med dybden måtte jeg tvivlende kigge på flydelinen og konstatere at det nok ikke var den rette line til dette stræk. Selvom jeg ikke havde en synkeline med, kunne det selvfølgelig ikke holde mig tilbage, og jeg gik et stykke opstrøms og fiskede ned til broen.

Jeg havde kun fisket i kort tid, og gik og nød aftenen i mine egne tanker, da et riffelskud i engen på modsatte side af åen gav mig en forskrækkelse så jeg var tæt på at skvatte i vandet. Jægeren havde nok mere held med skuddet end jeg havde med fluefiskeriet, for jeg mærkede overhovedet intet, og en del af skylden gav jeg flydelinen og det farvede vand. Da jeg var på vej hjem talte jeg med en anden lystfisker der fisker en del på dette stræk, og han fortalte at der endnu ikke var kommet rigtigt gang i trækket, så det var jo også en del af forklaringen.

Tidspunkt: kl. 20:30-23:20
Vejret: Let skyet, 12-16ºC, 5-6m/s NV.

4.   03-06-2017 Limfjorden - Hostrup Strand

Se billeder fra turen!
Børnene og jeg havde aftalt, at mødes med farmor og farfar i sommerhuset denne lørdag. Fiskestængerne var selvfølgelig medbragt, da der måske stadig var mulighed for at komme i kontakt med en hornfisk. Jacob havde ikke lyst til at fiske, så det blev farfar og jeg der riggede stængerne til, og sidst på eftermiddagen gik en tur ned til fjorden. Spinnestængerne var rigget til med blink, hvor krogen var udskiftet med silketråd, så hornfiskene kunne bare komme an. Vi begyndte at gennemfiske et stræk, hvor farfar tidligere havde haft godt held med hornfiskene. Efter godt en halv times fiskeri sprang en pæn havørred ud af vandet meget tæt på farfar. Blinkene med silketråd blev meget hurtigt udskiftet til blink med krog, og hornfiskejagten var med ét ændret til havørredjagt. Vi fiskede begge strækningen meget grundigt igennem, men vi hverken så eller mærkede mere til havørreden.

Tidspunkt: kl. 16:00-18:00
Vejret: Overskyet, 15-17ºC, 2-4m/s SØ.

3.   21-23/4 2017 Mariager fjord

Vores hjemmevand - Mariager fjord - var igen mål for en week-end tur med fluebindingsklubben. Vi ankom fredag, og efter udpakning og lidt hyggesnak, kunne vi lige nå en tur ned til fjorden med fisketangen, inden Preben serverede den medbragte Chilli. Der blev kun mærket småfisk, og hornfiskene viste sig også at være landet.

Se billeder fra turen!
Lørdag morgen gik Per og Martin tidligt ned til fjorden, og det viste sig at være en rigtig god idé, for da vi andre stod op, kom Per tilbage med en rigtig flot fisk på ca. 60cm. Det gav selvfølgelig blod på tanden, så efter morgenmaden var alle mand kler med fiskestængerne. Ulrik og Preben kørte hen til Ulriks "hemmelige" plads, som efter hans eget udsagn aldrig svigter, og vi andre fordelte os på strækket nedenfor hytten. Selvom vi fiskede frem til kl. 13, blev der ikke fanget noget, men da Ulrik og Preben kom tilbage, kunne Ulrik vise en flot ørred på 50cm og endnu engang havde hans hemmelige plads vist sit værd.

Som sædvanlig var lørdagens frokost god og lang, og indbefattede et par snapse eller to... så jeg fik ikke fisket mere lørdag. I stedet blev det til hygge og masser af snak i det gode vejr. Søndag fiskede vi hele formiddagen, men der blev ikke mærket mere.

2.   16-04-2017 Mariager fjord - Ørnedal

Af og til kommer fiskelysten pludselig og uventet over en, og det var lige hvad jeg oplevede denne dag. Vindretningen betød at det skulle være sydsiden af fjorden der skulle have et besøg, og det blev Ørnedalen valget faldt på.

