Fiskedagbog 2013
19.   01-12-2013 Medestedet
Se billeder fra turen!

Jacob og jeg tog igen i dag en tur til Medestedet. Vi så jo sidste gang at der var fisk, så mon ikke vi skulle have en chance. Vi riggede begge fluestængerne til, og gik så i gang. Der gik ikke mange minutter, så havde Jacob fisk på. Det var bare ikke en stor grum regnbueørred, men i stedet en lille aborre. Men nu er det jo ikke altid størrelsen det kommer an på, og han var ret stolt over fangsten, ikke mindst fordi han selv havde bundet fluen der lokkede aborren. De følgende timer prøvede vi begge en del fluer, og forskellige måder at fiske fluen på. Der var bare ikke held med det i dag. Vi så faktisk en del fisk i overfladen, men til trods for vores ihærdighed var de ikke mulige at overliste. Som sædvanlig havde vi en hyggelig tur, og håber på mildt vejr i den nærmeste fremtid, så kan det jo være der bliver mulighed for en tur til medestedet igen.

Tidspunkt: kl. 13:00-16:00
Vejret: Skyfrit, 6-8ºC, 6-10m/s NV.

18.   24-11-2013 Medestedet
Se billeder fra turen!

Jacob og jeg var blevet overmandet af fisketrangen for få dage siden og havde aftalt, at i dag skulle vi på fisketur igen. Jacob havde ikke så meget lyst til at tage til fjorden, så vi valgte i stedet den lokale fiskesø.

Der var kun få ved søen i dag, så vi kunne nemt finde et frit bord til vores fiskegrej. Jacob startede med prop og Powerbait, og jeg selv riggede fluestangen til. En venlig lystfisker havde fortalt os, at fiskene gik dybt i dag, så jeg monterede det ekstra hurtigt synkende forfang. Vores erfaring med PogT fiskeri er meget begrænset, så for mit vedkommende skulle der eksperimenteres med fluevalg og indtrækningsmåde. Det var først efter en times tid og adskillelige flueskift, at jeg mærkede lidt modstand i fluen. Det kunne være bunden og det kunne være fisk. Det var ikke til at sige, men for at afklare det, kastede jeg samme sted igen. Fluen blev trukket langsomt ind i korte ryk (10-15cm), og så stoppede den. Jeg løftede stangen, og straks var der liv i den anden ende. Jacob kom ilende med nettet, og efter en kort fight med et par udløb, kunne han løfte en fin regnbueørred på land. Efter lidt instrukser, stod han også for aflivningen, og vi var vist begge tilfredse.

Da vi havde en halv time tilbage, besluttede Jacob at han ville prøve fluestangen. Den blev rigget til med en af hans fluer fra de hyggelige fluebindingsaftener hos MB, og selvom det var lang tid siden han sidst havde kastet, gik der ikke lang tid, inden han fik lagt linen pænt ud. Det var dog først da vi skulle til at stoppe, at han fik fisk. Han dyppede blot fluen i vandkanten og en lille aborre hoppede på. Det var ikke den store fangst, men beviste dog, at hans fine flue kunne fange fisk. Efter et par hyggelige timer, tog vi hjem uden at fiskeriet havde mættet os, og var begge enige om, at vi gerne skulle nå endnu en tur inden frosten sætter rigtigt ind.

Tidspunkt: kl. 13:30-15:30
Vejret: Skyfrit, 2-4ºC, 4-6m/s N.

17.   02-10-2013 Villestrup å - Barsbøl
Se billede fra turen!

Da jeg i dag, efter arbejde, kørte til åen, var det engentlig med begrænset tro på, at det skulle blive til meget andet end lidt frisk luft og afslappende gåtur langs åen. Om det var det klare vejr, eller sydøstenvinden der gjorde mig skeptisk ved jeg ikke, men det skulle vise sig at være helt ubegrundet.

