Fiskedagbog 2006
19.   30-12-2006 Mariager fjord - Ørnedal
Se billede fra turen!

Jeg var en tur nede ved Ørnedal i går, dog uden fiskestang. Da lå fjorden spejlblank - ikke en vind rørte sig og det var dejligt mildt i vejret. Det var ikke netop sådan fjorden tog sig ud denne morgen. Da jeg gik over mod bugtens østside regnede det ret kraftigt og det var blæst op. Jeg skulle nok have haft stangen med i går. Men skidt med vejret nu da det formentlig var årets sidste fisketur. Klokken var lidt i 9 da jeg vadede ud med fluestang, flydeline og en pink glimmertangloppe for enden af forfanget.

Efter en halv times tid så jeg et par fisk i overfladen omkring en kastelængede ude. Jeg kastede nogen gange i retningen uden resultat. Det skulle vise sig, at det var alt hvad jeg så til fisk denne formiddag. Til trods for at den pink glimmertangloppe blev udskiftet med en Båring flue, som tidligere har bragt held med sig, mærkede jeg intet. Ved 11-tiden stoppede jeg fiskeriet. Jeg nød en kop kaffe i bilen, tog et par billeder ud af vinduet, og kørte tilbage af grusvejen med et "på gensyn" til næste år.

Vejret: Over skyet (regn), 5-6ºC, 8-10m/s S.

18.   28-12-2006 Vejle fjord - Ibæk Strandvej
Se billede fra turen!

Efter et par afslappende juledage hos mine forældre, blev min far og jeg enige om, at vi hellere måtte prøve en tur til fjorden, hvor vi nu havde mulighed for det. Vi var klar ved fjorden ved 9-tiden. Jeg gik med fluestangen og far gik med spinnestangen. Da der næsten var havblik, valgte jeg at bruge flydelinen.

Netop som vi var gået i gang med at fiske, sprang en ørred lige ud for far, og tæt ved kysten. Til trods for flere kast over fisken, fik han ikke hug. Efter en times tid, skiftede jeg Den hvide prins, som jeg havde benyttet siden vi startede, ud med Stines palmer. Det skulle vise sig at være fornuftigt, for efter få kast var der fast fisk. Det var en ørred, som jeg skød til knap 40cm, og den blev derfor frigivet i vandet uden at komme på land. Kort tid efter var der hug igen, men fisken blev ikke kroget.

Klokken halv tolv gik vi igang igen med fiskeriet, efter en kort kaffepause. Da far ikke havde mærket noget tidligere denne morgen, valgte han at bruge en ophængerflue foran blinket. Det var måske det der gav udslaget, for en stor ørred (han anslog den til 70-80cm), fulgte med blinket helt ind til kysten flere gange, men den huggede bare desværre ikke. Så han var noget frusteret da vi 3 kvarter senere valgte at stoppe fiskeriet. Jeg havde haft 3 gode hug, men ingen af fiskene blev siddene.

Vejret: Overskyet (let regn), ca. 4ºC, 2-4m/s SV.

17.   29-10-2006 Hostrup strand
Se billeder fra turen!

I denne week-end var børnene og jeg på besøg hos mine forældre i deres sommerhus ved Hostrup strand. Lørdagen var absolut ikke til fiskeri - en kraftig vind stod direkte ind mod kysten nedenfor sommerhuset. Der var høje bølger, og vandet var meget farvet. I dag var vejret helt anderledes. Vinden var drejet om i nord øst, så nu var der læ langs stranden og næsten havblik.

Efter frokosten besluttede min far og jeg os til at lufte spinnestængerne. Vi fiskede på stækningen til venstre for sommerhuset i halvanden times tid. Vi mærkede ikke noget, men fisk var der. På et tidspunkt sprang en ørred imellem strandkanten og min far, men han kunne ikke få den til at hugge. Vi hilste også på et par lystfiskere, hvoraf den ene havde en pæn ørred hængende fra bæltet. Ikke nok med det, de havde også genudsat en ørred.

