Fiskedagbog 2022
4.   06-11-2022 Mariager fjord - Kongsdal

Tiden går nogen gange hurtigere end man ønsker tænke på, og efter at have kigget lidt tilbage i fiskedagbogen måtte jeg konstatere at det faktisk er en del år siden jeg har fisket ved Kongsdal. Alligevel er det en fiskeplads jeg synes at kende ret godt, ligesom mange andre pladser jeg heller ikke har fisket i lang tid, og det var med en vis gensynsforventning at jeg kørte ned til fjorden.

Se billeder fra turen!
Jeg startede med at affiske vigen inde ved havnen, og da jeg var næsten igennem, viste en mindre fisk sig i overfladen. Jeg kastede i dens retning et par gange, men kunne ikke lokke den til at hugge. Efter en kort kaffepause hvor jeg konstant spejdede efter fisk i overflade, startede jeg fiskeriet på strækket øst for vigen. Jeg havde ikke fisket ret længe, da en pæn ørred sprang helt ud af vandet 5-10 meter længere ude end jeg kan kaste. Jeg gik forsigtigt ud mod stedet hvor den havde vist sig, og kastede 4-5 gang i området hvor jeg mente den var. Det lykkedes ikke at få den til hug, og det var en af de sjældne dage, hvor Båring fluen åbenbart ikke var den rigtige flue. Jeg fiskede lidt videre, men så ikke mere.

På vejen tilbage langs kysten stødte jeg på en mink, som ikke virkede synderligt skræmt af mig, og først da jeg var et par meter fra den, valgte den at lunte ind i sivene og i skjul.

Tidspunkt: kl. 07:50-10:15
Vejret: Overskyet og let regn, 9-11°C, 4-6m/s SV.

3.   21-04-2022 Mariager fjord - Hegedal

Se billede fra turen!
Jeppe og jeg havde hørt at der blev fanget fisk i fjorden, så vi måtte lige prøve om heldet også var med os. Vi startede i vigen ved Hegedal, og efter en times fiskeri, gik vi ud til pynten øst for vigen og fiskede der. Ingen af os mærkede noget, så vi skulle ikke være de heldige, men vi havde et par hyggelige timer i det dejlige forårsvejr.

Tidspunkt: kl. 17:00-19:00
Vejret: Skyfrit, 17°C, 5m/s Ø .

2.   13-04-2022 Villestrup å - Vrå nedstrøms

Selvom gårsdagens tur til Simested å ikke bød på noget der mindede om fisk, havde jeg alligevel lyst til at gå en tur langs åen igen. I dag blev det så Villestrup å, og strækket ved Vrå (nedstrøms broen) blev blev målet. Jeg monterede en nymfe og fiskede den nedstrøms i svingene, i dybe render og ind under brinkerne. Det lykkedes at få en enkelt lille ørred på ca 15cm til at hugge, men ud over den, var der ikke noget. Igen i dag havde jeg medbragt Primussen, og som altid måtte jeg konstatere at varm suppe i det fri smager aldeles fremragende.

Tidspunkt: kl. 11:40-14:00
Vejret: Overskyet, 11-12°C, 5-6m/s SØ.

1.   12-04-2022 Simested å - Hannerup

Fik lyst til en forårstur til åen, og hvad var mere nærliggende end at prøve lidt nymfefiskeri ved Simested å. Jeg gik på strækket opstrøms for Hannerup bro. Jeg startede med at gå og spejde efter fisk, men det var der ikke held med. Da jeg var kommet et godt stykke opstrøms vendte jeg om, og fiskede så nymfe nedstrøms i sving og pladser jeg syntes så spændende ud. Jeg hverken så eller mærkede noget. Det var dog skønt at komme ud i forårsvejret, og dagens højdepunkt var den medbragte suppe der blev varmet på Primussen.

Tidspunkt: kl. 11:30-14:00
Vejret: Overskyet, 7-10°C, 4-6m/s SØ.