Om det skulle være havørredtørfluen eller den våde der skulle på forfanget, havde jeg ikke besluttet på forhånd, men da jeg så vinden få sivene til at sveje en del, faldt valget på den våde. Jeg ville prøve at affiske vådfluen lidt anderledes end jeg plejer. I stedet for at kaste forholdsvist lange kast nedstrøms, lade fluen svinge over, gå et par skridt og kaste igen, ville jeg prøve at snige mig langsomt frem til de dybe render, og hylder, og så på kort line lade fluen svæve på disse steder i håb om at de skjulte en havørred. Allerede i den første dybe rende viste taktikken sig at give udslag. Den våde høne havde svævet et stykke tid i den dybe rende, med lidt bevægelse fra stangtoppen, da jeg, takket være det klare vand og polbrillerne, kunne se en havørred på omkring 50cm stå under fluen og gå lidt fra side til side, og stikke snuden op mod fluen. Jeg holdt vejret, men intet skete, og efter få sekunder stak den et par meter nedstrøms og ind under min nærmeste bred. Jeg kastede igen, og da fluen igen havde svævet et kort stykke tid, kom den op til fluen igen, kiggede på den få sekunder, og stak så ned til sit skjul igen. Jeg lagde fluen ud igen, men ørreden ville ikke komme frem igen. Jeg lagde lidt mere line ud, så fluen kom nærmere ørredens tilholdssted, men den ville ikke frem igen. Efter 10 minutter hvor jeg synes, at jeg havde gjort alt for at få fluen til at virke tillokkende skiftede jeg flue, og brugte vel 10 minutter med den nye flue uden resultat. Jeg besluttede at liste nedstrøms og prøve en anden plads.

Jeg havde brugt lidt tid på et par pladser uden resultat, og kom ned til et stræk, hvor det ikke er så dybt. Men åplanterne lå et stykke ud fra modsatte bred og skabte en fin hylde som kunne virke som skjul, og som måske kunne holde en ørred. Jeg lagde fluen ud foran skjulet men kunne ikke se fluen pga. sivene foran mig. Linebuen fra stangtoppen og ned til vandet begyndte langsomt at strækkes, og selvom jeg ikke kunne mærke noget i stangen, løftede jeg den instinktivt. Der var modstand, og det viste sig at være en målsørred der havde snuppet fluen meget forsigtigt. Den sad kun på få sekunder, og efter at have væltet lidt rundt i overfladen var den væk. Nu var der virkeligt tro på fisk, og jeg brugte en del tid på de efterfølgende pladser. Det hele gentog sig da også lidt senere. Endnu en ørred tog fluen uden at jeg mærkede det, men så blot at fluelinen bevægede sig en smule unaturligt. Det var en undermåler, som også slap efter få sekunder.

Jeg mærkede ikke til andet denne aften, men alligevel var det en fantastisk tur, hvor der var spænding i hvert kast, og jeg konstant troede på hug.

Tidspunkt: kl. 16:40-19:00
Vejret: Halvskyet, 10-11ºC, ca. 5m/s SØ.

16.   25-09-2013 Villestrup å - Barsbøl

Jeg tog lige et par timer ved åen efter fyraften. Jeg startede med at fiske strækket igennem opstrøms med en stor havørred tørflue på forfanget. Selvom jeg spejdede efter ringende storørred, var det kun mindre ørreder der viste sig i overfladen, så det blev udelukkende til blindfiskeri med tørfluen. Det var godt at se, at der nu var er en rigtig god grødevækst i åen, og sammen med den høje vandstand er der mange gode skjul for havørreden. Da jeg havde fisket strækket igennem, og desværre ikke mærket noget, blev tørfluen skiftet ud med en vådflue. Jeg fiskede halvdelen af strækket igennem nedstrøms, men mærkede kun enkelte smånyk fra de mindre ørreder.

Tidspunkt: kl. 17:00-19:00
Vejret: Overskyet, 10-11ºC, Vindstille.

15.   19-09-2013 Mariager fjord - Stenarmen
Se billeder fra turen!

Jeg var blevet anbefalet at tage en tur til Stenarmen, som skulle fiske godt på denne årstid. Det er en plads jeg aldrig har fisket før, og det er altid med en vis spænding man prøver en ny plads. Det var dog ikke denne aften den skulle fiske godt. Jeg fiskede en del af vigen igennem et par gange (husk at der er fredningsbælte inde i vigen), og også ude på revet. Der virkede helt dødt indtil lyset begyndte at svinde. Enkelte småørreder viste sig da over revet, mens en sæl svømmede rundt længere ude. Ørrederne ville ikke hugge, så der blev ingen fangst denne aften.

Tidspunkt: kl. 16:45-20:00
Vejret: Halvskyet til overskyet, 12-15ºC, 1-5m/s SV.