Vejret: Overskyet, 10-13ºC, 3-5m/s NØ.

16.   15-10-2006 Gudenåen - Stevnstrup
Se billedserie fra turen!

En meget smuk formiddagstur til Gudenåen med Jesper og Flemming. Desværre blev det ikke til fangst, men vi nød turen alligevel. Se billedserien og læs mere om turen!

Vejret: Skyfrit (morgendis), 5-12ºC, Vindstille.

15.   17-09-2006 Lindenborg å - Louisendal
Se billede fra turen!

Jeg skulle faktisk have været til Gudenå fiskekonkurrencen i går, men blev ærgeligt nok forhindret. I stedet kunne en tur til Lindenborg å i dag måske rette lidt op på de uindfriede forventninger til en fisketur.

Jeg besluttede at køre ud til Louisendal, et meget populært stræk, som regelmæssigt kaster fisk af sig. Jeg startede med at gå opstrøms for broen; op for enden af det lange lige stræk. Da jeg ikke har kendskab til dette stræk, valgte jeg blot at fiske hele strækket igennem nedstrøms. Fluen blev skifte et par gange, men efter et par timer havde jeg hverken set eller mærket noget. Der var nok gået lidt maskinfiskeri i det, og tankerne var mange andre steder end ved fiskeriet. Men tankerne blev med et vendt mod det jeg egentligt var der for, da en stor ørred plaskede rundt i overfladen inde i grøden ved egen bred, lidt længere fremme. Det gav lidt tro på chancerne igen, da der jo tydeligvis var fisk på strækket, og rettede koncentrationen mod fiskeriet. Samtidigt bekræftede det dog også mine bange anelser om, at ørrederne stod og trykkede inde i den tætte grøde, som ikke blev slået ved grødeskæringen.

Jeg fiskede fra kl. 1230 til kl. 1545, og de bange anelser holdt nok stik, for jeg mærkede i hvert fald intet denne eftermiddag.

Vejret: Overskyet, 17-19ºC, 5-7m/s SØ.

14.   11-08-2006 Lindenborg å - "Det flade"

Da Erik og jeg ankom til parkeringspladsen ved "Det flade", stod Flemmings bil der allerede. Flemming var dog ikke at se, så han var nok gået ned til åen. Netop som vi skulle til at stige ud af bilen, åbnede himlen sig, og det begyndte at øse ned. Vi måtte hellere blive siddende i bilen og se om ikke regnen stilnede lidt af. Det gjorde den efter 10 minutters tid, så vi tog grejet og gik ned til hytten ved åen.

Flemming var allerede i gang med fiskeriet, men havde endnu ikke mærket noget. Vi riggede fluestængerne til. Jeg havde monterede flydelinen på stangen, selvom jeg egentlig hellere ville benytte synke I linen. Men det så ud til, at der var så meget grøde i åen, at synkelinen ville hænge i hele tiden.

Erik og Flemming startede med at fiske nedstrøms for hytten, og jeg gik opstrøms - op til strækningen ved plantagen. Det var ikke muligt at fiske overalt, da grøden på flere stræk lå helt oppe i overfladen et godt stykke ud fra egen bred. På disse stræk kunne jeg ikke nå ud med fluestangen, men heldigvis var der også stræk hvor der ikke var grøde i overfladen. Efter en times tid mødtes vi nede ved hytten igen. Jeg havde ikke mærket noget, med Flemming havde haft et enkelt hug, uden dog at kroge fisken. Vi holdt en lille ølpause og fordelte os igen på strækket. Flemming og jeg gik nedstrøms, og Erik fiskede ved hytten. Da klokken var omkring 21 lød et højt råb fra Erik og ugengivelige eder og forbandelser fulgte efter. Det var indlysende at han havde mistet en fisk. Skulle jeg gå op og høre hvordan det var sket, eller bare lade som ingenting. Jeg tænkte, at det nok var bedst at lade ham være lidt alene og komme sig over det, så jeg fiskede bare videre som om intet var sket.