Se billeder fra turen!
Jeg gik et stykke ud langs vigens østside og startede fiskeriet og fiskede udad. Der gik ikke ret lang tid inden jeg så en fisk i overfladen, men et par kast over den gav intet resultat. Kort tid efter viste endnu en fisk sig, men det var uden for rækkevidde. Jeg bevægede mig hen mod den, men det gav heller ikke noget resultat. Jeg havde min trofaste Båring flue på forfanget, og til trods for min normalt urokkelige tro på dens fangst egenskaber, begyndte jeg faktisk at blive i tvivl, om det i dag var den rigtige flue at have på forfanget. Netop som tvivlen var ved at vinde over min tiltro på fluen, mærkede jeg en svag modstand i linen og stangen blev instinktivt løftet med fast fisk som resultat. Det var dog en lille undermåler, som straks blev løsnet fra krogens tag.

Tiltroen til Båring fluen fik tilbageerobret mit sind, og jeg valgte ikke at skifte flue. Da jeg lidt senere kastede til en fisk som ikke ville hugge fik den lille tvivl der stadig var tilbage, mig til at montere en lille Stines palmer som ophænger. Det gav, kort tid efter, resultat da en ørred svagt huggede. Jeg løftede stangen, fisken ruskede et par gange og valgte så friheden uden min accept. Jeg ærgrede mig, da jeg var overbevist om, at denne fisk havde en noget bedre størrelse end den første. Det var samtidig det sidste jeg så og mærkede til fisk på denne tur.

Tidspunkt: kl. 13:30-17:00
Vejret: Overskyet (regnbyger), 5-6ºC, 2-4m/s SV.

1.   27-03-2017 Mariager fjord - Skarodde

På en fin solskinsdag som denne, burde der være mange lystfiskere ved fjorden tænkte jeg, da jeg kørte fra arbejde og mod Hadsund. Jeg havde længe ventet på sådan en dag, hvor vejret var fint og en fisketur passede ind mellem de øvrige nyttige og unyttige gøremål, som ofte sluger dagene. Vejret har det dog indimellem med at snyde en, når man sidder bag en rude og kigger ud på det, og det var netop hvad det gjorde denne dag. Bølgernes hvide toppe vidnede om en vind, der kunne blive en udfordring for fluekastet, men det var ikke nok til at tage modet fra mig, så jeg kørte ned til den forudbestemte fiskeplads.

Fiskepladsen ved Skarodde er ikke ret lang, men det er en plads, hvor jeg tidligere har oplevet godt fiskeri, men også en plads, hvor det kan være fuldstændigt dødt. Hvad pladsen skulle vise sig at være i dag var selvfølgelig spændende.

Efter kort tids fiskeri, stak en sæl sit hoved, med de godmodige og nysgerrige øjne, op meget tæt på hvor jeg fiskede. Min første tanke var, hvilken forskrækkelse det ville give både lystfisker og sæl, hvis krogen fik fat i sælen og den jagede afsted, men straks derefter spirede en anden tanke, mens sælen nysgerrigt fulgte mit fluekast; sælens tilstedeværelse betød formentligt, at der ikke var en havørred i nærheden af Odden. Jeg kastede et par kast, blot for at underholde sælen, og gik derefter op for at tilberede lidt aftensmad. Imens kunne sælen så udse sig et andet sted at være nysgerrig, og jeg kunne få lidt tro tilbage på, at der kunne være havørred indenfor rækkevidde.

Mens aftensmaden blev klar, spejdede jeg kysten rundt med kikkerten for at se, om der var andre lystfiskere ude. Der var ingen lystfiskere ved Vive der lå ovre til venstre, ligesom der var tomt ved Bilfragmenteringen, strækningen nedenfor Østergårde og ovre ved Kongsdal. Jeg var åbenbart en af de få, der havde lidt optimisme på en blæsende dag som denne, selv om optimismen faktisk kunne ligge på et meget lille sted.

Da jeg havde spist, fiskede jeg strækningen igennem til højre for Odden - der var ingen fisk - og derefter strækket på venstre side, og her var der absolut heller intet. Jeg måtte erkende at det ikke var denne dag, at jeg skulle opleve årets fangst debut, men ikke desto mindre var det skønt at være ude på en dag der, lige bortset fra blæsten, kunne minde om rigtigt forår.

Tidspunkt: kl. 16:50-19:00
Vejret: Skyfrit, 8-10ºC, 7-8m/s V.