14.   15-09-2013 Mariager fjord - Ørnedal
Se billede fra turen!

Jacob og jeg havde aftalt, at vi i dag skulle en tur til fjorden med fiskestangen. Da grejet var pakket, regnede og blæste det en del. Jacob syntes vi skulle vente til efter frokost med at køre og jeg var nem at overtale.

Da vi kom ned til fjorden var vejret nu meget bedre end det havde været i formiddags. Vi riggede hurtigt til, og gik ned og startede nedenfor parkeringspladsen. Jeg havde kun taget et par skridt ud i vandet da jeg fik en ubehagelig overraskelse. En kold og rislende følelse i den ene waderssok, var ikke til at tage fejl af - utætte waders. Heldigvis er vandtemperaturen stadig høj, så den våde sok var ikke ensbetydende med kolde tæer.

Da vi havde fisket en del af det inderste af bugten igennem, trak de medbragte kiks en del i Jacob. Han syntes vi snart skulle holde kaffepause. Vi blev dog enige om, at fiske hele den inderste del af bugten igennem inden pausen - eller rettere - jeg fiskede den igennem, mens Jacob havde fundet andre gøremål inde på stranden. Fisk havde vi ikke set noget til, men vi fik en snak med 4 andre lystfiskere, som havde taget turen til fjorden helt fra Mors. De havde haft mindre fisk på land tidligere på dagen, og én af dem havde mistet en fin fisk omkring de 55cm.

Da kiksene var væk, fiskede vi videre ud af bugten. Det gav desværre ingenting, og der virkede helt dødt. På vejen tilbage til bilen, gik vi og kiggede ud over vandet i håb om at se fisk i overfladen, som vi kunne kaste til. Et forstenet søpindsvin på stranden fik Jacobs opmærksomhed væk fra vandet, og inden længe havde han fundet 3-4 stykker. Det var iøvrigt den eneste fangst i dag, men vi nød alligevel at komme ud og nyde den friske efterårsluft.

Tidspunkt: kl. 13:30-16:30
Vejret: Halvskyet-overskyet, 12-14ºC, 5-6m/s SV.

13.   6-8/9 2013 Tunø
Se billeder fra turen!

Igen i år var aftalen, at vi - vinterens fluebindingshold - skulle en tur til Tunø og prøve vores fluer. Turen var planlagt for et halv års tid siden, men i begyndelsen af august, kunne jeg godt se, at den måske ville falde sammen med en rejse til Kina for mit vedkommende. Heldigvis blev Kina turen planlagt, så jeg lige nåede hjem om torsdagen, hvor vi skulle af sted om fredagen. Ulrik var desværre blevet forhindret i at deltage, så holdet bestod af Martin, Per, 2x Preben og jeg selv. Sidste år var vi af sted i slutningen af april, uden den store fangstmæssige success. I år havde vi derfor skudt turen til nu, i håb om lidt varmere vejr, lidt flere havørreder, og måske en enkelt multe.

Om det var Kina turen eller den lange flyrejse ved jeg ikke, men jeg havde reddet mig en god gang forkølelse, hvilket jeg først rigtigt blev klar over i bilen på vej mod Hou. Det var der ikke noget at gøre ved, nu var vi jo af sted, og skulle med færgen sidst på eftermiddagen.

Turen bød desværre ikke på de store fangster og da slet ikke multer som vi havde håbet på. Alligevel var det en super god tur, ikke mindst på grund af den gode mad og drikke, og det helt fantastiske vejr. Der kan læses lidt mere om turen i biledgalleriet - klik på billedet øverst.

12.   25-07-2013 Gudenåen - Zone 4
Se billeder fra turen!

Da Flemming ringede og spurgte om vi ville med til Gudenåen, var både Jacob og jeg klar. Erik havde også tid, så turen blev planlagt til i dag. Vi havde ikke besluttet hvor vi skulle fiske, så vi kørte ned til Statoil i Bjerringbro og købte fiskekort, og tog så ud til åen for at se hvordan det så ud. De første par steder var der for meget grøde langs bredderne til at drengene kunne fiske, men til sidst fandt vi et fint sted på den øvre del af zone 4, hvor vi alle kunne gå. I følge DMI var temperaturen 22°C, men jeg tror nu den var højere, for da vi steg ud af bilen var det som at blive ramt af en mur af varme. Heldigvis var der mulighed for at vi kunne sidde i skygge, ellers havde det været helt uudholdeligt. Det krævede også en del mental overvindelse at trække i sine waders, men vi gjorde det, da det gav mulighed for at gå et lille stykke ud, og lettere undgå grøden de steder hvor den gik langt ud i åen.