Vi holdt endnu en pause, og fiskede derefter frem til klokken 23. Flemming havde endnu et hug, men ellers mærkede vi ikke noget. Selvom der var meget grøde i åen, tror jeg godt synkelinen kunne være benyttet - det vil jeg huske til næste gang!

Vejret: Overskyet (regnbyger), 15-17 C, 3-5m/s NØ.

13.   24-07-2006 Villestrup å - Tostrup
Se billede fra turen!

Da jeg ankom til åen denne aften, var der masser af myg/fluer der sværmede over vandet. Til trods for det, var der ingen fisk der ringede. Jeg monterede en Black Midge str. 18, og gik så bare langs åen og ventede - men der skete intet. Der gik vel en halv time inden jeg så den første fisk i overfladen. Fluen blev hurtigt præsenteret for fisken, men den ville ikke gå efter fluen. Derimod stoppede den med at ringe, så den var nok blevet skræmt.

Resten af aftenen gik faktisk på samme måde. Jeg så ialt 4 fisk i overfladen, og kastede til de 3. Ingen af fiskene kunne jeg få til at gå efter fluen.

Fra omkring kl. 2130 så jeg enkelte små døgnfluer (kropslængde 6-7mm) flyde på vandet. De havde grå-oliven krop og grålige vinger - kunne være Baetis vernus. Jeg kørte hjem lidt over 10 efter godt og vel et par timer ved åen.

Vejret: Skyfrit, 17-21ºC, 2-6m/s V.

12.   19-07-2006 Villestrup å - Tostrup

Igen i aften fiskede jeg fra kl. 20 til kl. 2230. Først på aftenen var der mange små insekter (fluer/myg) der sværmede over vandoverfladen, så jeg fiskede med flue- og myggeimitationerne: Black Midge str. 18, Creme Midge str. 18 og Cremefarvet Polywing spinner str. 16. Fiskene gik ivrigt efter dem alle, bare fluerne blev præsenteret præcist nok. Det lykkedes også at lande en enkelt ørred, som huggede på Black Midge. Senere på aftenen så jeg enkelte døgnfluer. Jeg gik derfor over til en Grå dun imitation str. 14. Der var flere fisk der huggede på den, men det lykkedes mig desværre ikke at lande flere.

Vejret: Skyfrit, 17-25ºC, Vindstille.

11.   16-07-2006 Villestrup å - Tostrup
Se billede fra turen!

Efter en dejlig varm sommerdag smuttede jeg en tur til åen for at lufte tørfluerne. Jeg havde desværre misset majfluesværmningerne i år, men mon ikke der var andre sværmninger nu. Ved 20-tiden stod jeg ved åen og riggede stangen til, mens jeg spejdede efter insekter og ringende fisk. Aktiviteten var dog meget begrænset og jeg kunne heller ikke se døgnfluer på vandet. Derimod var der mange små myg/fluer der sværmede. Jeg fandt en fisk der ringede regelmæssigt. Jeg var nød til at kaste nedstrøms da det ikke var muligt at komme til fra nedstrøms side. Jeg kastede 3-4 gange til fisken med en Oliven dun imitation str. 16, men uden held. I de følgende små 2 timer gik jeg langs åen, og kastede til adskillelige fisk. Men det var som om, at jeg var ramt af uheld, eller måske var jeg bare ude af træning. Kastene gik faktisk fint. Når en fisk huggede, løftede jeg stangen for at kroge den. Jeg mærkede vægten fra fisken, men formåede ikke at få nogen til at blive siddende - meget frustrerende.

Da klokken nærmede sig 22 begyndte døgnfluerne at sværme. Det var kun enkelte steder de sværmede og kun i meget lille antal (jeg fangede ikke nogen af dem, men mener de var grålige og 10-14mm lange). Fiskeriet forsatte frem til kl. 2230 hvor det begyndte at knibe med at se fluen på vandet.

