Fiskedagbog 2023
6.   05-08-2023 Villestrup å - Tostrup

Turen gik igen til åen med skumfluen. Jeg startede nedstrøms for spangen som de tidligere ture, og affiskede pladserne opstrøms. Jeg fiskede udelukkende med en rød skumflue, og igen slog de små bækørreder indimellem til fluen. Der var mange dansemyg over engen, og da solen så småt forsvandt bag bakkerne, begyndte døgnfluerne at trække opstrøms over vandoverfladen. Jeg fiskede et stykke opstrøms for spangen inden jeg stoppede fiskeriet. Det eneste der tydede på havørreder i åen var, da en stor trykbølge på et tidspunkt bevægede sig opstrøms åen.

Tidspunkt: kl. 19:05-21:10
Vejret: Halvskyet, 16-18°C, sm/s NV.

5.   01-08-2023 Villestrup å - Tostrup

Se billede fra turen!
Flueæskens indhold var blevet genoprettet med 2 gule skumfluer, så jeg var klar til endnu en tur, på skumfluefiskeriets svære vej. Godt nok virker skumfluefiskeriet utroligt let, når man hører andre fortælle om metoden, eller når man ser en af de mange videoer på YouTube om metoden. Men uanset hvor effektiv en fiskmetode er blevet beskrevet at være, har jeg endnu aldrig oplevet, at man blot går til fiskevandet og alt lykkes med det samme. Det kræver, som alt andet nyt, at man bruger tid og prøver sig frem, indtil man får knækket koden, hvis der da findes sådan en.

De sidste par dage havde givet en del vand. Vandstanden i åen var steget, og flere steder måtte jeg vade forsigtigt i vand, hvor jeg kunne gå tørskoet for et par dage siden. Det krævede selvfølgelig at jeg gik forsigtigt, så jeg ikke fik skabt trykbølger ud i åen. Åen var dog stadig forholdsvis klarvandet.

Jeg startede nedstrøms for spangen, samme sted som de andre dage, og affiskede pladserne opstrøms. Jeg bemærkede at der ikke var døgnfluer i luften, som jeg havde set i stort antal på de andre ture. Det betød også, at der næsten ikke var bækørreder der ringede. Jeg så dog enkelte, og hver gang en bækørrede gik til overfladen, mærkede jeg trangen til at gå med tørfluestangen og en lille str 16 tørflue. Men nu var det skumfluefiskeri det drejede sig om.

Jeg fiskede til et stykke ovenfor spangen, men endnu en aften var gået, hvor jeg ikke havde haft havørreder til at gå til fluen. På tilbageturen til bilen gik jeg og tænkte på hvad jeg gjorde forkert. Det kan selvfølgelig være svært at vide, men én ting havde jeg specielt bemærket denne aften. Skumfluen skabte det ønskede V i overfladen, men det gjorde forfangsspidsen også. Jeg havde ikke benyttet en fluorocarbon spids, og det kunne jo være årsagen. Jeg måtte hjem og lede i gemmerne om der lå en fluorocarbon line jeg kunne bruge på næste tur med skumfluen.

Tidspunkt: kl. 19:00-21:00
Vejret: Halvskyet, 16-18°C, 2m/s NØ.

4.   29-07-2023 Villestrup å - Tostrup

Jeg havde nu fået rettet op på de manglende skumfluer i flueæsken, og de nybundne fluer skulle testes. Det var blevet til et par str. 6 skumfluer i hver af farverne rød, gul og grøn. Vejret i dag havde budt på regn og torden, og først her til aften klarede det så småt op. Dog var der stadig mørke skyer rundt i horisonten, der nok kunne give lidt regn senere. Udsigt til regn, var bestmt ikke nok til at holde mig tilbage fra åen, når jeg vidste der var fisk i åen, og ny fiskemetode og nybundne fluer skulle prøves.

Jeg startede fiskeriet nedstrøms for spangen og fiskede de mulige pladser af opstrøms. Det var igen de små bækørreder der straks gik til skumfluen, men ingen havørreder kunne lokkes frem. Jeg skiftede flue et par gange så jeg fik prøvet alle 3 farver, men desværre også af nødvendighed. Det var lykkedes mig at miste de to gule skumfluer i sivene, i min iver efter at placeres fluen så tæt på modsatte bred som muligt. Uanset fluefarve eller hvor godt jeg mente jeg fik placeret fluen, var der ikke held med.

De mørke skyer i horisonten, endte selvfølgelig over hovedet på mig, så den sidste times tid var det fiskeri i silende regn. Jeg fik ikke havørreden overlistet denne aften, selvom jeg varierede indtagningshastighed og affiskningsmetode. Men én ting lærte jeg. Min trofaste følgesvend, min regnjakke på 30 år, der havde fulgt mig på mange ture ved åen afslørede sin svaghed og lod vandet trænge ind flere steder - "underligt".