Der blev fanget fisk denne dag , men det var dog ikke os alle der mærkede noget... ja, jeg mærkede jo ingenting. Men vi alle havde alligevel en helt fantastisk eftermiddag og aften, så se kig i billedgalleriet, hvor billederne fra turen kan ses og der kan læses mere om turen.

Tidspunkt: kl. 15:15-22:45
Vejret: Skyfrit, 18-23ºC, 0-3m/s S og SØ.

11.   12-07-2013 Villestrup å - Vrå og Tostrup broen
Se billeder fra turen!

Det er netop på en dejlig varm sommeraften som denne, at tørfluestangen skal luftes. Den havde endnu ikke været ude at stangrøret i år, så det var ved at være på tide. Jeg var ret spændt på at se hvordan Vrå stræket ser ud i år, så jeg kørte derop og gik en tur opstrøms.

Vegetationen står nu højt langs bredden, hvilket giver gode muligheder for at snige sig tæt på fisken uden at blive set. Derimod er åbunden stort set uden vegetation. Fiskene har endnu ikke gode muligheder for at skjule sig ude i åen når der skal fourageres, men må nøjes med at svømme ind under brinkerne. Det var også der jeg så de små ørreder pile ind, når jeg stak hovedet frem og de opdagede mig. Jeg så ingen døgnfluer, hvilket til dels nok også skyldes den manglende vegetation, men derimod mange fluer og småmyg. Da jeg havde listet opstøms i en halv time, besluttede jeg at køre ned til Tostrup broen for at se hvordan åen ser ud der.

Ved Tostrup broen var der mere vegetation i åen, men ikke så meget som set tidligere år. Jeg gik en tur både opstrøms og nedstrøms for broen, men så kun enkelte småfisk der ringede. Døgnfluer så jeg heller ikke på dette stræk.

Det blev en tur hvor jeg faktisk kun fik kastet en enkelt gang til en lille fisk som ikke lod sig snyde at en oliven dun imitation (nok fordi der ingen døgnfluer var), så fiskemæssigt var det ikke den store oplevelse. Naturmæssigt var det som sædvanligt skønt at gå langs åen.

Tidspunkt: kl. 19:30-21:00
Vejret: Skyfrit, 20-22ºC, 2-4m/s NV.

10.   07-07-2013 Vejle å - Knabberup
Se billeder fra turen!

Min fars 70 års fødselsdag skulle fejres i dag. Én af hans ønsker var, at vi skulle starte dagen tidligt ved åen, og senere ville resten af familien dukke op. Dagen skulle så fejres med frokost i det fri.

Fiskene var åbenbart ikke klar over, at det var hans fødselsdag, for vi fangede ikke noget. Klik alligevel på billedet til højre og se turbeskrivelsen i billedgalleriet.

Tidspunkt: kl. 04:50-11:00
Vejret: Skyfrit, 12-20ºC, Vindstille.

9.   26-05-2013 Mariager fjord - Hjerritsdal
Se billeder fra turen!

Jacob og jeg havde besluttet at vi skulle en tur til fjorden i dag for at se, om der stadig var hornfisk. Flemming og martin ville gerne med, så der var lagt op til en hyggelig eftermiddag.

Vi var lidt tidligt på den, så vi havde begge fisket et stykke tid, da Martin og Flemming dukkede op. En enkelt hornfisk havde vist sig i overfladen, så vi var ved at skifte krogen ud med silke. Der skulle være større chance for at hornfiskenes små indadrettede tænder ville hænge fast i silken, end at en krog vil sætte sig ordentligt i hornfiskens mund eller næb. Vi havde ikke prøvet det før, så det var lidt spændende om det virkede. Martin og Flemming riggede fluestængerne til, og der gik ikke længe inden Flemming hanvde kontakt til hornfiskene. Han fik kroget et par stykker, men de ville ikke med helt ind.