Jeg brugte 3 forskellige fluer denne aften: Oliven dun imitation str. 16, brun Polywing spinner str. 18 og en Creme/brun caddis str. 12. Fiskene var interesseret i alle 3 fluer, bare de blev placeret præcist nok.

Der var ekstremt meget grøde i åen, og derfor var vandstanden også meget høj. Samtidig var vandet meget klart, og selv på de dybeste steder kunne bunden tydeligt ses.

Vejret: Skyfrit, 14-22ºC, Vindstille.

10.   30-05-2006 Mariager fjord - Kongsdal
Se billeder fra turen!

Endnu en aftentur gik til Kongsdal. Strategien var som i forgårs - vigen øst for lystbådehavnen skulle gennemfiskes. Jeg lagde ud med intermediatelinen og Den hvide prins på forfanget. Efter en times tid uden at mærke noget blev fluen skiftes ud med Juletræet. Jeg fiskede ialt to en halv time frem til klokken kvart over ti, uden at mærke eller se nogen ørreder.

Jeg fik en lille snak med et par andre lystfiskere, som havde fiskes længere ude mod øst. De havde fået et par hornfisk, men havde heller ikke mærket noget til ørrederne. Vandet var fortsat meget brunligt.

Vejret: Overskyet, 8-10ºC, 5-7m/s V.

9.   28-05-2006 Mariager fjord - Kongsdal
Se billeder fra turen!

Igen i aften gik turen til fjorden. Vejret var desværre ikke så fint som i går aftes. Der var en del bølger på vandet på grund af vinden som stod ind fra venstre. Jeg valgte at benytte intermediate linen i stedet for den flydende. Klokken var omkring kvart i otte da jeg startede fiskeriet. Jeg havde planlagt at gennemfiske den lille vig øst for lystbådehavnen. Frem til lidt i ni, havde jeg haft et par hug, men fiskene blev ikke kroget; men nu lykkedes det. Efter en kort fight viste en meget lille undermåler sig, og den blev hurtigt frigivet. Jeg fiskede yderligere tre kvarter og havde kun et hug mere i denne periode. Ligesom i går aftes, så jeg overhovedet ingen fisk i overfladen. Desuden var vandet ikke så brunligt som i går.

Vejret: Overskyet, 8-10ºC, 5-8m/s V.

8.   27-05-2006 Mariager fjord - Kongsdal

Vejret det sidste stykke tid har jo ikke været til tørfluefiskeri, som jo ellers burde være perfekt netop nu. I stedet har vi haft blæst, koldt for årstiden og en del regn. Men så kan man jo bare tage en tur til fjorden, for det bliver vejret stort set aldrig for dårligt til. Efter aftensmaden pakkede jeg grejet og kørte ned til Kongsdal. Jeg var dernede godt 7, og fjorden tog sig ud fra sin flotte side. Der var ikke meget vind, og kun lette krusninger på vandet. Jeg valgte derfor at bruge flydelinen og en let belastet Stines palmer. Jeg gik et lille stykke øst for lystbådehavnen og startede fiskeriet. Efter kun 5 kast var der hug. Ørreden sprang et par gange ud af vandet, og så var den fri. Få minutter senere var der hug igen, og denne gang blev den siddende, og det viste sig at være en fed lille ørred lige under målet.

Efter en times tid uden at mærke mere, gik jeg et stykke længere østpå, og fiskede så tilbage mod havnen. Vandet var meget brunligt (alger?) og flere steder kunne jeg ikke se mine støvler til trods for at jeg kun vadede til midt på lårene. Jeg tænkte flere gange om fluen skulle skiftes ud til en mere farvestrålende og synlig flue, men det blev kun ved tanken. Frem til kl. 2130 havde jeg ikke mærket eller set yderligere, da endnu en ørred huggede. Det var dog en meget lille fisk som hurtigt blev frigivet. Da det begyndte at blive mørkt og jeg netop havde besluttet at stoppe efter 2 kast mere, huggede endnu en ørred. Det viste sig igen at være en fin fisk lige under målet.

