Fiskedagbog 2002
26.   01-12-2002 Mariager fjord - Hegedal
Jeg fiskede fra kl. 0900 og et par timer frem. For at komme lidt i julestemning her på julemånedens første dag, valgte jeg at fiske med Juletræet. Selvom jeg affiskede en strækning på et par hundrede meter grundigt igennem, hverken så eller mærkede jeg til fisk.

Vejret: Overskyet, 1-2ºC, ca. 4m/s Ø.

25.   15-11-2002 Mariager fjord - Ørnedal
Det var en af de sjældne og helt specielle morgener ved fjorden. Vandet var blankt som et spejl, og disen lå tæt over fjorden. Disen gjorde det umuligt at skimte nordsiden af fjorden og grænsen mellem vand og dis var umulig at bestemme. Dette scenarie spillede opfattelsesevnen et puds. Kiggede man ind i en stor hvid mur eller ud i intetheden... Én ting er i hvert fald sikkert - sådan en morgen er vidunderlig.

Da jeg lidt i klokken 9 stod ved fjorden og riggede fluestangen til, sprang de første par fisk et godt stykke ude. Det lovede godt for formiddagens fiskeri. Fluen der kom på forfaget var en ny endnu unavngiven kreation (Krop: Underlag af rødt bindetråd overtrukket med klare perler, Butt: Rødt bindetråd til at holde perlerne på plads, Hackel: Grizzly natur). Jeg vadede forsigtigt ud og begyndte at kaste. Et stykke til venstre for mig, pilede små flokke af småfisk af sted på kryds og tværs i overfladen, formentlig jaget af en ørred. Jeg vadede forsigtigt hen imod stedet og placerede fluen i området. Det gav dog intet resultat. Længere ude var der adskillelige fisk der ringede men de var desværre uden for rækkevidde. Jeg måtte håbe på at de kom nærmere. Enkelte fisk kom nærmere og viste sig i overfladen til højre for mig, men den store aktivitet var længere ude. Det lykkedes at komme tættere på fiskene til højre for mig uden at skræmme dem, men de var svære at få til hug. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg kastede til ringende fisk, men alt hvad jeg mærkede var et enkelt hug. "Perle"-fluen blev skiftet ud med en Aurareje, den har jeg før haft helt med. Det hjalp dog intet - fiskene var umulige. Ved 10-tiden besluttede jeg at holde en the pause, og rigge spinnestangen til. Jeg ville prøve at nå ud til fiskene længere ude. Efter et kvarters fiskeri med spinnestangen var det som om aktiviteten stoppede og jeg havde endnu ikke haft fisk på. Var fiskene væk, eller var de blot stoppet med at gå i overfladen. Jeg besluttede at vandre en tur længere om i bugten, for at se om de var trukket derom. Et stykke omme i bugten viste et par fisk sig indenfor fluestangens rækkevidde, og jeg begyndte at fiske området igennem. Fiskene ville stadigt ingenting, så ved halv 12 tiden besluttede jeg at stoppe og køre hjem.

Selvom det kun blev til et enkelt hug, var det en skøn morgen. Det var specielt dejligt at se den enorme aktivitet af kutlinger helt inde på det lave vand... måske jeg skulle have valgt en kutling imitation?

Vejret: Overskyet (diset), ca. 5ºC, Vindstille.

24.   13-11-2002 Lindenborg å - "Det flade" og v/Toftkærgård
Jeg startede ved "Det flade" ved 9-tiden. Vandstanden var meget høj og sigten i vandet var nede på ca. 20cm. Grundet den samtidigt kraftige strøm blev synkelinen og det hurtigt synkende forfang monteret på stangen. Jeg lagde ud med fluen Johannes på strækningen opstrøms hytten overfor plantagen. Vinden kom ind skråt bagfra min højre side, og vanskeliggjorde kastene. Aliligevel fik jeg da fisket strækningen overfor plantagen godt igennem uden at mærke noget. Da jeg var kommet næsten hele strækningen igennem, plantede jeg fluen i en af de sidste træer overfor - og der blev den. Lettere irriteret over hændelsen, og godt træt af de besværlige kast, besluttede jeg at køre ned til Toftkærgård, hvor jeg kunne gå på modsatte side af åen.

Hernede startede jeg med fluen Mickey Finn. Da jeg havde fisket med den i halvanden times tid uden at mærke noget, blev den skiftet ud med Freemans Fancy (variant). Den var dog heller ikke i stand til at pynte på den noget beskedne fangststatistik. Ved halv et tiden begyndte sulten at komme snigende, og jeg valgte at køre hjem.

Vejret: Overskyet, ca. 8ºC, 6m/s SV.

23.   27-10-2002 Mariager fjord
Jesper, Erik, Flemming og jeg havde aftalt at fjorden skulle prøves. Jeg ankom til parkeringspladsen kl. 0715 og Erik og Jesper dukkede op kort tid efter. Det var en af de smukkeste morgener man kan forestille sig. Det var næsten skyfrit, og solopgangen var en kulisse i de flotteste røde farver. Men vejret var i det rigtigt lumske hjørne. Da vi gik ned mod fjorden åbnede himlen sig, og det væltede ned med regn. Det blev det iøvrigt ved med resten af formiddagen.

Da vi havde fisket en halv times tid dukkede Flemming op. Ingen af os havde endnu haft hug. Jeg startede med fluen. Men det drillede og gik derfor over til blink. Ved 10-tiden mærkede jeg det første hug på meget kort line. En halv times tid senere, var der fast fisk. Det var en lille ørred, så fighten blev ret udramatisk. Det var en helt blank fisk på ca. 30cm. Lidt senere fangede Erik også en ørred på samme størrelse, og det var alt vi fik denne dag.