Tidspunkt: kl. 20:10-22:15
Vejret: Overskyet (regn), 17°C, 2m/s SV.

3.   28-07-2023 Villestrup å - Tostrup

Fisketuren i går var årets første tur til åen for mit vedkommende. De seneste år har antallet af ture til åen desuden været meget begrænset. Men det er pudsigt, hvor hurtigt fiskefeberen stiger op i én, når man endelig har været ved åen. Jeg havde dog ikke fået bundet skumfluer, og kun set en enkelt video på Youtube, men jeg skulle bare af sted igen. Jeg var dog blevet så meget klogere siden i går, at skumfluer gerne skulle fiskes bevægende og helst lave V i overfladen.

Se billede fra turen!
Mens jeg gik nedstrøms spekulerede jeg på hvilken fluen der skulle på forfanget, som kunne fiskes lidt som en skumflue. Jeg havde et par Bombers og havørredtørfluer i flueæsken, og begge typer kunne muligvis bruges. Da jeg stod ved brinken, et godt stykke nedenfor spangen, og skulle til at binde en flue på, sprang en havørred, lidt over målet, helt ud af vandet 10 meter til venstre for hvor jeg stod. Nu fik jeg travlt. Der skulle vælges flue, men ikke nok med det, jeg skulle beslutte, hvorfra jeg skulle kaste til fisken. Det så ikke ud til, at det var muligt at stå og kaste nedstrøms for fisken, så den eneste mulighed var at stå opstrøms og så fiske nedstrøms. Det var Bomberen der endte med at sidde på forfanget, og jeg kastede den nedstrøms, så den svingede ind over havørredens forventede standplads. Men der skete intet. Jeg kastede 8-10 gange, og flere gange var der småfisk der slog til fluen, men ingen havørred. Jeg måtte desværre konstatere, at denne havørred vandt. Jeg vendte snuden opstrøms og forsatte med Bomberen. Jeg fiskede den som jeg havde set på Youtube. Den blev kastet opstrøms og så trak jeg den lidt hurtigere ind en strømmen, så den lavede et fint V i vandoverfalden. Der var mange småfisk der gik efter fluen, men havørrederne lod sig ikke narre.

For at prøve noget andet, skiftede jeg Bomberen ud med en havørredtørflue. Det viste sig, at også denne flue kunne lave et fint V i vandoverfladen, når den blev trukket nedtrøms. Det var dog fortsat kun småfisk der huggede på den, men de var til gengæld meget glade for denne flue.

Da jeg nærmede mig spangen, mødte jeg én af lystfiskerne fra i går. Han kunne fortælle, at de ikke havde mærket noget i går aftes, efter at jeg var kørt hjem. Vores snak kom hurtigt ind på skumfluefiskeriet, og jeg kunne ikke holde mig tilbage for at spørge lidt ind til skumfluen han benyttede og hvordan han fiskede den. Han viste gerne skumfluen og hvordan han affiskede åen og det endte med at han rakte mig et par af hans skumfluer, så jeg selv kunne prøve. Han ville prøve at fiske længere nedstrøms, hvor han i går aftes havde haft en havørred til at gå efter fluen, så jeg fortsatte opstrøms, nu med hans skumfluen på forfanget.

Selvom troen på succes tiltager drastisk med den rigtige flue på forfanget, var det ikke nok til at give havørred. Da lystfiskeren kom tilbage efter et stykke tid, havde jeg ikke mærket noget og det havde han heller ikke. Vi stod og snakkede et stykke tid, men vi troede ikke rigtigt på det længere så vi stoppede og gik op til bilerne. Jeg havde ikke fået fisk på tasken, men havde i stedet fået foræret en skumflue der nu lå i æsken, så jeg havde et mønster selv at binde efter.

Tidspunkt: kl. 20:15-22:45
Vejret: Skyfrit, 16-20°C, Vindstille.

2.   27-07-2023 Villestrup å - Tostrup

Da jeg kiggede ned i flueæsken, faldt øjnene på en skumflue. Det var egentlig ikke min hensigt, at det var skumfluen der skulle fiskes, men det dejlige vejr med høj solskin, næsten ingen vind og sværmende insekter indbød jo nærmest til overfladefiskeri i stedet for vådflue. Min erfaring med skumflue er stort set begrænset til syslerier ved fluestikket, og lidt fortællinger fra lystfiskere, der har haft held med dette overfladefiskeri. Men hvad var det nu de havde berettet? Skulle fluen kun fiskes opstrøms, skulle det være dead-drift og hvor stor var det nu den skulle være. Fluen jeg kiggede på i flueæsken så ikke ud af meget på størrelse 10 krogen, men det kunne jo være, det lige netop var denne størrelse der skulle til.

