Fiskedagbog 2021
3.   06-08-2021 Limfjorden - Hostrup strand

Se billeder fra turen!
Til trods for den resultatløse tur i forgårs, valgte farfar, Jacob og jeg igen i dag at sætte vækkeurene til kl. 6:00. Forholdene var stadigt gode, selvom vandstanden var lidt lavere end i forgårs. Vi fordelte pladserne som i forgårs og fiskede det samme stræk igennem. Da vi havde fisket strækkene igennem, mødtes vi igen ved bænken nedenfor sommerhuset. Farfar måtte dog erkende, at han ikke havde nået hele strækket igennem, da hans line havde valgt at lave en “fuglerede”, der ikke umiddelbart kunne løses. Han havde i stedet siddet på bænken og nydt morgenen. Vi måtte igen konstatere, at ingen af os havde set eller mærket til fisk. Jeg måtte dog indrømme, at jeg havde mærket noget. I et fremkast med fluen, mærkede jeg en del modstand i linen, efterfulgt af høje pip, pip, pip… Jeg kiggede tilbage og så en lille flok hjejler, der netop var fløjet forbi bag mig. En af fuglene flaksede forvirret et stykke ud fra flokken, inden den vendte tilbage og flokken fortsatte upåvirket. Jeg trak linen ind, og det viste sig at min flue var væk. Jeg krydsede fingre for, at fuglen ikke var kroget, og ærgrede mig samtidigt over den mistede flue, da det var den eneste jeg havde af dette mønster. Da jeg havde fortalt om denne hændelse valgte vi at stoppe fiskeriet. Ikke så meget på grund af hændelsen, men igen var farfar overbevist om, at der ikke var fisk inde, og vi ville få mere ud af at gå tilbage til sommerhuset og morgenkaffen end at fortsætte fiskeriet.

Tidspunkt: kl. 06:30-07:50
Vejret: Skyfrit, 13-14ºC, 5-6m/s SØ.

2.   04-08-2021 Limfjorden - Hostrup strand

Fiskestængerne var selvfølgelig medbragt, da vi tog på sommerferie i sommerhuset ved Hostrup strand. Jacob, farfar og jeg havde de sidste par dage kigget en del på vejr og vejrudsigt. Det var først i dag, at vind, vejr og vandstand var så lovende, at vi ville sætte vækkeuret til kl. 6:00, hvilket i øvrigt føltes alt for tidligt i en sommerferie. Fiskestængerne var rigget til aftenen før, så vi skulle blot i tøj og waders og så var vi klar.

De sidste dages blæst havde lagt sig, og vandet var nu helt klart igen. Vandstanden var lidt over middel, så forholdene skulle være gode. Da vi kom ned til vandet, stod vi og snakkede lidt om pladserne. Det endte med, at farfar startede nedenfor sommerhuset, Jacob startede et lille stykke til venstre og jeg gik et godt stykke ud til venstre og startede. Vi fiskede alle mod nord og efter godt en times tid, havde vi tilsammen gennemfisket et stræk på omkring 500 meter.

Vi mødtes ved bænken nedenfor sommerhuset, og snakkede om hvad vi havde oplevet. Ingen af os havde set eller mærket noget. Farfar, som kender dette stræk som sin egen bukselomme, mente ikke det gav mening at fortsætte, da vi ville have set eller mærket noget, hvis der var fisk inde. Vi besluttede at stoppe, og vende tilbage til sommerhuset og morgenmaden.

Tidspunkt: kl. 06:30-07:45
Vejret: Overskyet, 12ºC, 4m/s V.

1.   13-05-2021 Mariager fjord - Bramslev bakker

Se billeder fra turen!
Jacob og jeg havde, langt om længe, besluttet at tage en tur til fjorden. Vi kørte ned til Bramslev bakker, som det viste sig at mange andre også havde valgt at gøre, i det gode Kristi Himmelfarts vejr. Vi kunne dog ikke se, at der var nogen der gik og fiskede, så vi kunne frit vælge hvor vi ville gå. Vi gik et stykke mod vest, og begyndte fiskeriet hvor vigen til Valsgård bæk starter. Der gik et par lystfiskere på den anden side af vigen, som vi først så nu, men vi kunne fint fiske her uden at forstyrre dem.

Jacob gik med blink og jeg med flue, og der gik ikke mere end 5 minutter, så havde Jacob en hornfisk på krogen. Han var dog uheldig, og lige inden han fik den på land, hoppede den af krogen. Det gav lidt spænding og øgede forventningerne til fangst, men det skulle vise sig, at være den eneste fisk vi så i dag. Jeg havde et par enkelte hug, en times tid senere, men ellers mærkede vi ikke noget.

Selvom det ikke gav fangst, var der meget liv, i form af kutlinger, på det lave vand. Da vi havde fået lidt kaffe gik vi hen og kiggede ved udløbet af Valsgård bæk, og her vrimlede det desuden med hundestejler.

Tidspunkt: kl. 12:50-15:20
Vejret: Overskyet, 13-15ºC, ca. 3m/s NV.