Selvom det ikke var de store fangster, oplevede vi til gengæld et ret sjældent syn. Mens vi stod og fiskede i meget kraftigt regn, fløj en isfugl forbi i høj fart, og forsvandt ind imellem sivene. Jeg har før set isfugle ved åen, men aldrig før ved fjorden.

Vejret: Regn, 4-6ºC, 6-8m/s S-SV.

22.   13-10-2002 "Medestedet" - Astrup
Se billeder fra turen!
Put & Take fiskeri har aldrig rigtigt fanget mig. Jeg har da prøvet det et par gange, uden dog at fange noget. Da min kollega Erik spurgte, om jeg ville med en tur til den nye fiskesø i Astrup, var jeg nu ikke i tvivl om, at det skulle prøves. Vi aftalte at mødes kl. 0800, og Jesper (også en kollega) ville også dukke op.

Da vækkeuret ringede, ønskede jeg mest, at jeg aldrig havde aftalt at skulle på fisketur i dag. Gårsdagens besøg hos et par venner kunne mærkes. Men jeg fik mig taget sammen, og kom af sted.

Da jeg kom ud til søen kl. 0815, var Erik og Jesper der allerede. Jeg fik købt et fiskekort, og rigget stængerne til. Vinden var i den rigtige retning til fluefiskeri, så det skulle primært være fluestangen der skulle i brug. Efter 15 minutters fiskeri flexede stangen. En ørred havde taget Rogniglen. Jeg blev først klar over, at det var en ret stor fisk, da den væltede rundt i overfladen og viste bredside. Fighten var hverken særlig lang eller dramatisk. Efter et par korte udløb, og nogen ruldninger i overfladen, kunne Jesper med lethed nette den. Da ørreden lå i græsset, blev jeg på samme tid fyldt med glæde og forundring. Glæde over at have fanget en så stor fisk på flue, og forundring over, at en ørred kan være så grim. Den havde stor set ingen finner, og kroppen var voldsomt overdimensioneret - men fisk var det. Vægten viste 6,5kg.

Ved 10-tiden havde jeg indenfor 5 minutter yderligere et par hug på en pink Stines. Men fisken blev ikke kroget. Spændende var det, når krusningerne på vandet lagde sig. Så kunne vi ude i søen se adskillelige 5 kilos ørreder (eller større) cruise rundt lige under overfladen. Flere gange havde jeg fisk til at følge fluen, men de var meget svære at får til at hugge.

Vi havde en dejlig formiddag ved søen, uden dog at fange mere en den ene ørred.

Vejret: Overskyet, ca. 5ºC, 7-8m/s SØ.
21.   03-09-2002 Lindenborg å - "Det flade"
Fiskede fra kl. 1845 til kl. 2145. Jeg lagde ud med synkelinen og Yellow and Orange Straddlebug. Den første times tid affiskede jeg strækningen overfor plantagen. Efter 5 minutters fiskeri var der et par forsigtige nyk i linen - formentlig en mindre bækørred der ikke kunne gabe over krogen. Efter kaffepausen fiskede jeg en times tid på strækningen fra hytten og ned til stryget. Da det blev mørkt skiftede jeg til flydelinen. For eksperimentets skyld prøvede jeg en lysegrøn Bomber str. 2, jeg havde bundet i week-enden. Den gik utroligt levende (vuggende) i overfladen og trak kraftige striber. Jeg havde fisket med den i et kvarters tid uden at mærket noget, da trætheden for alvor begyndte at melde sig.

Selv om det ikke blev til fangst denne aften, var den alligevel rig på oplevelser. Den ranke fasankok, der spankulerede rundt på marken overfor, som om den ejede det hele. Isfuglen der i lav højde drønede forbi mig og forsvandt af syne nede ved hytten. Andefamilien der ikke kunne tage sig sammen til at svømme forbi mig - og alligevel tog sig sammen. Mens jeg nød kaffen på brinken neden for hytten, kunne jeg følge med i bækørredernes (måske også regnbueørreder) ædegilde af små mørke døgnfluespinnere på overfladen. Jeg prøvede faktisk at kaste vådfluen til et par større fisk der ringede. Selvfølgelig var de fuldstændig fokuserede på døgnfluerne og kunne ikke lokkes. Næste gang vil jeg have et par tørfluer i baglommen!

Vejret: Skyfrit, 15-19ºC, ca. 4m/s Ø.

Den ukendte døgnflue der viste sig ved Villestrup å d. 16/7 er identificeret! Se beskrivelsen fra d. 16/7!

20.   31-08-2002 Lindenborg å - "Det flade"
Hele dagen havde jeg gået og kigget ud på vejret. Den kraftige blæst og de voldsomme regnbyer ind imellem, var ikke ligefra det jeg ønskede for aftenens fisketur. Jeg overbeviste mig om, at det måtte være godt for fiskeriet.

Jeg fiskede på strækningen opstrøms for hytten fra kl. 1845 til kl. 2030. Synkelinen var på hjulet, og Yellow and Orange Straddlebug for enden af forfanget. Fiskeriet blev en kamp. På grund af vinden, var det ikke ligefrem nogen fornøjelse at kaste fluen. Det mest positive var, at jeg nogenlunde bestemte, i hvilken retning fluen skulle lande - vinden bestemte stedet. Det blev derfor heller ikke til de lange kast.

Det virkede utroligt dødt. Ikke engang bækørrederne viste sig. Jeg prøvede at skifte til en Purple Spider (magenta variant), men det hjalp intet. Jeg hverken så eller mærkede til fisk.

Vandet var fortsat meget klart. Flere steder kunne bunden tydeligt ses. Der var dog en del grøde, som gjorde det svært at fiske helt inden ved brinkerne.