Vejret: Overskyet (enkelte småbyger), 9-10ºC, 3-5m/s SV.

7.   17-05-2006 Villestrup å - Tostrup v/broen
Se billeder fra turen!

Meteorologerne havde lovet at det i dag ville blive lunt, vindstille, og vi ville få lidt sol. Det var bare ikke rigtigt det jeg så, hver gang jeg kiggede ud af vinduet. I stedet var det overskyet og en frisk vind. Det var ikke lige det bedste vejr til en aftentur til åen med tørfluestangen. Alligevel pakkede jeg grejet efter aftensmaden og kørte ud til Villestrup å.

Jeg stoppede ved landevejsbroen ved Tostrup for lige at se på forholdene. Her var der rimeligt læ for vinden, så jeg valgte at blive her. Klokken var godt halv syv da grejet var rigget til. Jeg gik et stykke nedstrøms for broen og satte mig på åbrinken. Der var ingen døgnfluer i luften eller på vandet, som jeg havde håbet. Til gengæld var der rigtig mange stankelben i sivene og i græsset men de flød ikke på vandet. Faktisk så jeg stort set ikke insekter på vandet. Derfor ringede fiskene også kun meget sporadisk. Jeg sad på brinken i en times tid, og havde da set 2 fisk der ringede 2-3 gange i løbet af denne time. Da der ikke skete så meget, gik jeg en tur opstrøms. Det tog en halv times tid at gå hele strækket frem og tilbage (det er ikke så langt), og da jeg var tilbage nedstrøms for broen, var der stadig ingen døgnflueklækninger. Jeg monterede en Oliven dun imitation, som altid er en god flue her ved Villestrup å, og ville nu kaste til den første fisk jeg så.

Der var gået et lille kvarter da en ørred viste sig i overfladen. Jeg sneg mig tættere på og lagde det første kast. Kastet var halvanden meter for kort, så der skete selvfølgelig intet. Det næste kast var derimod godt, og efter en halv meters drev, blev fluen taget voldsomt i overfladen. Selvfølgelig kunne ørreden finde den eneste gren der lå i åen, at vikle forfanget ind i. Heldigvis var inde ved min egen bred, så jeg fik viklet den ud igen, og kunne lange en pæn lille undermåler. Ørreden blev genudsat, fluen tørret og jeg var klar igen.

Efter et kvarter viste der sig endnu en ørred. Denne gang krævedes der 3 kast før fluen blev præsenteret godt nok. Den drev 20cm, og ørreden tog den i et spring. Også denne fisk var en undermåler, som kunne landes og genudsættes efter en kort fight.

Jeg blev ved åen til kvart over ni, uden at kaste til flere fisk. Desværre blev det ikke til døgnflue sværmning denne aften, som virkeligt kunne have sat gang i ørrederne. Jeg må af sted igen når det bliver en smule lunere.

Vejret: Overskyet, 11-13ºC, 4-6m/s S.

6.   09-05-2006 Mariager fjord - Bilfragmenteringen
Se billeder fra turen!

Klokken godt 7 var jeg nede ved Bilfragmenteringen. Der var 4 andre lystfiskere der havde fået samme idé denne aften, men til trods for det, var der plads til at parkere bilen.

Vandstanden var lavere end jeg tidligere har set, så jeg var noget skeptisk mht. havørredfiskeriet. Derimod så det ud til at hornfiskene var godt igang på det lave vand. Grejet blev rigget til og det var fluehjulet med flydelinen jeg monterede på stangen. Jeg havde heller ikke fisket ret mange minutter før den første hornfisk havde nippet til flue og fulgt med fluen (Flammen) helt ind. Efter flere nip til fluen, skiftede jeg Flammen ud med en gul Stines. Den var de overhovedet ikke interesserede i, og den blev hurtigt skiftet ud med en lille pink Glimmertangloppe. Den ville de godt nippe til, men jeg kunne ikke få fast kontakt.