Lidt senere fiskede også jeg med fluestangen, og fik kroget en havørred der vist var lidt under målet. Den klarede også at afkroge sig selv, da den var et par meter fra mig. Flemming havde også en enkelt havørred på krogen, men den ville heller ikke med ind.

Der var desværre ikke fangst til os i dag, selv om der var kontakt til både hornfisk og havørred. Silken var der ikke succes med. Jeg havde et par hug på det, men fiskene blev ikke siddende. Som forventet havde vi en rigtig hyggelig dag i det gode vejr. Vi fik fisket en masse, spist kage og drukket sodavand og kaffe.

Tidspunkt: kl. 12:30-17:00
Vejret: Skyfrit, ca. 19ºC, 8-10m/s NØ.

8.   15-04-2013 Mariager fjord - Kongsdal
Se billede fra turen!

Jeg kørte direkte fra arbejde og ned til fjorden. En enkelt lystfisker var ved ar rigge til ved parkeringspladsen ovenfor "Hullet", men jeg havde allerede aftalt med Flemming at vi skulle mødes ved Kongsdal, så jeg kørte derned. Der var der ikke andre lystfiskere, så jeg fik rigget til og gik i gang inderst i vigen. I løbet af den næste halvanden times tid, fiskede jeg en del af vigen igennem, og et stræk længere ude. Men der virkede fuldstændig dødt. Jeg holdt kaffepause, kiggede lidt efter om de andre lystfiskere som var dukket op fangede noget, og nød ellers bare det fantastiske forårsvejr. Derefter startede jeg igen i den østlige del af vigen. Efter et par kast viste en pæn fisk ryg og hale et stykke ude til venstre, men der var længere end jeg kunne kaste. Jeg bevægede mig langsomt hen imod området og fiskede det grundigt igennem. Flemming og Martin ankom, og gik i gang med fiskeriet, og endnu 3-4 fisk viste sig hvoraf den ene sprang helt ud af vandet. Det var vildt spændende, men desværre var de ikke til at få til at hugge. Jeg havde set en del børsteorm på det lave vand, så en børsteormsimitation blev prøvet, men uden held. Stines palmer og Båring fluen blev ihærdigt prøvet, og det synes jeg jo er et par relativt sikrer fluer, men ikke i dag.

Da det stilnede lidt af, og fiskene ikke viste sig længere holdt vi en pause og fik snakket lidt i stedet. Da den medbragte proviant var drukket, ville vi lige give det endnu en times tid, og fiskene var nu tilbage. Vi så adskillelige fisk i overfladen, og Flemming havde både hug og en enkelt undermåler oppe og vende. Jeg derimod mærkede intet, selvom adskillelige fisk var indenfor kastevidde.

Tidspunkt: kl. 16:30-21:00
Vejret: Skyfrit, 12-14ºC, 3-6m/s SV.

7.   13-04-2011 Mariager fjord - Kongsdal
Se billede fra turen!

I dag gik turen til Kongsdal, hvor der godt kan komme en pæn ørred forbi. Jeg startede i den vestlige del af vigen, og bevægede mig mod øst. Inde ved havnen var de ved at banke pæle i, så jeg spekulerede på, om det ville påvirke fiskene og skræmme dem væk. Da jeg havde fisket en times tid, og var kommet godt halvvejs gennem vigen, var jeg efterhånden sikker på, at pælebankningen holdt fiskene på afstand, og jeg var klar til at skifte plads. Men netop da jeg overvejede om det var det sidste kast, var der hug. Det var en ørred på ca. 39cm og altså ikke den store blanke fisk jeg havde håbet på. Et par kast senere var der igen fisk på, men denne gang en endnu mindre fisk. Den næste halve time var der en del hug, men jeg havde svært ved at kroge fiskene. Jeg havde yderligere tre mindrer ørreder på, som alle afkrogede sig selv inden jeg havde dem inde ved mig. Jeg var ikke klar over hvilken vej fiskene trak, og da det kun var mindre fisk jeg havde mærket, bevægede jeg mig videre mod vest. Det kunne jo være et par store ørreder fulgte stimen, men det fik jeg ikke svar på for jeg mærkede ikke mere. Jeg fik ikke den store blanke ørred på i dag, så den må jeg have til gode, men fik dog bevist, at pælebankning ikke holder ørrederne væk.