Vejret: Skyfrit (enkelte skyer), 14-17ºC, 7-10m/s V.

19.   24-08-2002 Lindenborg å - "Det flade"
Se billeder fra turen!
Igen i år er det blevet til alt for lidt fiskeri i sommermånederne. Jeg havde ellers bestemt, at jeg i år ville fiske noget mere i Lindenborg å end jeg plejer, men alt for mange andre gøremål har taget tiden.

Jeg ankom til åen ved 19-tiden. Det var vidunderligt igen bare at være ved åen så jeg startede med at nye en kop kaffe, det gode vejr og snakken med en anden lystfisker der også lige var ankommet. Han kunne iøvrigt fortælle, at han havde haft et rigtigt godt fiskeri i den sidste uges tid, med flere fisk på land. Så det lovede godt for aftenens fiskeri.

Vandstanden var lav og vandet var utrolig klart, så jeg valgte en relativ lille flue og synkelinen, her mens solen endnu varmede fra den skyfri himmel. Jeg startede fiskeriet midt for plantagen opstrøms for hytten. Jeg kom hurtigt ind i fiskerytmen, hvor fluen blev placeret helt inde ved modsatte bred, jeg gik 3-4 skridt frem så fluen og linen fik tid til at synke og stoppede så op så den kunne svinge over åen. Efter 25 minutters fiskeri lavede jeg et lidt utilfredsstillende kast. Fluen landede en meter fra modsatte bred. I stedet for at kaste om, lod jeg den blot svinge over åen. Det viste sig at være fornuftigt. Efter få sekunder strammede linen op, stangen bøjede kraftigt, og tunge rusk gjorde det klart, at en fisk havde taget fluen. Jeg lagde kun forsigtigt pres på fisken, og de næste 5-6 minutter gik med skiftevis oprulning af line og seje udløb. Fisken gik dog dybt, så jeg fik den ikke rigtigt at se. Efter yderligere et par minutter kom den med helt ind til bredden, og da gik op for mig, at det var en pæn ørred. Pulsen steg, hænderne begyndte at ryste, og tanker om knækket forfang, dårlig krogning eller at fisken fik linen viklet i grøden, var ikke til at få ud af hovedet - jeg var nervøs! At jeg havde fisken inde ved bredden nogen gange uden dog at få den nettet gjorde ikke nervøsiteten mindre. Den store ø af grøde der kom flydende og dækkede det halve af åen, var også med til at hæve pulsen. Til mit held gik alt dog godt. Efter 10 minutters tid var fisken helt udmattet, og jeg kunne trække den ind til bredden og få den op i nettet.

Hvilken fisk! En flot letfarvet han, der var virkelig bred over ryggen. Min til dato største havørred. Da jeg stod og beundrede fisken rystede hænderne stadig en smule, men jeg var lykkelig.

Da fisken var aflivet og fotograferet, fiskede jeg lidt videre. efter blot 5 minutter var der igen hug. Det var en noget mindre fisk, som efter et minuts tid selv klarede afkrogningen.

I løbet af aftenen fiskede jeg strækningen af endnu en gang med synkelinen. Ved 22-tiden var det blevet mørkt. Jeg skiftede linen ud med den flydende, og satte The Night Fly på. Jeg fiskede til kvart i elleve uden at mærke yderligere.

Vejret: Skyfrit, 18-20ºC, 1-3m/s SØ.

18.   21-07-2002 Kalø vig
Se billeder fra turen!
Hele familien var på besøg hos Katja og Gunnar i Studstrup. Vi skulle overnatte der fra lørdag til søndag. Lørdag aften blev Gunnar og jeg enige om, at vi ville prøve morgenfiskeriet i Kalø vig. Gunnar har en jolle, så vi ville dørge lidt rundt og evt. finde et sted at koncentrere fiskeriet.

Kl. 0445, efter godt 3 timers søvn, vågnede jeg, da Gunnar bankede på værelsesdøren. Jeg kom hurtigt ud af sengen, for ikke at falde i søvn igen. Jollen og fiskesagerne var stort set klar. Vi skyndte os ud til bilen, ordnede de sidste ting og kørte ned til stranden. Jollen blev sat i vandet, og klokken halv seks, gled vi ud fra stranden.

Vi havde begge rigget spinnestangen til med blink, og kastede dem 20-30 meter bagud. Vi sejlede langs kysten på 4-5 meter vand, ud imod Vosnæs pynt. Efter én time havde jeg hug. Gunnar stoppede jollen, og jeg begyndte at spinne ind. Fisken var så venlig, at den velvilligt og uden problemer, fulgte med ind til jollen. Det viste sig at være én meget lille ørred; ikke meget over 20cm. Den blev hurtigt frigjort og genudsat.

Da vi var kommet forbi Vosnæs pynt vendte vi om. Vi sejlede tilbage forbi pynten, og nedenfor skoven stoppede Gunnar motoren. Langsomt drev vi tilbage mod Studstrup, mens vi fiskede strækket godt igennem. Jeg skiftede lidt imellem spinnestangen og fluestangen, men det gav ikke hug. Gunnar fiskede med blink, men mærkede heller ikke noget. Kl. 0815 besluttede vi at sejle hjem igen.

Det havde været en utrolig skøn morgen. Vandet var bemærkelsesværdigt klart. Selv på op til 3 meter vand, kunne vi tydeligt se bunden. Vandet føltes ligefrem varmt, så det var nok tæt på de 20º - måske det var derfor vi ikke fangede så meget.

Vejret: Let skyet, 15-17ºC, stort set vindstille.