Efter en times tid var der ikke så meget aktivitet længere, og hornfiskene nippede ikke længere til fluen. Jeg valgte at skifte linen ud med intermediate linen, som jeg normalt bruger, nu var det havørreder der skulle jagtes. Jeg fiskede ihærdigt frem til klokken 2115 uden at se eller mærke noget (andet end enkelte hornfisk i overfladen). Men netop som jeg stod ukoncentreret i mine egne tanker, lød et vældigt plask skråt ude til venstre. De efterladte ringe viste at fisken befandt sig omkring 40 meter ude, og det er meget længere end jeg kaster. Alligevel kastede i retningen i et stykke tid, men uden resultat. Oplevelsen gav tro på, at nu var ørrederne på vej ind, og den næste lille times tid blev der fisket med store forventninger. Desværre fik jeg ikke opfyldt mine forventninger, for jeg hverken så (måske et par enkelte ørreder længere ude - men det kunne være hornfisk) eller mærkede yderligere.

Det undrede mig at der ikke var ørreder inde på det lave vand, for det vrimlede med kutlinger. Desuden var der utroligt mange krabber - mange flere end jeg tidligere har set hernede.

Vejret: Skyfrit, 14-16ºC, 0-3m/s NØ.

5.   07-05-2006 Mariager Fjord - Vive
Se billeder fra turen!

Der kan vel ikke være så mange meninger om, at en god afslutning på en week-end i haven er en tur til fjorden med fiskestangen. Jesper og jeg havde i hvert fald samme mening om det. Efter aftensmaden hentede Jesper mig, og vi kørte først ned til Bilfragmenteringen. Der var dog allerede godt fyldt op med lystfiskere, og da vi ikke lige kunne finde et sted at parkere, kørte vi hen til Vive. Klokken var nu halv otte, da vi gik ud til pynten vest for Vive havn.

Jeg riggede fluestangen til og Jesper gik med spinnestangen. Vi fiskede frem til klokken halv ni før der skete noget - jeg havde hug. En ørred på lidt under målet var solidt kroget - troede jeg da. Efter et halv minuts tid havde den dog selv sørget for genudsætningen. Der gik kun et kvarters tid, så havde Jesper hug, og han kunne kort tid efter lande en fin hornfisk. Der gik kun yderligere et kvarter, så var det mig der kunne lande en hornfisk.

Vi fiskede til kvart over ni, og vi så eller mærkede ikke yderligere. I løbet af de knap to timer vi fiskede, så jeg ikke én eneste fisk i overfladen. Derimod var der en del aktivitet af kutlinger inde på det lave vand.

Vejret: Skyfrit, 14-16ºC, 4-5m/s Ø

4.   27-04-2006 Villestrup å - Tostrup
Se billeder fra turen!

En fridag skulle bruges ved åen. Her i slutningen af april plejer ørrederne at være kommet frem fra deres skjul og er meget hugvillige. Planen var, som så ofte tidligere, at gå langs åen og spotte fisk - en udfordrende og spændende fiskeform.

Ved 9-tiden var jeg nede ved åen og sad på skrænten og nød kaffen og de medbragte rundstykker. Der var for tidligt til aktivitet i overfladen, så jeg startede med en nymfe på forfanget. Jeg gik forsigtigt strækningen igennem uden at se nogen fisk. Jeg besluttede at gennemfiske de dybe huller med nymfen. En hugindikator blev monteret på forfanget, og efter nogen kast i det første sving var der bid. Det var dog en meget lille ørred som nænsomt blev genudsat. Jeg fiskede de dybe huller igennem uden at mærke mere. Men nu var ørrederne til gengæld begyndt at vise sig. Jeg kastede til et par ørreder som jeg havde set stå på lavere vand. Begge blev dog skræmt efter et par kast. Der var nok hudindikatoren der lavede for meget "støj" når den ramte vandet, så den blev afmonteret. Jeg fandt hurtigt en mindre ørred og nu da hugindikatoren ikke forstyrrede, var der hurtigt hug. Det var også en lille ørred som selv sørgede for afkrogningen efter kort tids fight.