Tidspunkt: kl. 10:30-13:00
Vejret: Overskyet, ca. 4ºC, 4-5m/s NV.

6.   11-04-2011 Mariager fjord - Hjerritsdal og Ørnedal

Gårsdagens vilde fiskeri trak mig ned til Hjerritsdal igen i dag. Jeg gik hen til området hvor fiskene var i går, og fiskede det lave vand igennem, og gik så ud og fiskede strækket igennem igen. Efter godt en times fiskeri uden at have set eller mærket noget, besluttede jeg at køre over til Ørnedal.

Nedenfor parkeringspladsen gik en anden lystfisker, som havde haft en del fisk på land i løbet af eftermiddagen - også fisk over målet. Jeg gik længere mod øst, og mødte et par kystfiskere mere, som også kunne fortælle at der var fisk i området. De syntes dog at de var utroligt svære at få til hug, og mange af dem pillede blot ved fluen. Jeg gik lidt længere ud, og begyndte at fiske indad. Efter godt en halv times fiskeri, viste en pæn ørred rygfinne og hale skråt ude til venstre for mig. Godt nok er det sjovt når der er mange fisk, men når man ser en fisk, og den ser ud til at have en god størrelse, er det for mig sjovest. Pulsen stiger, man er fuldt koncentreret om at få placeret fluen et stykke foran fisken, og man tror på hug hvert øjeblik. Desværre udeblev hugget denne gang. Efter 8-10 kast bevægede jeg mig videre, i håb om at den måske havde flyttet sig, eller havde et par kammerater med. Der gik ikke så længe før en ørred sprang helt ud af vandet 30-40 meter til venstre for mig. Det var nok en fisk på 55-60cm, måske den samme som jeg tidligere havde set, og jeg bevægede mig forsigtigt hen imod den. Adskillelige kast blev placeret i området men stadig ingen hug.

Da jeg var begyndt at miste troen, huggede en mindre ørred dog på fluen, og modhug refleksen fik kroget den. Den blev frigivet, og jeg fiskede videre en halv times tid og stoppede da jeg havde mistet troen på mere.

På tilbagevejen fik jeg en hyggelig snak med lystfiskeren som gik nedenfor parkeringspladsen. Han havde netop fanget en rigtig flot blank fisk i samme kaliber som den jeg havde set springe. Det var netop sådan en fisk man håber på, og det var godt at se at de er der.

Der var iøvrigt mange brune alger som flød op til overfladen fra bunden, og generede løslinen en del, hvis linen lå i vandet. Hvis der kommer mange alger i løbet af foråret, vil det desværre besværliggøre fiskeriet en del.

Tidspunkt: kl. 16:35-20:00
Vejret: Overskyet, 2-3ºC, 6-7m/s Ø-SØ.

5.   10-04-2011 Mariager fjord - Hjerritsdal
Se billeder fra turen!

Jeg havde spurgt Jacob flere gange om han ville med til fjorden i dag, men han mente det var for koldt at stå at fiske. Det var godt nok heller ikke det samme fine vejr som vi havde haft de sidste dage, men jeg skulle af sted, da jeg nu endelig havde tid.

Vinden var drejet om i øst, så det var oplagt at køre ned til Hjerritsdal, hvor jeg ville få vinden ind fra den "rigtige" side. Jeg gik et stykke hen i vigen og begyndte at affiske det lave vand helt inden ved kysten. Der var en del liv på bunden, men bortset fra det, virkede det ret dødt. Jeg bevægede mig længere ud, og efter et par kast syntes jeg at jeg mærkede noget ved fluen. Jeg kastede over et område hvor der er en dybere rende, og ingen sten, så det kunne jo næsten kun være fisk. Få kast senere fik jeg beviset - det var fisk. En meget lille ørred havde hugget, og plaskede rundt i overfladen. Fisken kæmpede lidt, men gav ikke den store modstand. Da jeg havde trukket den lidt ind, syntes jeg den blev tungere, og nu sprang den ud af vandet. Men det var ikke en lille fisk, den var helt sikkert over målet. Hvordan kunne det lade sig gøre? Jeg måtte have set forkert da den huggede, men var selvfølgelig godt tilfreds med at jeg havde vurderet forkert. Da fisken umiddelbart så pæn ud, besluttede jeg for at trække den helt ind til kysten, måske det var en fisk der skulle med hjem til grillen. Da jeg var helt inde ved kysten kunne jeg se fisken, men det var ikke bare én fisk; der var to. En lille ørred sad på ophængeren og den pæne fisk sad på endefluen. Begge fisk kom på land, men den store var lidt for slank til at tage med hjem, så begge blev genudsat igen. Jeg vadede ud igen samme sted, og efter et par kast var der fisk igen. Det var en undermåler på 37-38cm som straks blev frigivet. Den næste halvanden times tid mærkede jeg fisk i stort set hvert kast. Enkelte fik jeg ikke kroget, enkelte nappede flere gange mens jeg trak fluen ind og enkelte blev siddende på krogen. I alt fik jeg 13 ørreder hvoraf 4 var over målet. Jeg havde én inde på land, da den gik dybt, og jeg syntes den så fin ud. Det var først da den var fri af vandet at den viste sig at være for slank, og blev straks genudsat. Alle fiskene huggede stort set det samme sted, så det var ikke nødvendigt at flytte sig.