17.   16-07-2002 Villestrup å - Tostrup
Klik på billederne for stor udgave!
Jeg var nede ved åen kl. 1915. Jeg startede med at gå en tur opstrøms langs åens vest-side, for at spotte ringende ørreder, og om muligt identificere hvilke insekter de tog. Der var ikke rigtigt gang i ørrederne eller insekterne. Kun små dansefluer sværmede ved åens overflade, og enkelte mindrer ørreder ringede en sjælden gang.

Ved 20-tiden begyndte døgnfluerne at sværme. Jeg stoppede ved et sving, hvor en sværm dansede op og ned ved en sivbræmme. Én af døgnfluerne blev indfanget. Døgnfluen: ca. 10mm lang, 3 haletråde, klare vinger, mørk brun bagkrop og flødefarvet/hvid forkrop; se billede (Jeg har desværre ikke kunnet identificere denne døgnflue. Kan du identificere den, vil jeg meget gerne høre fra dig! Skriv til mig!).
(Den 5/9-02: Efter en del korrespondance med Lars Cristian Bentsen og en stor indsats fra hans side, er det lykkedes at identificere døgnfluen - tak for indsatsen! Alt tyder på, at det var Paraleptophlebia Cincta jeg så sværme denne aften.). Jeg havde ikke nogen fluer i æsken der mindede om denne døgnflue, så jeg beholdte den oliven dun imitation på forfanget.

Først kl. 2045 lidt længere opstrøms, spottede jeg en fisk der ringede regelmæssigt. Jeg placerede fluen lidt opstrøms for ørreden, og hugget kom med det samme. Den var dog ikke så stor som jeg først troede - vel omkring 20cm. Et kvarter senere, på vej nedstrøms igen, så jeg endnu en aktiv ørred. Modsat den første, var jeg sikker på at denne ørred var over de 30cm, da den en enkelt gang sprang helt ud af vandet i sin jagtiver efter insekter. Første kast blev 20 cm for kort, og der skete da heller ikke noget. Andet kast var derimod korrekt placeret, og ørreden tog fluen forsigtigt. Denne ørred var noget stærkere end den første, og det tog et par minutter inden jeg havde den i nettet. Målebåndet viste 33cm.

Jeg forsatte tilbage nedstrøms, men jeg så ikke flere fisk der var værd at kaste til. Klokken kvart over ni stoppede jeg fiskeriet.

Den store mængde nedbør vi har fået i det sidste stykke tid, havde øget vandstanden i åen. Det yderste af bredden var flere steder under vand. Samtidig gjorde den kraftige siv-vækst ved bredderne, det vanskeligt at komme til kast - specielt til fisk under egen bred - et par waders var uundværlige.

Vejret: Skyfrit, 18-20ºC, 0-3m/s NØ.

16.   07-07-2002 Limfjorden - Hostrup strand
Det meste af familien var samlet til min fars fødselsdag i sommerhuset ved Hostrup strand. Efter en god frokost ville far og jeg lige fiske en times tid. Jeg startede ud med fluen, men måtte opgive efter et kvarters tid. Den direkte modvind gjorde kastene meget korte, så jeg skiftede fluestangen ud med spinnestangen og en sølvpil. Halvanden times fiskeri gav desværre ikke noget. Vi var dog enige om, at de manglende resultater skyldtes, at vandet var meget farvet pga. pålandsvinden og bølgerne.

Vejret: Halvskyet, 17-18ºC, 5-7m/s SV.

15.   05-07-2002 Lindenborg å - "Det flade"
Langt om længe viste vejret sig fra sin bedre side. I de sidste 3 uger, har det stået på regn, regn og atter regn. Og hvis det ikke lige har regnet, har det blæst, så fluefiskeri - for mit vedkommende - ville have været med øget risiko for fluer i nakke og ører.

Jeg ankom til åen ved 22-tiden. Som forventet havde den megen regn øget vandstanden i åen betragteligt. Samtidigt var vandet meget farvet, og små øer af løsrevne grøde- og sivstykker drev ned ad åen. Det var stadigt meget lyst da jeg kom ned til hytten, så jeg startede med en kop kaffe, og en snak med den anden lystfisker der allerede var i gang. Han havde talt med en lystfisker, der tidligere på ugen havde fanget en havørred på 5 kg oppe ved Louisendal; så fiskene var her.

Jeg havde besluttet at koncentrere mig om stykket fra plantagen opstrøms hytten, og ned til hytten. Flydelinen sad på hjulet, og The Night Fly på forfanget. Jeg fiskede stykket igennem på en times tid, uden dog at mærke noget. Fisk var der dog, men det var mest små ørreder der gik efter insekter på overfladen. Efter en kaffepause gik jeg igen op til plantagen og begyndte at fiske. Kort tid efter huggede en mindre ørred ved egen bred, men den blev ikke siddende. Da stykket for anden gang var fisket igennem og endnu en kop kaffe indtaget, nærmede klokken sig halv to. Det var som om naturen var gået fuldstændigt til ro. Det var helt stille. Kun en bil i det fjerne hørtes ind imellem. Selv flagermusene, som tidligere på aftenen havde været meget aktive, var væk. Jeg skiftede flydelinen ud med den synkende og satte fluen Johannes (variant) på. Det samme stykke blev fisket igennem med denne kombination, men det gav heller ikke noget resultat. Klokken kvart over to stoppede jeg fiskeriet og pakkede sammen.

Vejret: Overskyet, 12-13ºC, Vindstille.

14.   02-06-2002 Villestrup å - Tostrup
Jeg ankom til åen kl. 2040. Vandstanden var lidt over normalen, men vandet var utroligt klart. De første 45 minutter gik jeg langs åen og spejdede efter ringende fisk. Det sværmede over åen med små lyse insekter - jeg kunne ikke identificere dem.