I løbet af formiddagen havde jeg set, skræmt og kastet til adskillelige ørreder, men uden det store held. Da jeg startede efter frokost, så jeg en pæn ørred som stod foran en grødebusk. Jeg kravlede forsigtigt ned til brinken nogen meter nedstrøms for fisken, men ikke længere væk end at jeg kunne se den. Det første kast var ikke for godt. Nymfen drev forbi fisken en halv meter til højre for den, og fisken reagerede overhovedet ikke. Det næste kast var derimod perfekt. Nymfen drev lige ned mod fisken, og det resulterede i et hug. Det var en rigtig vildbasse der sprang og gjorde alt for at slippe fri. Det lykkedes også for den lige inden jeg havde den inde ved brinken.

Klokken var lidt i 2, da jeg så den første fisk der ringede regelmæssigt. Nymfen blev udskiftet med en tørflue, og efter mange kast og flueskift, var det ikke lykkedes at få den til at gå efter fluen; nymfen blev atter monteret. Jeg fik kastet nymfen til yderligere et par fisk inden jeg stoppede fiskeriet klokken 3.

Selvom det ikke blev til det store rent fangstmæssigt, var det vidunderligt at få luftet den lette fluestang. Dagen var i øvrigt også meget lærerig på nymfefiskeriet, som jeg endnu ikke har den store erfaring med.

Vejret: Halvskyet - Skyfrit, 10-12ºC, 2-4m/s V.

3.   04-04-2006 Isefjorden - v/Kongsøre skov
Se billeder fra turen!

Da jeg skulle en tur til Sjælland i forbindelse med mit arbejde, var det jo oplagt at fiskestangen skulle medbringes, så et par timers lediggang kunne udnyttes til noget fornuftigt. På nettet havde jeg kigget en del efter gode fiskepladser ved Isefjorden, og jeg var endt op med 2 muligheder: Kongsøre skov eller Dragerup skov. Efter lidt informationssøgning om disse to steder, og studie af satellitfotos (på www.kortal.dk), faldt valget på Kongsøre skov.

Vejrudsigten var ikke så lovende for i dag. Spredt skydække med regn eller slud var hvad man kunne forvente. Allerede på turen til Århus fik jeg forsmag på, hvad vejret kunne byde på i dag - kraftige halg og sludbyger. Men jeg ville ikke lade det påvirke min forventning til turen. Fiskes det skulle der, om det så blev snestorm.

Omkring klokken 15 kørte jeg ned af skovvejen i Kongøre skov. Vejen endte ved parkeringspladsen ved Sandskredet. Jeg gik en tur ned til vandet, og det så fint ud. Der var dog lidt vind fra højre - som godt kan genere mit fluekast en del - men jeg valgte at rigge grejet til og så ellers i gang med fiskeriet.

Jeg gik et par hundrede meter mod nord og startede. På forfanget havde jeg monteret Den hvide prins (u/kuglekædeøjne) og en Aurareje som ophænger. Strækningen lignede et rigtigt havørredvand. Blandet sand og stenbund, og en del blæretangsbuske. Men det var som om havørrederne ikke vidste det. Efter halvanden times fiskeri havde jeg i hvert fald hverken set eller mærket noget. Jeg tog grejet og gik længere mod nord. Efter en stejl skrænt kom jeg til et område, hvor der lå en del store sten i vandet. Jeg begyndte at gennemfiske dette område. Efter godt en times tid kom jeg til en stor muslingebanke, hvor jeg affiskede kanterne. Jeg fortsatte til halv syv, uden at have set eller mærket fisk, så det var ikke den store fangstmæssige oplevelse, men alligevel et dejligt sted at gå med fluestangen.

Vejret: Halvskyet, 4-5ºC, 5-6m/s SV.