Se billeder fra turen!
Skumfluen blev monteret på 0,24 spidsen og jeg gik et stykke nedstrøms for spangen, og begyndte med opstrøms kast. Skumfluen fiskede jeg dead-drift, og med enkelte små nyk med strømmen. Der var flere små bækørreder der gik efter fluen, men der var ingen havørred der kom farende ud fra brinken. Da jeg havde fisket en lille times tid, kom der 2 lystfiskere fra parkeringspladsen ned mod mig. De stoppede for lige at høre om jeg havde haft succes. Mens vi snakkede lidt, bemærkede jeg skumfluerne på deres forfang. De var noget større end min skumflue, og da snakken faldt på skumfluefiskeriet, kunne de fortælle, at de tidligere havde haft flere fisk på land med netop den type skumflue de benyttede. Det var godt at høre, at det åbenbart kunne lykkes, men jeg havde samtidigt helt mistet troen på den lille skumflue der sad på mit forfang. Da de var gået videre nedstrøms, skiftede jeg skumfluen ud med en havørred tørflue, som en enkelt gang har givet mig havørred.

Tørfluen fiskede jeg kun dead-drift og det var fortsat kun de små bækørreder der gik til fluen. Da de 2 andre lystfiskere kom tilbage, kunne de fortælle, at den ene havde haft en havørred på land, og den anden havde haft en havørred til at gå efter skumfluen, men den undlod at hugge. Vi snakkede lidt, og da lyset nu var ved at svinde, valgte jeg at stoppe, da de gik videre, men det var klart at jeg nok skulle have fluestikket fundet frem, bundet skum på en krog og så ellers udforske Youtube, for at blive klogere med skumfluefiskeriet.

Tidspunkt: kl. 19:10-22:30
Vejret: Skyfrit, 14-20°C, 1-3m/s NV.

1.   21/4-23/4 Vejle fjord - Fakkegrav

Martin var klar med pakket grej, da jeg kom for at hente ham. Vi fik hurtigt pakket bilen og så gik den ellers sydover. Blandt meget andet vi fik snakket om på køreturen, faldt snakken på GT, og vi var enige om, at det ikke havde været så tosset med en kold GT ved ankomsten til Fakkegrav, efter den lange køretur. Men vi havde selvfølgelig hverken Gin eller tonic med. Men vi kunne meget nemt overbevise hinanden om, at det kunne jo skaffes, så vi tog lige en afstikker til en købmanden i Daugård. Da vi ankom ved Fakkegrav ved 18-tiden havde Ulrik, Per og Preben allerede pakket ud. Preben var godt i gang med at varme Chilien som han - som traditionen kræver - var vært for. Da John og Preben C ankom lidt senere stod den på GT og så blev chillien serveret - den var fremragende som den plejer. Efter middagen kom Whisky og Rom på bordet, så der var ingen der kom ud at fiske denne aften.

Se billeder fra turen!
Næste morgen var Martin og Preben nede at fiske ved 8-tiden. Per, John og Preben C kom i gang ved 10-tiden og jeg var først klar kl 1045, aftenens whisky kunne stadig mærkes i kroppen. Jeg fiskede en halv times tid mod øst, og gik derefter hen på strækket mod vest. Da jeg havde fisket en halv times tid, var der endelig hug. Det blev ikke til den store fight og jeg kunne hurtigt lande og genudsætte en lille ørred på ca 35cm.

Jeg fik ikke fisket så meget mere, da frokosten var aftalt til kl 12. Efter frokosten lagde vi os en times tid, så vi kunne være friske til eftermiddags- og aftenfiskeriet. Jeg gik ned og fiskede på samme stræk mod vest, hvor jeg havde haft fisk om formiddagen. Igen var der en lille ørred der huggede på fluen, stort det samme sted som den forrige, men denne var meget lille og kunne knap nok gabe over krogen. Efter en overdådig middag som Ulrik stod for, blev det til lidt aftensfiskeri. Martin og jeg gik mod vest, men der var helt dødt, og da lyset så småt forsvandt stoppede vi.

Efter morgenmaden søndag, blev der lige tid til en times fiskeri inden der skulle pakkes og gøres rent. Ulrik og jeg fiskede mod vest. Jeg havde igen en meget lille ørred på, men ellers mærkede vi intet. Efter frokosten gjorde vi rent, pakkede og så gik turen hjemover efter en skøn weekend ved Vejle fjord.