Først kvart over ni begyndte der at komme aktivitet i overfladen. De første par fisk jeg kastede til skræmte jeg vist fra vid og sans. De næste 2 gik til fluen (Oliven dun imitation - Hale: Bronze mallard, Krop: Oliven rabbit dub, Hackle: Oliven, Vinge: Hvid CDC fjer) men modhugget kom vist for hurtigt. Ved halv ti tiden fik jeg den første, en ret lille undermåler. Ved ti tiden kastede jeg forsigtigt over en ørred der konstant ringede. 4-5 kast med den oliven dun imitation kunne ikke lokke den. Jeg skiftede den ud med en mørkegrå dun imitation (Hale: Grå hackle fibre, Krop: Mørkegrå rabbit dub, Hackle: Grå Grizzly, Vinge: Mørkegrå CDC fjer). I andet kast tog den forsigtigt fluen. Efter en kort fight lå den på græsmarken - målebåndet viste 31cm.

Vejret: Skyfrit, 14-18ºC, vindstille.

13.   10/05 - 12/05-2002 Sejerø
Se billeder fra turen!
Det er henved et halv år siden, at jeg ringede til Benny og spurgte: Vil du med på fisketur til et dansk fiskeparadis? Benny svarede prompte: Jeg er klar! Ingen fisketur uden Morten, så vi kontaktede ham. Han var selvfølgelig også klar. Begge var nysgerrige efter, hvor dette fiskeparadis lå, så jeg forklarede, at jeg havde læst en artikel i Fisk og Fri om de uendelige fangstmuligheder på Sejerø. Jeg måtte dog erkende, at jeg ikke kunne finde det nummer af Fisk og Fri hvori artiklen om Sejerø var. Jeg nævnte dog ikke, at jeg blev i tvivl om det i det hele taget var i Fisk og Fri - var det i det hele taget Sejerø jeg havde læst om?

Turen blev planlagt. Vi skulle rejse derover fredag, fiske lørdag og lidt søndag, hvis vi nåede det. Hjemrejse søndag aften. Hytte på Sejerø camping samt færgebilletter blev reserveret i god tid.

d. 10-05
Da Morten bor i Aalborg, slog vi følgeskab. Han hentede mig over middag, og vi kørte til Århus. Vi skulle med færgen til Kalundborg, og så mødes med Benny i Havnsø. Derfra tog vi færgen til Sejerø by.

Vi ankom til campingpladsen ved halv ni tiden. Vi fik udleveret nøglerne til hytten og pakkede hurtigt ud. Øllerne blev knappet op, og aftenen gik med fiskesnak og hygge på hyttens terresse. Morgendagens fiskeri skulle også planlægges. Efter en snak med vores naboer (også lystfiskere) og diskussion af morgendagens vejr, besluttede vi, at vi ville stå tidligt op og køre ud til Marebjerg, som ligger på sydsiden af øens nordvestlige del. Det var havørredfiskeriet der skulle prøves. Til at starte med, var planen at stå op kl 0400. Men som aftenen skred frem, og alkoholprocenten steg, blev vi enige om at klokken fem nok var mere passende.

d. 11-05
Vækkeuret ringede klokken fem. Der var ikke rigtigt nogen af os der var initiativrige nok til at stå op, så den blev sat frem til klokken seks. Det var der mere held med. Aftenens udskejelser havde sat sine spor, men vi kom da op. Alting gik dog i et meget roligt tempo, og inden vi var klar til at tage på fisketur nærmede klokken sig otte. Vejret var som metereologerne havde lovet: Solskin og jævn til frisk vind fra sydøst. Vi kørte ud til Marebjerg som planlagt. Det var dog ikke umiddelbart let at finde et passende sted at gå ned til kysten. Til sidst fandt vi en lille vej, der førte os helt ned til vandet. Derfra skulle vi kun gå et par hundrede meter hen bag en pynt for at finde nogenlunde læ.

Pladsen vi havde fundet så spændende ud. Der var fodboldstore sten på kysten og et godt stykke ud i vandet. Vadning var lidt af et vovestykke men det gik. Efter blot 10 minutters fiskeri blev min flue (Aura-reje variant pink) bremset i et tungt hug. Ørreden sprang ud af vandet nogen gange, og jeg lettede presset på den. Det var dog ikke særligt smart. Den gik straks i dybet og efter et halvt minut havde den kilet linen fast mellem de store sten. Jeg kunne se den bagved stenen, men linen sad uløseligt fast. Jeg sprang nærmest frem og tilbage på "fodboldene" i et forsøg på at få linen fri, mens Benny med rystende ben stod klar med nettet. Da jeg fik linen fri havde ørreden desværre sagt farvel. Da jeg så op på Morten og Benny, så jeg to meget skuffede ansigter. Om de var skuffede over min klodsede håndtering af fisken, eller de bare havde glædet sig til kogt ørred ved jeg ikke, men jeg tror dog ikke deres skuffelse var større en min. Jeg vurdere ørreden til godt en halv meter - den ville jeg gerne have haft i land!

En times tid senere var der igen bud efter fluen. Denne gang var den en lille ørred (20-25cm), der ikke bed sig fast. Vi fiskede til klokken elleve, hvor sulten begyndte at plage os, og vi havde ikke fanget noget hele formiddagen. Ud over kontakten til de to ørreder havde benny haft en hornfisk til at følge blinket uden at hugge.