En anden lystfisker kom forbi, og fiskede i samme område. Han fik en enkelt pæn fisk, men valgte at sætte den ud igen, da den var ret farvet. Da klokken var godt 15, stoppede huggene, og jeg fiskede lidt videre, men det virkede nu helt dødt, og jeg mærkede ikke mere. Det var godt at få stillet fisketrangen, efter en lang vinter uden ret meget fiskeri. Jeg havde selvfølgelig håbet på en fed blankfisk, men det kan jo være jeg kan få tid til at tage til fjorden en af de næste dage.

I øvrigt; er det ikke noget med, at fiskene ikke hugger i østenvind?

Tidspunkt: kl. 13:00-15:15
Vejret: Skyfrit til halvskyet, 4-5ºC, 7-8m/s Ø.

4.   09-03-2013 Mariager fjord - Hjerritsdal
Se billeder fra turen!

Der var flere gode grunde til ikke at tage på fisketur i dag, et par stykker var: I østenvind kan man ikke fange fisk og en chill faktor på -13 til -15ºC ville gøre en kysttur til en bidende kold fornøjelse.

Men der var én god grund til at tage af sted: Jeg havde lyst til at fiske! En dunjakke kunne nok holde den værste kulde væk, og der var jo en chance for, at der var lidt læ ved Hjerritsdal. Jeg havde også før fanget fisk i østenvind, så det var måske slet ikke grund til ikke at fiske. Det viste sig bare, at der ikke var specielt meget læ ved Hjerritsdal. Det var dog muligt at fiske strækket igennem med vinden i ryggen, så det gjorde jeg forholdsvist hurtigt. Vandet var en del grumset, men den farvestrålende Båring flue lyste nu godt op. På grund af vandets farve ville jeg prøve at fiske lidt over det dybere vand ud for sivene. På tidligere års flyderingsture havde jeg set at bunden skrånede kraftigt ned til 2-3 meters dybde. Jeg montere intermediate linen, som kunne få fluen noget dybere, og jeg fiskede et stykke tid over dette stræk. Efter alt i alt halvanden times fiskeri mistede jeg troen på fisk, og kørte hjem uden at have set eller mærket noget.

Tidspunkt: kl. 14:45-16:15
Vejret: Skyfrit, 0-1ºC, ca. 9m/s Ø.

3.   02-03-2013 Lindenborg å - Sejlflod
Se billede fra turen!

Normalt ville jeg absolut ikke tage på fisketur en dag som i dag. Blæsten var virkeligt taget til, og til trods for at temperaturen nu var steget en smule, føltes det bare koldt. Men jeg havde jo en aftale, og en aftale holder man. Aftalen var med Flemming, som også havde lokket Erik med ud i det bidende kolde vejr.

Da jeg ankom til åen, var Flemming, Martin og Erik der allerede. Vi gik hen til ejendommen, som sælger fiskekort til et privat stykke at Lindenborg å, og fik snakket med ejeren. Derefter var det ellers bare tilbage og rigge til. Stængerne blev klargjorte, og da vi skulle til at gå ned til åen, blev vi enige om at det nok var en god idé lige at starte med kaffen. Flemmings svigermor bor lige ved siden af åen, så vi kunne meget passende liste i læ bag ved hendes campingvogn.