2.   12-02-2006 Mariager fjord - Salten
Se billeder fra turen!

Da jeg stod op denne morgen, viste termometret -6 grader. Træerne var pyntet med frostkrystaller, og vinterdisen slørede marken og skoven. Det var ikke lige hvad jeg havde håbet på. Faktisk ville jeg gerne have været på en formiddagstur til Ørnedal. Men de seneste nætters frost, og endnu en nat med mærkbar frost betød nok, at fjorden var tilfrosset i de lavvandede områder. Der var heller ikke den store udsigt til at temperaturen ville stige så meget, at der var chance for at finde isfri områder i inderfjorden. Jeg besluttede at Salten skulle besøges, for trangen til at lufte fluestangen var nu oppe på et niveau, hvor den var svær at modarbejde.

Efter frokost kørte jeg til fjorden. Klokken var nu halv to, men solen havde endnu ikke været i stand til at brænde disen væk. Der var utroligt mange fugle ved Salten denne dag. Det skyldtes nok, at det var en af de få steder der var isfri. Fuglene lå til venstre for kølevandsudløbet, så jeg kunne nemt gå og fiske på højre side uden at genere dem. For enden af forfanget havde jeg montere "Den hvide prins" og som ophænger en Glimmertangloppe. Jeg fiskede i halvanden times tid, uden at se eller mærke til fisk. Det nærmeste jeg så til fisk, var mågerne der indimellem tog småfisk et stykke ude, men hvad de tog ved jeg ikke. Der var heller ikke liv ved bunden, til trods for det lune vand i området.

Selvom det ikke blev til fangst, var det alligevel en smuk diset eftenmiddag i selskab med måger, ænder og svaner.

Vejret: Overskyet, -1 - 0ºC, 0-2m/s SV.

1.   14-01-2006 Mariager fjord - Ørnedal
Se billeder fra turen!

Erik, Flemming og jeg mødtes ved fjorden klokken 8. Det var endnu mørkt, men vi kunne dog ane, at der ikke var is på vandet her inde i Ørnedal. Vi pakkede grejerne ud, og gik et lille stykke ud langs vigens østside. De medbragte rundstykker blev hevet frem. Kaffen og en lille julesnaps, der havde overlevet julens madorgier, blev skænket, og så var vi ved at være klar. Det var nu rimeligt lyst, og kort tid efter at vi gik i gang med fiskeriet, viste den første ørred rygfinnen 60-70 meter ude. Så langt er der selvfølgelig ingen af os der kan kaste, men det satte forventningerne op. Men det var ikke en enegænger vi havde set. Hele formiddagen var der voldsom aktivitet 50-70 meter ude. Ørrederne viste sig regelmæssigt, men de holdt sig uden for rækkevidde. Da vi ved 10-tiden varmede os med en kop kaffe, viste en ørred sig tæt på lang og inden for kastehold. Vi satte kaffekopperne og gik i gang igen, men intet skete. Det var ved at blive ret frustrerende. Hele tiden gik jeg med forventningen om, at nu måtte de komme nærmere, og i hvert kast var jeg klar til fight. Men fiskene kom ikke nærmere; hvad var der galt? Havde vi sure tæer, eller var der en mere fornuftig forklaring? Selvom der var enkelte Kutlinger helt inde på det lave vand, kunne størstedelen jo være trukket længere ud på grund af den lave vandtemperatur. En anden mere fantasifuld forklaring kunne være, at vandet længere ude havde krusninger, hvorimod det ud til ca. 50 meter var helt spejlblankt; kunne det virke skræmmende på ørrederne? Vandstanden var i øvrigt lav i dag, og det har tidligere betydet dårligt fiskeri. Ja der kan være mange formodninger, men én ting er fakta: Vi fangede intet. Vi fiskede frem til halv et, og så vel 3-4 fisk inden på kastehold, men det var bare ikke der hvor vi var.

Vejret: Overskyet, 0-2ºC, 2-4m/s SSV.