En overdådig frokost blev indtaget på hyttens terresse. Da temperaturen nærmede sig 20ºC, blev vi enige om at holde siesta et par timer. Vi ville se lidt af øens interessante natur og dyreliv. Vi kørte ned til øens sydspids, og gik en tur ud på revet. Derefter tog vi vandreturen rundt om Kongshøj - øens højeste punkt. Turen førte os op langs Nordre Klinter til tejst kolonien, hvor den lille sorte alkefugl yngler i dybe huller gravet i klinten. Vi så heldigvis nogen stykker der svømmede rundt nedenfor klinten. Ud over tejsterne er øen kendt for et helt unikt dyreliv. Overalt så vi fasaner og harer, og det mest forunderlige var, at man let kommer tæt på dyrene, da de ikke er særligt sky. Dette skyldes at der ikke findes rovdyr på øen. En anden bemærkelsesværdig dyreadfærd er mågernes skødesløse redevalg. Overalt er der mågereder, på marker, på stranden, på rundballer, ja selv havebordet der stod midt på campingpladsen, havde en måge udset som den ideelle redeplads.

Efter en kort tur op til fyret ved Gniben (øens nordspids) kørte vi igen ned til Marebjerg. Vi fiskede fra kl. 17 til kl. 2030 uden hverken at se eller mærke noget.

Da vi kom tilbage til hytten kunne vores naboer berette, at de havde fanget 42 hornfisk i løbet af eftermiddagen ved kysten neden for Nordby (øens nordside). Det måtte vi prøve i morgen, hvis vi kunne komme op til tiden.

d. 12-05
Aftenen var gået som forventet: God mad, nok at drikke og masser af snak. Vi var trætte da vi vågnede og skulle pakke sammen. Efter rengøringen af hytten kunne vi lige nå lidt fiskeri ved Nordby, inden færgen gik. Da vi ankom til kysten kvart over tolv mødte vi en glad lystfisker der viste en god fangst på 10-12 hornfisk. Vi riggede hastigt stængerne til og begyndte. Benny lagde ud med at fange 3 tobiser på blink. Jeg startede med fluen, men efter en times tid uden at mærke noget skiftede jeg til spinnestangen. Kort tid efter huggede en hornfisk, som dog ikke ville med helt ind. Også jeg fik kroget en tobis, og det blev ved det.

Efter lidt frokost i det fri, påbegyndte vi tilbagetoget til fastlandet. Selvom vi ikke fik bekræftet, at Sejerø skulle være et fiskeparadis, var vi alle tre enige om, at turen havde været en stor success.

Der findes masser af information om Sejerø på øens hjemmeside: www.sejero.dk

12.   02-05-2002 Mariager fjord - Bilfragmenteringen
Modsat de sidste par gange jeg var ved fjorden, var det højvande denne aften. Vandet var klart, og der var intet "salat" til at forstyrre fiskeriet. Jeg fiskede fra kl. 1945 til 2120. I løbet af det første kvarter så jeg 4 fisk i overfladen; desværre udenfor kastevidde. Den første times tid fiskede jeg med Stines palmer og resten af tiden Aura-reje variant (pink). Det blev ikke til fangst denne aften.

Vejret: Overskyet, 9-10ºC, 2-3m/s Ø.

11.   18-04-2002 Mariager fjord - Bilfragmenteringen
Jeg skulle lige ned til fjorden for at se, om der kom ørreder ind igen i aften. Jeg fiskede fra kl. 1845 og et par timer frem. Jeg hverken så eller mærkede til ørrederne. Fiskede udelukkende med fluen Stines palmer.

Vejret: Overskyet, 5-6ºC, 0-2m/s NØ-SØ.

10.   13-04-2002 Mariager fjord - Bilfragmenteringen
Jeg startede fiskeriet kl. 1845. Der var gået ca. en halv time, jeg havde lagt linen ud, og bemærkede lidt uro i vandet en meter til højre for linen ca. 10 meter ude. Jeg var i tvivl om det var fisk, men tvivlen blev få sekunder efter manet til jorden af det hidsige hug. Det var en mindre ørred, der livligt drønede rundt om mig. Den forsøgte sågar at søge skjul mellem mine ben. Efter en kort fight kanede jeg den op på land og gav den hurtigt friheden igen. Det var en af de små fede - og stærke - fjordørreder på ca. 35cm.

Et kvarter senere viste en ørred sig skråt ind mod kysten kun 5-7 meter fra mig. Jeg fik hurtigt fluen af vandet, men den nåede lige at fange lidt "salat". Rengøringen forsinkede mig lidt inden jeg kunne kaste til ørreden. Om det var forsinkelsens skyld ved jeg ikke, men ørreden undlod i hvert fald at hugge trods adskillelige kast skråt ind mod kysten.

Efter yderligere et kvarters fiskeri, var der igen bud efter fluen. Hugget var tungt, men ikke særlig voldsomt. Pudsigt nok var det samme sted som den første ørred huggede. Det var en slank nedgænger på 46cm, som efter lidt starthjælp fik friheden igen. Begge ørreder huggede på en Aura-reje variant (pink).

Vandstanden var noget højere end i onsdags - de store sten var alle dækket af vand. Der var utroligt mange små kutlinger inde på det laveste vand. Kvart i ni stoppede jeg fiskeriet.

Vejret: Overskyet, ca. 7ºC, 6-7m/s NØ.

9.   10-04-2002 Mariager fjord - Bilfragmenteringen
Et smut til fjorden efter arbejde er nu heldigvis muligt, efter sommertid er indtruffet, og dagslængden betragteligt forøget. Jeg kørte ned til bilfragmenteringen og fiskede på strækningen øst for "parkeringspladsen".

Jeg startede fiskeriet ved 18-tiden. Efter en times fiskeri uden at have set eller mærket noget, viste en ørred sig i overfladen ca. 15 meter til højre for mig. Fluen blev straks placeret på stedet, men den ville ikke hugge. Jeg lagde yderligere 3-4 kast over området, men fisken tilkendegav desværre ikke sin tilstedeværelse igen.