Da vi startede, gik jeg et stykke opstrøms for broen, og de andre fiskede ved broen og nedstrøms. På vej op langs åen med fluestangen i hånden fortrød jeg inderligt, at jeg ikke havde taget spinnestangen med i stedet. Men der var ikke andet at gøre end at prøve at kaste fluen ud. Selv om vinden var kraftigt, var det faktisk ikke så slemt at kaste. Den kom fra en retning, som faktisk hjalp linen ud, så der skulle ikke svinges meget med fluestangen for at få fluen over til modsatte bred. Jeg havde en Synke 3 line på, og kastede så tæt på modsatte bred som muligt. Derefter mendede jeg opstrøms, og gik så et par skridt fremad, så fluen kunne synke godt ned. Taktikken virkede for efter 20 minutter var der fast fisk. Desværre var den ikke kroget for godt, for efter 8-10 sekunders plasken i overfladen smuttede den fra mig. Ærgerligt, for det lignede en målsfisk.

Små 10 minutter senere var der bid igen, og denne gang blev fisken siddende på krogen. Men det var ikke nogen præmiefisk, blot en lille havørred omkring de 30 cm. Den blev hastigt frigivet og genudsat. Få kast senere var der hug igen, men denne fisk blev overhovedet ikke kroget.

Flemming kom lidt senere op til mig, og vi blev enige om, at vi hellere måtte krybe i læ bag campingvognen igen og få varmet os med lidt kaffe. Efter pausen kørte Erik hjem, jeg tror han havde fået nok af blæsten. Vi prøvede igen opstrøms, og da jeg gik og overvejede et sidste kast, kom Flemming med et jubelråb et stykke opstrøms. Hans fluestang stod i en krum bue som tydeligt viste, at der var fisk for enden af linen. Jeg råbte til ham, om han havde brug for nettet, og det havde han. Jeg rullede hastigt linen ind og løb op til ham, samtidigt med at jeg kæmpede med at folde nettet ud. Vi fik fisken landet, og det viste sig at være en nedgænger på 49cm.

Vi fortsatte kun i kort tid og mærkede ikke mere. Men vi var også udmærket tilfredse selvom vi havde håbet på en frisk fisk fra havet.

Tidspunkt: kl. 13:30-16:30
Vejret: Overskyet (let regn), ca. 4ºC, 10-12 m/s.

2.   03-02-2013 Mariager fjord - Salten
Se billeder fra turen!

Selvom temperaturen lå under frysepunktet, ville Jacob meget gerne til fjorden i dag og prøve sine nye waders. Det havde jeg selvfølgeligt ikke noget imod, da jeg også trængte til at få luftet fluestangen.

Vi fiskede et par timer ved Salten, hvor det varme kølevand sikrede at vi ikke fik alt for kolde tæer. Der flød lidt små isflager inde helt inde ved kysten, men ellers var der åbent vand. Vi hverken så eller mærkede til fisk, men Jacob fik testet hans waders, og de levede helt op til hans forventninger.

Tidspunkt: kl. 11:15-13:05
Vejret: Overskyet, 0- -1ºC, ca. 5m/s SV.

1.   06-01-2013 Mariager fjord - Skarodde
Se billeder fra turen!

Jacob og jeg havde aftalt, at årets første fisketur skulle være i dag, så efter frokosten pakkede vi grejet og kørte til fjorden. Da vi havde parkeret blev Jacobs spinnestang hurtigt rigget til, og han var straks nede ved vandet. Jeg fik fluestangen gjort klar, og vi gik ud på odden. Da kun jeg havde waders på, fiskede jeg på det lave vand ude for odden. Jacob fiskede lidt på begge sider. Efter en lille times tid uden at vi havde mærket noget, begyndte motivationen at forsvinde for Jacob, og han syntes at vi snart skulle stoppe. Der gik dog lidt tid, hvor han gik langs stranden og undersøgte hvad der lå i vandkanten. Lige inden vi skulle hjem kastede han et par gange, og minsandten om ikke han fik en lille fempigget hundestejle på krogen. Selvom det jo var langt fra det vi havde håbet på, gav det trods alt lidt begejstring og turen blev ekstra mindeværdig.

Tidspunkt: kl. 13:30-14:45
Vejret: Overskyet, 3-4ºC, 5-6m/s NV.