Kl. 2020 stoppede jeg fiskeriet, efter at jeg placerede fluen (Aura reje variant (pink) - fiskede jeg med hele aftenen) i jakkeærmet. Modhagen var gået ind, så fluen blev afmonteret og linen rullet på hjulet. På vej hen mod bilen sprang en ørred ud for mig kun 20 meter fra kysten. Jeg undlod at fiske efter den.

Det var rart at se at der nu var en del liv på bunden. Jeg så en del kutlinger vimse rundt i bundvegatationen for at finde skjul.

Vejret: Skyfrit, 4-8ºC, 2-4m/s Ø.

8.   04-04-2002 Mariager fjord - Vive
Vibeke og jeg har ferie i denne uge. Efter et par dage med havearbejde, blev jeg simpelthen nød til lige at nyde det gode vejr med fiskestangen i hånden. Et smut til mariager fjord var det mest nærliggende.

Jeg kørte først ned til bilfragmenteringen, men der gik allerede 3-4 lystfiskere. Der var ikke plads til at parkere, så jeg kørte i stedet om til Vive. Jeg ankom ved 14-tiden, og begyndte fiskeriet helt henne ved pynten. I løbet af de næste par timer fiskede jeg fra pynten og ind i vigen. Jeg prøvede lidt forskellige fluer (Båring fluen, Grøn stines palmer, Oliven stines og Stines) men mærkede intet. Jeg brugte til slut en halv time på øst-siden af pynten - det gav heller ikke noget resultat. Jeg stoppede fiskeriet ved halv fem tiden.

Selvom det har været lunt i vejret de sidste dage (op til 15-16ºC) var der endnu ikke liv på det lave vand. Inden hjemturen gik jeg hen til lystbådehavnen for at se om der her var liv. Der var et par enkelte småfisk (det lignede kutlinger) men ellers meget dødt.

Vejret: Skyfrit, ca. 8ºC, 5-6m/s NØ.

7.   31-03-2002 Limfjorden - Remmerstrand
Emilia, Vibeke og jeg var på besøg ved Vibekes forældre i Bonnet. Efter frokosten kørte jeg med Vibekes far (Flemming) og bror (Claus) ud til Remmerstrand. Vi ankom ved kysten kvart i tre. Claus og jeg riggede straks spinnestængerne til. Flemming ville ikke fiske, men blot gå en tur langs standen. Claus og jeg fiskede i godt en time uden at mærke noget. Jeg fiskede med en perlemorsfarvet Boss 16gr.

Vejret: Skyfrit, 12-13ºC, Let vind SV.

6.   24-03-2002 Villestrup å - Tostrup
Selvom det var koldt, var der forår i luften; skyfrit, nærmest vindstille og jeg havde en plan. Jeg ville gå en tur langs Villestrup å for at se, om forårsantydningerne havde sat gang i insektlivet.

Jeg ankom til åen kl. 1645. Det var skønt at se den smukke ådal igen, og det gode vejr og fuglesangen gjorde ikke nydelsen mindre. Jeg gik opstrøms langs åen på vestsiden. Der var bare ingen insekter på vandet. Enkelte små fluer sværmede dog over åen, men det var vist ikke nok til at vække ørrederne. Min nødplan, hvis der ikke var insekter på vandet, var at forsøge at spotte fiskene og så servere en nymfe for dem. Desværre var vandstanden højere end normalt, og vandet lidt farvet, så det var nærmest umuligt, på behørig afstand, at spotte fiskene - hvis de da var der.

Selvom jeg forsigtigt tjekkede alle de pladser der normalt holder fisk, så jeg ingen. Jeg fiskede en smule nedstrøms med en nymfe, mest for at kaste lidt, men jeg mærkede intet. Kvart over fem kørte jeg hjem, fyldt med overbevisning om, at foråret er kommet.

Vejret: Skyfrit, 1-3ºC, 2m/s Ø

5.   17-03-2002 Mariager fjord - Katbjerg odde
De seneste tures mangel på fangster, og den megen nedbør i den sidste tid, var ikke specielt motiverende for en tur til åen. Spørgsmålet er, om der overhovedet er "grønlændere" tilbage i åen her i midten af marts. Jeg ville i hvert fald ikke køre tre kvarter for at undersøge det. I stedet havde jeg læst på internettet om adskillelige fangster i Mariager fjord, så det var oplagt at give den en chance.

Jeg ankom til fjorden kvart i tolv. Det var lavvande, og store flokke af blishøns holdt til omkring odden. Jeg valgte at affiske strækningen der starter ca. 500m vest for odden (nedenfor Strandholt). Halvejs derhenne opdagede jeg 3 rådyr der kom nede fra vandet og gik op ad skrænten. De havde ikke opdaget mig, så jeg nærmede mig langsomt. Med vinden i ryggen, fangstnet og linebalje skramlende bag på rygsækken, er det ikke nogen let sag at snige sig ind på rådyr - de opdagede mig da også hurtigt.

Fjorden virkede utrolig død. Der var intet liv på det lave vand, og i de 3 timer jeg fiskede, hverken så eller mærkede jeg noget. Jeg prøvede ellers lidt forskellige fluer: Pink Stines (vægtbelastet), Oliven Stines, Brun Glimmertangloppe og Båring fluen.

Til trods for kulden var det en dejlig eftermiddag. Specielt de mange kaffepauser, hvor jeg blot nød synet af de mange fugle i området; bl.a. svaner, blishøns og gravænder.

Vejret: Overskyet, ca. 2ºC, 5-6m/s SØ

4.   19-02-2002 Lindenborg å - v/Egensevej
Jeg ankom til åen lidt i fire. Som de sidste par gange, viste vandstanden sig at være uændret. Sigtbarheden i vandet var stort set også uændret (ca. 30cm). Frem til kl. 1745 fiskede jeg fra broen ved Egensevej og ned til "Stenhullet". Fluen var en vægtbelastet Mickey Finn, og med et ekstra hurtigt synkende polyleader forfang på synkelinen, havde fluen ind imellem kontakt til bunden. Kontakt til fisk var der derimod ikke - jeg mærkede intet i de små to timer.

Vejret: Halvskyet, 3-4ºC, 6-7m/s V-SV

3.   10-02-2002 Lindenborg å - "Det flade"
Det har været mildt i vejret de sidste 3 uger. Dagtemperaturen har ligget på 3-10ºC, og vi har fået masser af regn. Faktisk forlyder det, at bøgen er ved at springe ud og at viben er set.

Jeg tror nu ikke, at det milde vejr ligefrem skulle være en fordel for "grønlænder"-fiskeriet, men på fisketur det skal jeg.

Jeg ankom til åen lidt i ni. Da jeg gik ned mod hytten, fik jeg faktisk fornemmelsen af forår. Ikke nok med, at det var lidt mildere i vejret end sidste gang, lærken sang også velfornøjet over hovedet på mig. Åen svarede til forventningerne. Vandstanden var på samme niveau som sidste gang, omend sigtbarheden var lidt bedre (ca. 30cm). Der ville helt klart blive brug for min nyanskaffede hurtigtsynkende line.

Jeg startede på strækningen fra skoven og ned til hytten. Endefluen var en Rognigle og ophængeren en Mickey finn. Jeg kastede skråt ned over åen (40-45º) og gik et par meter frem. Selvom Rogniglen var godt vægtbelastet havde jeg svært ved at få fluerne ned til bunden. Efter en kaffepause fiskede jeg fra hytten og ned til stryget. Nylonforfanget var skiftet ud med et hurtigtsynkende flettet forfang. Samtidig eksperimenterede jeg med at lave kast vinkelret på åen, og så ryste en god mængde line ud mens jeg gik et par meter frem. Derved fik fluerne lov til at synke over et langt stræk, inden jeg strammede linen og de svang over åen. På denne måde kunne jeg få dem ned til bunden. Et andet problem opstod med denne metode - jeg havde ikke kontakt med fluerne mens de sank.

Efter endnu en kaffepause, fiskede jeg strækningen fra midt for skoven ned til enden af skoven. Det mest spændende ved denne stækning var, da forfanget knækkede i en vindknude, og jeg måtte vinke farvel til Rogniglen.

Klokken tolv kørte jeg hjem fra endnu en 0-tur!

Vejret: Overskyet (enkelte solstrejf), 4-7ºC, jævn vind fra SV

Nærmest forår i februar!

2.   27-01-2002 Lindenborg å - "Det flade"
Da jeg ankom til åen ved halv 12-tiden, viste mine bange anelser om høj vandstand at være mere end berettigede. Vandstanden var nok 30-50cm over normalen, sigtbarheden nede på omkring 20cm og strømmen meget kraftig. Min bekymring skyldtes, at jeg kun var i besiddelse af en sink-tip line, og med den ville det blive et stort problem at få fluerne ned til bunden. Jeg besluttede at jeg alligevel ville give det et chance, og startede opstrøms hytten.

Fluerne var rogniglen som endeflue og hagebrofluen som ophænger. Jeg fiskede strækningen igennem på knap en times tid uden at mærke noget. Jeg gjorde en ihærdig indsats for at få fluerne ned i dybet. Efter hvert kast rystede jeg yderligere 2-3 meter line ud, og gik et par meter frem, så fluerne virkelig fik mulighed for at synke. Til trods for dette mærkede jeg ikke bunden på noget tidspunkt.

Efter frokosten fiskede jeg strækningen igennem igen. Denne gang med en freemans fancy variant som endeflue, og rogniglen var rykket op på ophængerpladsen. Dette gav dog heller ikke noget resultat. Ved 2-tiden kørte jeg hjem, og var klar over at jeg hellere må anskaffe en synkeline!

Vejret: Overskyet, 3-4ºC, jævn-frisk vind fra NV.

1.   19-01-2002 Lindenborg å - v/Toftkærgård
Allerede mens jeg pakkede fiskeudstyret begyndte forventningens glæde at vise sig. En smule stress over, at jeg havde svært ved at finde fisketøjet og -sagerne, var et klart signal om, at det var alt for længe siden jeg sidst havde været af sted. Samtidig erkendte jeg dog også, at min plan, om oprydning i fiskeudstyret inden å-premieren, var glippet. Jeg havde også lovet mig selv, at flueæsken skulle fyldes godt og grundigt op inden å-premieren stod for døren; det var også glippet. Jeg fandt til sidst alt fiskeudstyret, og flueæsken var heldigvis ikke helt tom, så nu var det om at komme af sted.

Jeg ankom til åen ved halv tre tiden. Der var ikke andre lystfiskere på strækningen ved Toftkærgård, så jeg fik nok stykket for mig selv. I ugens løb havde jeg spekuleret over, hvilken flue der skulle dyppes netop i dag. Jeg havde læst på hjemmesiden Nordjydsk havørredfiskeri (www.seatroutfishing.dk), at fluen Rogniglen skulle være god til "grønlændere", så den valgte jeg. Jeg har tidligere haft success med hagebro fluen, så den blev valgt som ophænger.

Efter en times fiskeri, var der et lille nyk. Trods store ihærdigelser og adskillelige kast over samme plads, ville fisken ingenting. Ved 15-tiden var der igen bud efter fluen. Denne gang var fisken på krogen i 2-3 sekunder hvorefter den gik fri. Jeg stoppede fiskeriet ved halv fem tiden, jeg havde "kun" mærket de to fisk.

Vejret: Overskyet, ca. 4ºC, jævn til frisk vind fra SV.